مخاطب ۲۴، در راستای تحقق هدف عملیاتی شماره ۱۷ و اجرایی کردن راهکار شماره ۳ ـ ۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر بهروزآوری روشهای تعلیم و تربیت با بهرهگیری از محیطهای متنوع در زمینه بهبود موقعیت دانشآموزان و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با هدف ارائه راهکارها و رهنمودهای آموزشی متناسب با رخدادهای حاکم بر همه ابعاد زندگی بهویژه نظام تعلیم و تربیت از جمله همهگیری ویروس کرونا در دو سال اخیر همچنین بر اساس واقعیتها و تجارب کسب شده در زمینه نقش فناوری در آموزش و پرورش، «راهنمای عمل آموزش ترکیبی» برای دورههای تحصیلی ابتدایی و متوسطه را تولید و در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۱ برای بهکارگیری آن در فرایند یاددهی ـ یادگیری به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.
بر همین اساس و در راستای ماموریتهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مبنی بر ضرورت آمادهسازی معلمان برای اجرای مناسب برنامههای درسی جدید و دریافت بازخوردهای اصلاحی، دوره آموزشی «اشاعه برنامههای درسی با رویکرد آموزش ترکیبی» را با حضور روسای تکنولوژی آموزشی، گروههای آموزشی و بررسی محتوا، آموزگاران و دبیران منتخب استانها و مسئولان دبیرخانههای کشوری از تاریخ ۲۳ دی تا دوم بهمن ۱۴۰۱ در مرکز آموزش پیامبر اعظم تهران برگزار میکند.
پیش از این حجتالاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اهمیت آموزش ترکیبی گفته بود که برای مواجهه با دنیای جدید باید برنامهریزی انجام شود و تدابیر خاصی را اتخاذ کنیم.
لطیفی ادامه داد: نگاه ما به آموزش ترکیبی، رویکردی جدید به یادگیری است. باید از یادگیری دوگانه برنامههای درسی بیرون بیاییم و صاحب نگاهی متفاوت به آموزش شویم و در کنار آن توانمندسازی معلمان را انجام دهیم. در آموزش ترکیبی تمرکز و توجه بر آموزش غیرحضوری است و ابزارها، فرصتها و ظرفیتها به واسطه فضای مجازی باید به خدمت آموزش درآیند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: مهمترین نقطه ضعف در آنچه آموزش ترکیبی و غیرحضوری نامیده شده، بحث اشاعه آن بوده است. برای استمرار این نگاه و روند آموزش باید روی اشاعه رویکرد جدید آموزش یعنی آموزش ترکیبی متمرکز شویم.
منبع تسنیم