کد خبر: ۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه ۷ دسامبر در جریان یک سفر رسمی ۳ روزه وارد ریاض شد تا در ۳ نشست مختلف با رهبران کشورهای عربی شرکت کند.

مخاطب ۲۴- به نقل از یورونیوز؛ این سومین سفر آقای شی به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ هم به عربستان سعودی سفر کرده بود.

شی جین پینگ در ریاض؛ نتیجه گفتگوی رهبران چین و عربستان

او در فرودگاه بین‌المللی عربستان مورد استقبال شاهزاده فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، امیر منطقه ریاض همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه عربستان قرار گرفت.

از آنجا که تأمین انرژی برای چین مهم است، پیش‌بینی می‌شود که این موضوع محور گفتگو‌های سران عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و سران چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام باشد.

 

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، انتظار می‌رود دو کشور در جریان این سفر قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد دلار امضا کنند.

به نوشتۀ این خبرگزاری، چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است. ارزش صادرات عربستان به چین در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۱۸ درصد از کل صادرات این پادشاهی را تشکیل می‌داده است.

عربستان همچنین بطور سنتی بزرگترین تامین‌کننده نفت چین بوده و بشکه‌های نفت سعودی‌ها حدود ۱۷ درصد از کل واردات نفت چین را تا سال گذشته تشکیل می‌داده است.


فراتر از انرژی، مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های بزرگی که در برنامه اصلاحی ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد، یکی دیگر از محور‌های گفتگو‌های رهبران دو کشور خواهد بود.

یکی از این پروژه‌ها احداث شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری به نام «نئوم» است که شرکت‌های ساخت‌وساز چینی به دلیل تخصصشان می‌توانند برای اجرای آن مفید باشند.

موضع آمریکا

رئیس جمهوری چین در حالی وارد ریاض شده که روابط آمریکا و عربستان سعودی در برهه حساسی قرار دارد. امنیت انرژی، امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر ۳ موضوعی هستند که روابط ریاض و واشنگتن را متشنج کرده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و موضع سختگیرانه کشور‌های غربی در برابر مسکو زمینه‌ساز تقویت روابط کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی با چین شده است.

در اولین واکنش‌ها به انجام این سفر، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد با توجه به تلاش پکن برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، تعجبی ندارد که آقای شی از عربستان سعودی بازدید می‌کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: «ما تلاش‌های چین برای افزایش نفوذش در سراسر جهان را زیر نظر داریم.»
بر اساس برنامه اعلام شده برای سفر شی جین‌پینگ، او با ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دیداری دوجانبه خواهد داشت. رسانه‌های دولتی عربستان همچنین اعلام کردند که رئیس جمهوری چین روز جمعه در دو اجلاس جداگانه «کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس» و «سران کشور‌های عربی» شرکت خواهد کرد.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که این سفر، بزرگ‌ترین و بالاترین سطح مناسبات دیپلماتیک بین پکن و جهان عرب از زمان تأسیس جمهوری خلق چین است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.