کد خبر: ۱۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۰
ناسا و آژانس فضایی کانادا ۱۴ فروردین اسامی فضانوردانی را که پس از بیش از نیم‌قرن، فرصت سفر دوباره به ماه را پیدا کرده‌اند، اعلام خواهند کرد.

مسافران جدید سفر به ماه ناسا چه کسانی هستند؟

مخاطب۲۴ : کمتر از یک ماه دیگر، خواهیم فهمید که چه کسانی مسافران جدید سفر به ماه ناسا از زمان عصر آپولو خواهند بود. بیل نلسون، مدیر سازمان فضایی آمریکا در سخنرانی سالانه‌ی خود با عنوان «وضعیت ناسا» در روز پنجشنبه گفت: «روز سوم آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۲)، خدمه‌ی نخستین مأموریت بازگشت به ماه در طول بیش از نیم‌قرن گذشته را اعلام خواهیم کرد.»

براساس بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، ناسا و آژانس فضایی کانادا (CSA)، روز ۱۴ فروردین درجریان رویدادی که ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی (۱۹:۳۰ به وقت ایران) در میدان الینگتون مرکز فضایی جانسون در هیوستون برگزار خواهد شد، اسامی فضانوردان مأموریت بعدی برنامه آرتمیس را اعلام خواهند کرد.

مأموریت مورد بحث که با عنوان آرتمیس ۲ شناخته می‌شود، درحال‌حاضر برای پرتاب در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان یا آذر ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است. آرتمیس ۲ مأموریتی تقریباً ۱۰ روزه خواهد بود و در جریان آن، چهار فضانورد ازجمله سه نفر از آمریکا و یک نفر از کانادا به دور ماه پرواز خواهند کرد.

همان‌طور که از نام مأموریت پیدا است، آرتمیس ۲ دومین پرواز فضایی در برنامه‌ی اکتشاف ماه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود. در این مأموریت، از موشک اسپیس لانچ سیستم (SLS) و کپسول اوراین استفاده خواهد شد. این دو فضاپیما اواخر سال گذشته‌ی میلادی، آمادگی خود برای پرواز را در طول مأموریت آرتمیس ۱ به نمایش گذاشتند.

آرتمیس ۱ مأموریتی ۲۵ روزه بود که درجریان آن، کپسول اوراین بدون سرنشین به دور ماه فرستاده شد و به زمین بازگشت. این مأموریت نخستین پرواز اسپیس لانچ سیستم، قدرتمندترین موشک پرتاب‌شده تاکنون را رقم زد و دومین پرتاب اوراین پس از پروازی آزمایشی و بدون سرنشین به مدار زمین در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شد. (مأموریت اولیه‌ی اوراین برفراز موشک دلتا ۴ هوی از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی پرتاب شد.)

درباره‌ی اینکه چه کسانی افتخار سفر به ماه را پیدا کرده‌اند، حدس و گمان‌های مختلفی مطرح شده است. در اوت ۲۰۲۲، رید وایزمن، رئیس واحد فضانوردی ناسا گفت تمام ۴۲ فضانورد فعال ناسا واجد شرایط سفر به ماه هستند. آژانس فضایی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰، گروه منتخبی متشکل از ۱۸ فضانورد را برای برنامه آرتمیس اعلام کرده بود که از بین آن‌ها نام کریستیانا کوک و جسیکا میر، فضانوردان حاضر در نخستین پیاده‌روی فضایی کاملاً زنانه و جسیکا واتکینز، نخستین زن سیاه‌پوست حاضر در مأموریتی طولانی‌مدت که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی و کار کرد، به چشم می‌خورد.

کانادا از همان ابتدا عضو برنامه آرتمیس بوده است. در دسامبر ۲۰۲۰، ناسا و CSA از توافقی برای پرواز یک فضانورد کانادایی در آرتمیس ۲ خبر دادند. کانادا همچنین مسئولیت ساخت کانادارم ۳ را برعهده دارد؛ بازوی رباتیکی که به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس به ایستگاه فضایی گیت‌وی متصل خواهد شد. در مقطعی نامعلوم در آینده یک فضانورد کانادایی دیگر نیز به این سکونتگاه فضایی سفر خواهد کرد. با وجود این اطلاعات، از آنجا که روند انتخاب فضانوردان آرتمیس کاملاً محرمانه است، هنوز هیچ‌کس نام اعضای خدمه‌ی آرتمیس ۲ را نمی‌داند. در نتیجه تا ۱۴ فروردین باید منتظر بمانیم.

اگر آرتمیس ۲ به خوبی پیش برود، ناسا تمرکز خود را به آرتمیس ۳ معطوف خواهد کرد؛ مأموریتی که با انجام آن، نخستین فضانوردان پس از پایان برنامه آپولو، در نزدیکی قطب جنوب ماه روی سطح قمری فرود خواهند آمد. آرتمیس ۳ درحال‌حاضر برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است؛ اما همان‌طور که پیش‌تر در زومیت گزارش دادیم، احتمالاً تا پیش از سال ۲۰۲۸ شاهد پرتاب آن نخواهیم بود. درجریان این مأموریت، نخستین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست روی ماه قدم خواهند گذاشت.

به‌زودی درباره‌ی آرتمیس ۳ اطلاعات بیشتری خواهیم آموخت. چهارشنبه‌ی پیش‌رو (۲۴ اسفند)، ناسا و شرکت فضایی مستقر در هیوستون به نام اکسیوم اسپیس، نسخه‌ی اولیه‌ی لباسی را که فضانوردان آرتمیس ۳ روی سطح ماه خواهند پوشید، رونمایی خواهند کرد. اکسیوم به‌عنوان بخشی از قراردادی که ناسا در سال گذشته به این شرکت واگذار کرد، مسئولیت ساخت لباس‌های فضانوردی جدید این سازمان را برعهده گرفته است.

آرتمیس ۳ پایان‌بخش برنامه آرتمیس نخواهد بود. ناسا قصد دارد تا پایان دهه ۲۰۲۰ پایگاه تحقیقاتی سرنشین‌داری را در نزدیکی قطب جنوب ماه بسازد. به‌گفته‌ی مقام‌های ناسا، درس‌ها و مهارت‌های آموخته‌شده درطول این تلاش به آژانس فضایی کمک می‌کند تا فضانوردان را به مریخ برساند؛ دستاوردی که احتمالاً در اواخر دهه ۲۰۳۰ یا اوایل دهه ۲۰۴۰ شاهد رقم‌خوردن آن خواهیم بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
رابطه جنسی بعد از گذشت هفته ها توسط پزشک قابل‌تشخیص است title
با پیشرفت علم پزشکی، امکان اثبات رابطه جنسی به‌راحتی فراهم شده است و باتوجه‌به بروز روابط خارج از هنجار‌ها و قوانین جامعه و همچنین رخداد تجاوز و خشونت، لازم است بتوانیم با استفاده از روش‌های علمی و مستند، اثبات رابطه جنسی را از طریق پزشکان قانونی به انجام برسانیم و به کمک آن، متجاوزان و آن‌هایی که از هنجار‌ها خارج می‌شوند را مجازات کنیم.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.