مخاطب ۲۴- فینال جام جهانی فوتبال یک رویداد ورزشی است که از نظر توانایی جذب مخاطبان بین المللی در سراسر جهان، هیچ رویداد رقیبی ندارد. محبوبیت فوتبال در سراسر کره زمین، موجب شده تا هر چهار سال، مسابقه نهایی جام جهانی به یکی از پربینندهترین رقابتهای ورزشی تبدیل شود.
از آنجایی که تعداد حضور تماشاگر در ورزشگاه برای تماشای بازی فینال جام جهانی محدود است، میلیونها نفر ترجیح میدهند تا این بازی حساس و مهیج را از خانه و پای تلویزیون تماشا کنند.
فینال مسابقات جام جهانی سال ۲۰۰۶ شاهد کاهش بیننده بود. آمار تماشای مسابقات جام جهانی، از جمله فینال در سال ۲۰۱۰ ، پس از افت جزئی در مسابقات سال ۲۰۰۶، در منحنی صعودی ثابتی بوده است. آمارها نشان میداد که ۹۰۹ میلیون تماشاگر فینال سال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی بودند.
این در حالی بود که در سال ۲۰۱۴، مجموع ۱.۰۱ میلیارد نفر، بیننده بازی فینال بودند. در آن سال، برای اولین بار از زمانی که فیفا شروع به شمارش این ارقام می کرد، آمار بینندگان از مرز یک میلیارد بیننده گذشت.
بر اساس اطلاعات رسمی فیفا، حدود ۳.۵۷۵ میلیارد نفر نیز جام جهانی ۲۰۱۸ مسابقات را تماشا کردند که از این تعداد ۱.۱۲ میلیارد نفر فقط بیننده پیروزی نهایی فرانسه مقابل کرواسی در بازی فینال بودند.
دادههای اولیه فیفا درباره جام جهانی ۲۰۲۲ حاکی از افزایش رشد بیننده است. در این بین، به طور بالقوه قدرت فینال جام جهانی به عنوان یک نمایش تلویزیونی برای جذب بیننده به مراتب از سایر رویدادهای ورزشی تلویزیونی بیشتر است.
اگر همچنان مانند مراحل قبلی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شاهد افزایش بیننده باشیم، رقم کل ۱.۵ میلیارد نفر بیننده برای تماشای بازی فینال در ۱۸ دسامبر غیر واقعی به نظر نمیرسد.
انتهای پیام/