کد خبر: ۲۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
به گفته کارشناسان نقدشوندگی بالا، عدم ریسک نگهداری طلا، معافیت مالیاتی، امکان سرمایه‌گذاری خرد از جمله مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا است.

مخلطب 24- اسفند سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا راه‌اندازی شد که بنا بر اعلام مسئولان بورس کالا با توجه به امکان ورود سرمایه‌های خرد به این معاملات، بیش از یک تن شمش طلا در این بازار معامله شده است و تنها در جریان معاملات هفته گذشته، ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ اوراق گواهی سپرده شمش طلا در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش ۱۲۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان را ثبت کرد.

گواهی سپرده کالایی که جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالا، در رابطه با آن می‌گوید: گواهی سپرده کالایی به عنوان یکی از اوراق بهادار مورد تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، ابزار مالی است که از سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده و معاملات دارایی‌های پایه مختلفی از جمله سکه طلا، ربع سکه طلا، زعفران، زیره سبز، برنج، پسته، شیشه جام، سیمان و ... در این بازار انجام می‌شود. شمش طلا هم یکی از دارایی‌های پایه‌ این بازار است که با توجه به ویژگی‌های خاص به نظر می‌رسد دارایی پایه جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد.

با ۳۰۰ هزار تومان شمش طلا بخرید!

در ادامه هم محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در خصوص راه اندازی گواهی سپرده شمش طلاذگفت: قطعا اطلاع دارید که افزایش قیمت طلا طی سال‌های اخیر و در نتیجه افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این بازار، سبب عدم دسترسی گروه‌های زیادی از مردم به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و مسکوکات شده است.

او افزود: از طرفی به دلیل عدم وجود جایگزین مناسب برای سکه طلا که در میان مردم شناخته شده و شرایط استاندارد داشته باشد، شاهد فزونی تقاضا برای انواع مسکوکات و در نتیجه شکل‌گیری حباب قیمتی در این بازار هستیم. با بررسی‌هایی که بورس کالا به منظور رفع این دو دغدغه اساسی انجام داد، تصمیم بر این شد که با توجه به ظرفیت‌های مطلوبی که در تولید و واردات شمش طلا در کشور وجود دارد، می‌توان اوراق بهادار مبتنی بر شمش طلا را به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای سکه، در بازار طلا معرفی کرد. چراکه علاوه بر ظرفیت ذکر شده، شمش طلا یک دارایی پایه استاندارد است و با حداقل حباب قیمتی معامله می‌شود و قیمت آن صرفا بر اساس ارزش طلا است.

اسنکدری بیان کرد: به منظور ایجاد امکان حضور اکثریت مردم، حداقل واحد معامله در این بازار ۱۰۰ سوت یا یک دهم گرم از شمش طلا با عیار ۹۹۵ (یعنی نزدیک به ۲۴ عیار) درنظر گرفته شد. بنابر این تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با دریافت کد بازار مالی بورس کالا، با حداقل سرمایه حدود ۳۰۰ هزار تومان، وارد این بازار شوند.

معافیت مالیاتی و امنیت بالا در سرمایه گذاری با گواهی سپرده شمش طلا

اما حضور گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا چه مزیت‌هایی را برای خریداران آن به همراه دارد؟ کارشناس حوزه بورس کالا الهه نعمتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به برخی از این مزیت‌ها گفت: گواهی سپرده شمش طلا فرصت معامله طلا با سرمایه خرد را برای تمام سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی فراهم می‌کند.

این کارشناس حوزه بورس کالا گفت: در شرایطی که نرخ ارز در کشور حتی ثابت باشد امکان استفاده از نوسان قیمت‌های جهانی برای دارندگان گواهی سپرده شمش طلا وجود دارد. معافیت معاملات گواهی سپرده کالایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و متنوع شدن پرتفوی مشتریان با معاملات دارایی جدید از دیگر مزایای این گواهی به شمار می‌آید.

نعمتی بیان کرد: سرمایه گذاری در گواهی سپرده طلا به عنوان دارایی پایه امن و سپر تورم بودن یکی دیگر از ویژگی‌های این گواهی محسوب می‌شود. تضمین اصالت کالا (ارزیابی شمش طلا پیش از ورود به انبار مسئولیت خزانه در مقابل کمیت و کیفیت شمش)، انجام معامله به صورت قطعی با تسویه نقدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در آخر عدم نیاز به حمل و نگهداری فیزیکی شمش طلا در نتیجه امنیت بالا در سرمایه گذاری از دیگر نکات مثبت برای این گواهی قابل ذکر است.

در ادامه هم دیگر کارشناس حوزه بورس کالایی مهدی بیات منش به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای گواهی سپرده کالا به ویژه گواهی بر پایه شمش طلا آن هم با ابعادی که افراد می‌توانند با سرمایه‌های خرد خود اقدام به خرید کنند، می‌توان ویژگی و مزیت‌های زیادی را نام برد که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

  • این اقدام (گواهی سپرده شمش طلا) موجب تقویت منابع ارزی کشور و جذب سرمایه‌های سرگردان می‌شود.
  • کمک به پوشش نوسانات نرخ ارز خواهد کرد.
  • جذب نقدینگی و جلوگیری از سفته بازی به سبب شفافیت‌های بورس کالا را رقم می‌زند.
  • امکان فروش مویرگی و گرمی بدون واسطه برای تولید کننده به وسعت ایران زمینی فراهم می‌شود.

بنابر اعلام بورس کالا، ساعات جلسات معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا ۱۰ صبح تا ۱۷ است و از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ دوره پیش گشایش و ۱۰:۳۰ تا ۱۷ حراج پیوسته است. معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روز‌های شنبه تا پنج شنبه فعال است و سرمایه گذاران می‌توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی برای خرید و فروش در این بازار اقدام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.