کد خبر: ۱۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
خرید شمش طلا از بورس کالا یک ابزار سرمایه‌گذاری است. برای شروع می‌توانید با رقمی ناچیز و خرید بخشی از شمش طلا پا پیش بگذارید، اما اگر قصد دارید در پایان پروسه سرمایه‌گذاری، به‌شکل فیزیکی آن را از خزانه دریافت کنید، باید دست‌کم اندازه یک شمش، اوراق تهیه کنید

خرید شمش طلا از بورس کالا

مخاطب 24:خرید شمش طلا از بورس کالا در قالب اوراق گواهی به‌زودی آغاز می‌شود، اما لازم نیست حتما اندازه یک شمش طلا کامل پول داشته باشید. می‌توان سرمایه‌گذاری را با حداقل رقم شروع کرد و با جمع‌آوری اوراق سراغ دریافت شمش طلا رفت. به‌نظر می‌رسد معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا برخلاف اسمش آنقدر‌ها ترسناک نباشد. در این بازار جدید، می‌توان با وجه یک دهم گرم طلا اقدام به خرید یک برگ گواهی سپرده شمش طلا کرد. به این ترتیب سرمایه‌های خرد نیز امکان ورود به بازار جدید طلای بورس کالا را خواهند داشت. هر گواهی سپرده کالایی معادل ۱۰۰ سوت (۱۰۰ میلی‌گرم یا یک‌دهم گرم) از یک شمش طلای تقریبا یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ سپرده شده در خزانه است. متقاضی دریافت شمش طلا، با توجه به تفاوت عیار و وزن شمش سپرده شده در انبار، باید مالک حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا باشد که بتواند درخواست تحویل ارائه دهد. اگر وزن مجموعه گواهی‌های سپرده شخصی به میزان حداقل وزن یک شمش طلا نرسد، یا باید آن‌ها را در بازار به فروش برساند یا به نماد بعدی منتقل کند.

به گزارش فرارو، خرید شمش طلا از بورس در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت طلا خریدوفروش انجام می‌شود و قیمت قابل مشاهده در نماد روی تابلو نیز براساس قیمت ۱۰۰ سوت یا ۱۰۰ میلی‌گرم طلا اعلام خواهد شد. مشتری درخواست خرید شمش طلا از بورس کالا را به کارگزار ارائه می‌دهد. همچنین اگر قصد تحویل فیزیکی شمش را داشته باشد، کارگزار با ثبت درخواست ترخیص در سامانه، موضوع را به خزانه ارسال می‌کند تا مشتری بتواند با طی کردن مراحل، ضمن مراجعه به خزانه بانک و احراز هویت، شمش طلا را دریافت کند. خرید شمش طلا از بورس کالا به معنای همان طلای خام با حداقل عیار ۹۹۵ و حداکثر عیار ۹۹۹.۹۹ است. شرکت‌های ایرانی زیر نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا می‌توانند شمش‌هایی با حداقل خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

خرید شمش طلا از بورس کالا؛ چطور شروع کنیم؟
خرید شمش طلا از بورس کالا در قالب معاملات گواهی سپرده در سامانه معاملات ابزار‌های نوین مالی انجام می‌شود. مشتریان باید در قدم اول کد معاملاتی بورس داشته باشند. مانند سایر نماد‌های گواهی سپرده کالایی، خرید شمش طلا از بورس کالا در نماد مربوط به گواهی سپرده با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد که اطلاعات مربوط به آن در زمان لازم طی اطلاعیه گشایش نماد معاملاتی روی سایت بورس کالای ایران به آدرس ime.co.ir قرار می‌گیرد. هرکدام از کارگزاری‌ها که بستر و زیرساخت مورد نیاز را تامین کرده باشد، امکان انجام معاملات آنلاین برای مشتریان خود را خواهند داشت و در صورت فراهم نبودن این امکان، سفارش خرید شمش طلا از بورس توسط کارگزاری‌ها توسط ایستگاه‌های معاملاتی به سامانه ارسال می‌شود.

روش خرید شمش طلا از بورس کالا
خرید شمش طلا از بورس براساس رویه معمول معاملات گواهی سپرده کالا انجام می‌شود. گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که معاملات آن‌ها به‌صورت نقدی انجام می‌شود و مهلت تسویه مشخصی نیز برایشان در نظر گرفته شده. مشتریان باید وجه معامله را در اختیار داشته باشد. تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازوکار پرداخت وجه معاملات بر مبنای سازوکار دفتر دارایی انجام می‌گیرد. دفتر دارایی نوعی حساب بانکی با قابلیت کارکرد در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

خرید شمش طلا از بورس وقتی کلید می‌خورد که مشتری با شارژ دفتر دارایی، وجه مورد نیاز را به حساب کارگزار واریز کرده و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز کند. این امر با شناسه‌های یکتا مربوط به هر مشتری انجام می‌شود. کارگزار و مشتری می‌توانند مبالغ واریز شده به دفتر دارایی را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند و با اتکا به آن برای معامله در بازار قدم بردارند. برای برداشت وجه از دفتر دارایی، مشتری درخواست خود را به کارگزار ارائه داده و کارگزار موظف است آن را در سامانه معاملات ثبت کند. بورس کالا در انتهای جلسه معاملاتی، درخواست‌های برگشت وجه را بررسی و کارسازی می‌کند. باقی عملیات‌های مالی مانند تسویه کارمزد‌های معاملاتی و هزینه‌های انبار در معاملات گواهی سپرده کالایی نیز از طریق سازوکار دفتر دارایی انجام می‌شود.

خرید شمش طلا از بورس در قالب معاملات گواهی، در هر جلسه معاملاتی با یک دوره پیش‌گشایش آغاز می‌شود و پس از اتمام دوره پیش‌گشایش به شیوه حراج تک قیمتی، معاملات به‌صورت حراج پیوسته آغاز خواهد شد. در شروع بازار، زمان آغاز و طول جلسه معاملاتی، قوانین مشابه نماد‌های گواهی سپرده سکه طلا حاکم است با این تفاوت که در این بازار مشابه معاملات قرارداد‌های مشتقه در بورس کالای ایران، روز‌های پنجشنبه نیز روز معاملاتی به‌حساب می‌آید.

خزانه بانک ملت که در حال حاضر به عنوان خزانه سکه طلا نیز فعال بوده، برای شمش طلا مورد پذیرش قرار گرفته است. پذیرش انبار‌ها و نظارت بر فعالیت آن‌ها در دوره مورد پذیرش، براساس ضوابط بازار سرمایه به شمار می‌رود. انباردار مسئول کمیت و کیفیت دارایی‌های سپرده شده است و این موضوع، باید برای سرمایه‌گذاران اطمینان ایجاد کند چرا که ریسک‌هایی مثل خرید فیزیکی طلا، کیفیت و اصالت طلا و نیز جابجایی‌های مکرر در این روش پوشش داده می‌شود.

خرید شمش طلا از بورس کالا؛ شیوه قیمت‌گذاری
خرید شمش طلا از بورس کالا بدون قیمت مشخص یا ثابت آغاز می‌شود. چون از نظر فنی وزن هر قطعه شمش طلا متغیر است و برای هر معامله به‌صورت مجزا اعلام می‌شود. وقتی به زمان عرضه نزدیک شدیم، اطلاعیه‌ها هستند که درباره مسائلی مثل قیمت و حجم عرضه شفاف‌سازی می‌کنند. به‌طور کلی الان می‌دانیم وزن هر قطعه شمش طلا به گرم اعلام می‌شود. برای محاسبه قیمت، واحد خرید شمش که در صفحه ثبت سفارش آمده، باید برابر ضریب سفارش (وزن هر عدد شمش) وارد شود. به طور مثال اگر ضریب سفارش (وزن شمش عرضه شده) برابر با ۱۴۰۱ گرم باشد و مشتری درخواست خرید یک عدد شمش را داشته باشد، باید عدد ۱۴۰۱ را در فیلد تعداد یا واحد کیلوگرم/لیتر وارد کند. اگر تعداد بیشتری مدنظر داشته باشد، باید تعداد را ضرب‌در ۱۴۰۱ کند و عدد به‌دست آمده را وارد کند.

خرید شمش طلا از بورس کالا با انتشار اطلاعیه شروع می‌شود؛ مهلت ثبت سفارش در روز عرضه از ساعت هشت تا ۱۲ در نظر گرفته می‌شود و ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تالار شمش طلا عرضه را آغاز می‌کند. وزن هر قطعه شمش طلا متغیر است و در روز عرضه از قسمت حجم کالای قابل عرضه در اطلاعیه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. مشتریان پس از خرید، حداکثر سه روز کاری مهلت دارند تا باقی‌مانده مبلغ خرید را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت تسویه در روز‌های چهارم، پنجم و ششم کاری بعد از خرید، به ازاء هر روز ۰.۰۰۲۵ جریمه تاخیر به مبلغ کل قرارداد (معامله) تعلق خواهد گرفت. در صورت تسویه نشدن رقم خرید، از روز هفتم کاری، قرارداد فسخ و معادل پنج‌درصد ارزش کل قرارداد به علاوه دو سر کارمزد خرید و فروش معادل نیم‌درصد از مشتری اخذ خواهد شد.

کارمزد خرید شمش طلا برابر با ۰.۰۰۲۶۲ اعلام شده است. در صورتی‌که وزن هر قطعه چند سوت بیشتر از وزن اعلام شده در اطلاعیه عرضه باشد، مشتری باید مازاد آن را پس از خرید و در زمان تسویه پرداخت کند. گر شمش خریداری شده بعد از سال مالی منتهی فروخته شود، مبلغی به ارزش یک درصد ارزش کل قرارداد، به‌عنوان مالیات از او دریافت می‌شود، اما اگر مشتری قبل از سال مالی برای فروش اقدام کند، تنها در صورتی مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد که برای فروش فاکتور معتبر در اختیار داشته باشد.

قیمت پایه هر گرم شمش طلا در اطلاعیه عرضه بورس کالا بالاتر از قیمت معامله آن در بازار آزاد اعلام می‌شود و در زمان شروع معاملات تالار طلا، تلاش می‌کنند با هماهنگی عرضه‌کننده و معامله‌گران قیمت را به نرخ متعارف و واقعی بازار برسانند.

خرید شمش طلا از بورس در قالب اوراق می‌تواند نهایتا به تحویل فیزیکی شمش طلا منجر شود. مالک گواهی سپرده کالایی برای این کار موظف است مانند رویه معمول بازار گواهی سپرده، هزینه نگهداری کالا در انبار را پرداخت کند. رقم دقیق این هزینه براساس نظر خزانه بانک و تایید بورس کالا تعیین می‌شود و سالانه با تغییرات قیمت دارایی پایه، تعدیل می‌شود. تسویه این هزینه‌ها از طریق سازوکار دفتر دارایی مشتریان انجام می‌شود. در حال حاضر صرفا شرکت زرشوران امکان سپرده‌گذاری دارایی پایه در خزانه بانک ملت را دارد بنابراین امکان سپرده‌گذاری شمش طلا در خزانه برای سایر مشتریان وجود ندارد.

خرید شمش طلا از بورس کالا به‌زبان ساده
خرید شمش طلا از بورس کالا با ثبت سفارش در بورس کالا انجام می‌شود. به‌همین دلیل باید کد بورس کالا داشته باشید. برای پیگیری دقیق عرضه‌ها، تابلوی معاملات را روی تالار طلا قرار داده و اطلاعیه‌های مربوط به خرید شمش را از بخش اطلاعیه سایت ime.co.ir دنبال کنید.

خرید شمش طلا از بورس کالا یک ابزار سرمایه‌گذاری است. برای شروع می‌توانید با رقمی ناچیز و خرید بخشی از شمش طلا پا پیش بگذارید، اما اگر قصد دارید در پایان پروسه سرمایه‌گذاری، به‌شکل فیزیکی آن را از خزانه دریافت کنید، باید دست‌کم اندازه یک شمش، اوراق تهیه کنید. از آن طرف هنوز محدودیتی برای سقف خرید اعلام نشده است.

تفاوت معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا در سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات خلاصه می‌شود. معامله شمش طلا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است. دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است. به منظور شارژ دفتر دارایی، مشتری وجه مورد نظر را به حساب کارگزار خود واریز و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند. بورس کالا به محض وصول وجه در حساب، دفتر دارایی مشتری را به میزان واریز شده، شارژ می‌کند و کارگزار و مشتری می‌توانند وجوه شارژ شده را مشاهده کنند و مشتری با این وجوه قادر به معامله در بازار خواهد بود. برای برداشت وجه از دفتر دارایی نیز، رویه عکس فرآیند ذکر شده صورت می‌گیرد.

برچسب ها: شمش طلا بورس کالا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.