مخاطب ۲۴:خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پروژههای عمرانی که با همکاری چینیها در دست اجرا است، اظهار داشت: در بخش زیرساختهای حمل و نقل پروژه راه آهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با همکاری چینیها و اجرای فاینانس چینی در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه فاینانس چینی راهآهن تهران- قم- اصفهان انجام شده است، ادامه داد: مشکلی در اجرای فاینانس چین در پروژه راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان وجود ندارد البته در این باره بحثی در شورای اقتصاد مطرح است وگرنه از طرف چین مشکلی نیست و اتفاقا چینیها به طور مرتب پیگیر اجرای فاینانس این پروژه هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بحثی که در شورای اقتصاد مطرح است این بوده که شورا باید سقفی تعیین کند، در گذشته ۴ میلیون یورو از آن فعال شده بود و الان باید به ۱۳ میلیون یورو که سقف فایناس است، برسد. جلسهای در شورای اقتصاد برگزار شد و ارائه مستنداتی را درخواست کرده و در حال تحویل این مستندات درخواست شده، هستیم و در صورت تایید شورای اقتصاد، این فاینانس مشکلی ندارد.
خادمی افزود: پروژه در حال حاضر فعال است و بخشی از اعتبار این پروژه در قالب فاینانس تامین شدهاست و اساسا اعتبار دولتی برای پروژه راه آهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان نداریم و تا سقف ۳.۸ میلیارد یوآن در این پروژه کار شده و برای افزایش سقف آن شورای اقتصاد در حال بررسی موضوع است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین تصمیمات برای تامین مالی پروژه راهآهن رشت- آستارا و نتیجه مذاکرات با روسیه اظهار داشت: دو روز گذشته مجددا یک هیات روسی از این مسیر و اقدامات انجام شده در پروژه راه آهن رشت- آستارا بازدید کردند و روسها علاقهمند هستند از طریق سرمایهگذاری به اجرای این پروژه کمک کنند.
وی تاکید کرد: البته در داخل کشور هم دولت پیشبینیهایی برای شروع عملیات و تامین مالی آن از محل منابعی که در اختیار دارد، انجام داده است که هم مذاکرات با روسها برای تامین منابع و هم فعالسازی تامین منابع از داخل کشور همزمان به طور موازی پیش میروند و امیدواریم که سریعا به نتیجه برسد.