به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان این شرکت در گفتگو با شبکه یک سیما و برنامه صبح بخیر ایران با بیان اینکه میانگین افزایش تعرفه تلفن ثابت ۱۱ هزار تومان است در تشریح این مصوبه گفت: طبق تعرفه جدید مشترکان با پرداخت حداقل مکالمه تلفن ثابت میتواند ۴۴۴۴ دقیقه در تهران، ۳۳۳۳ دقیقه در سایر مراکز استانها و ۲۶۶۶ دقیقه در سایر شهرها از مکالمه رایگان تلفن ثابت استفاده کرده و هزینه بیشتری پرداخت نکنند.
وی افزود: در این طرح حداقل مکالمه در تهران ۲۰ هزار تومان و برای سایر مراکز استانها، ۱۵هزار تومان و سایرشهرها، ۱۰ هزار تومان است؛ بنابراین تعرفهای که اکنون مشترکان میپردازد یک تعرفه ثابت است به علاوه یک پیشنهاد مکالمه رایگان که برای هر مشترک در نظر گرفته شده است.
در مجموع ۵۰ درصد مشترکان شامل حداقل مکالمه میشوند
دکتر زارعیان گفت: ناگفته نماند که در حال حاضر ۳۵ درصد مشترکان بالاتراز این مبلغ مکالمه دارند در نتیجه هیچ افزایش تعرفهای برای ایشان صورت نگرفته است. همچنین ۴ میلیون مشترک روستایی داریم که برای آنان نیزافزایش تعرفهای وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: بر این اساس میتوان گفت در مجموع ۵۰ درصد مشترکان شامل حداقل مکالمه میشوند و از طرفی شرکت مخابرات موظف است برای نگهداری هر خط ۲۵ هزار تومان هزینه کند.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران، با اشاره به هزینه ۱۵ برابری تلفن همراه در مقایسه تلفن ثابت گفت: هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه ۶۲ تومان است در حالیکه هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت ۴۵ ریال است.
وی ادامه داد: داستان این تعرفه به سال ۱۳۸۲ بر میگردد و شورای اقتصاد وقت تعرفه مخابرات را هر پالس ۴۴ ریال در نظر گرفته بود و ۱۰۰ پالس مکالمه. از سال ۸۲ تا ۱۴۰۱ در تعرفه اتفاقی خاصی رخ نداد. در این سالها به نحوی این تعرفه پایین آمد که سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اعلام کردیم که حاضریم تعرفههای سال ۸۲ را اجرا کنیم؛ که نهایتا در سال ۱۴۰۰ مخابرات به شورای رقابت پیشنهاد داد که با توجه به افزایش هزینه نگهداری تلفن ثابت یک عدد ثابت برای مشترکان، تعیین و در قبال آن برای هر مشترک بر اساس منطقه جغرافیایی مکالمه رایگان داده شود.
اینکه خدمات مخابرات انحصاری است یک جمله کلیدی انحرافی است
دکتر زارعیان در تشریح این موضوع تصریح کرد: اینکه میگویند خدمات مخابرات انحصاری است یک جمله کلیدی انحرافی است چرا پرسیده نمیشود که شرکتهایی (۱۷ شرکت) که در فاصله زمانی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ مجوزواگذاری تلفن ثابت گرفتند هیچ یک در زمینه خدمات تلفن ثابت فعالیت نداشتند؟ طبیعی ست، زیرا هزینه مکالمه هر دقیقه ۴۵ ریال بوده است و صرفه اقتصادی برای آنان نداشته است. هریک از این شرکتها اگر بخواهند در این زمینه فعالیتی داشته باشند شرکت مخابرات ایران آمادگی همکاری با آنان را دارد.
وی در این رابطه افزود: سیاست گذاری نادرست از سالهای گذشته در زمینه توسعه تلفن ثابت موجب شد تا هیچ شرکتی انگیزهای برای توسعه در این بخش نداشته و تنها شرکت مخابرات ایران در کل کشور توسعه این بخش ر انجام میدهد و در عین حال یک دهم هزینه آن را از مشترک دریافت میکند.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که چرا افزایش تعرفه تلفن ثابت مانند برخی از مجموعههای خدماتی به صورت پلکانی انجام نشده است گفت: در حال حاضر ۲۹ میلیون مشترک از تلفن ثابت استفاده میکنند در این شرایط با تحولات اقتصادی و تورم ناشی از آن شرکت مخابرات موظف است ازخط مشترکان نگهداری کند، همچنین تعدادی افرادی که شرایط پلکانی داشته باشند کم است.
وی افزود: مخابرات راهکارهای دیگری در این زمینه شامل جمع آوری و رزرو خط بنابر شرایط مشترک فراهم کرده است، اما اپراتورها برای مشترکانی که تمایل به حفظ خط شان دارند موظف به نگهداری هستند و این موجب بهره وری بیشتر تلفن ثابت میشود.
افزایش تعرفه حتی به میزان دو تکلیف قانونی تعیین شده برای مخابرات نیست
دکتر زارعیان در زمینه وظایف شرکت مخابرات از محل درآمد حاصله از تغییرتعرفه تلفن ثابت گفت: در مصوبهای که دولت برای افزایش تعرفه داده مخابرات را مکلف کرده است تا پایان این دولت یک و نیم میلیون FTTH توسعه دهد که هزینه این توسعه فیبرنوری معادل درآمدی است که از این محل دریافت میکند و همچنین باید شبکه انتقال ۱۲ استان را توسعه دهد به نحویی که بتواند امکانات لازم را در اختیار شرکتهای خصوصی قراردهد. طبق بر آوردهای صورت گرفته این افزایش تعرفه حتی به میزان دو تکلیف قانونی تعیین شده برای مخابرات نیست. اما مخابرات الحاقیه را پذیرفته و کار را شروع کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رشد فناوریها هنوز در برخی از مناطق واگذاری تلفن ثابت با تاخیر صورت میگیرد اظهار داشت: سیاستهای عدم افزایش تعرفه سالهای متمادی و کندی توسعه موجب این امر شده است، در حال حاضر صف انتظار جدی نیست و با توجه به مناطق مختلف زمانهای متفاوتی وجود دارد با توجه به مصوبه رگولاتوری هیچ مشترکی بیش از یک ماه نمیتواند در انتظار باشد.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران، با اشاره به اینکه بیش از ۹۹ درصد از مناطق در کشور (شهری و روستایی) زیر پوشش تلفن همراه قرار دارد اظهار داشت: کشور ما از جمله کشورهایی است که مردم به حداقل ارتباط دسترسی مناسبی دارند.
امیدواریم با سیاستهای جدید که در بحث فیبر نوری بوجود آمده و مخابرات نیز همکاری خودرا در این زمینه آغاز کرده است و در بیشتر مناطق بتواند فیبر واگذار کند تا از این طریق اینترنت پرسرعت و تلفن ثابت برای مشترکان به آسانی فراهم شود.
پرداخت قبوض ازسایت مخابرات، سامانه مخابرات من my.tci.ir و سامانه ۲۰۰۰ قبوض تلفن ثابت
دکتر زارعیان در زمینه اطلاع رسانی قبوض به مشترکانی که مالک تلفن نمیباشند ومستاجر هستند تصریح کرد: در بخش مدیریت مشتریان علاوه بر شماره صاحب خط تلفن گزینه دیگری برای شماره تلفن استفاده کننده آورده شد تا استفاده کننده (مستاجر) نیز بتواند صورتحساب تلفن مورد استفاده خودرا دریافت و هزینه آنرا پرداخت نماید. مشترکان میتوانند از طریق سایت شرکت مخابرات ایران، سامانه مخابرات من my.tci.ir و سامانه ۲۰۰۰ قبوض تلفن ثابت خود را پرداخت نمایند ودر کمتر از ۵ دقیقه وصل خطوط صورت میگیرد.
وی در زمینه مزاحمتهای تلفنی نیز اظهار داشت: قانون مزاحمت های تلفنی برخورد، قطع یک هفتهای و سه ماهه خط است. تمام دستگاههای خدماتی و اورژانس که دچار چنین معضلاتی هستند خطوط این مشترکان را به مخابرات اعلام کنند تا بر خورد شود.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه فروش خطوط تلفن ثابت گفت: مشترکانی که در زمان خرید خط به شرکت مخابرات ودیعه پرداخت کردند در هنگام فروش آن را دریافت میکنند. اما مشترکانی که بر اساس مصوبه دولت تنها خط اتصال تلفن ثابت خود را پرداخت میکنند در زمان فروش از مخابرات هزینهای دریافت نمیکنند و میتوانند در خواست رزروخط بدهند. همچنین براساس مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات اگرهر مشترکی بیش از یکسال از خط تلفن خود استفاده نکند و به اپراتور مراجعه نکند، مخابرات موظف است خط را تخلیه کند تا سوء استفاده احتمالی از آن صورت نگیرد از طرفی میتواند با مبلغ ناچیزی خط را رزرو کند و سالها خط را برای خودش نگه دارد.