کد خبر: ۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سوسپانسیون «کوآموکسی کلاو» تولیدی شرکت ابوت (Abbott) هند که نام تجاری اش «MAGAMOX CV-DUO» است، در آزمون تعیین مقدار ماده موثره مردود شده، باید بلافاصله جمع آوری شود و شرکت واردکننده موظف است به همراه این کار، نتایج ابتدایی و نهایی ریکال را به ترتیب در مدت دو و چهار هفته به سازمان غذا و دارو منعکس نماید.

بخشی از دارو‌هایی که با هیاهو و در حضور وزیری که از خواب نیمه شب گذشته و خود را به فرودگاه رسانده بود، به کشور رسید و توزیع شد، باید جمع آوری شود، چون «غیراستاندارد» است!

فاجعه دارو تکمیل شد! ماجرای آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی غیراستاندارد از هند

مخاطب ۲۴- به نقل از تابناک؛ در نتیجه شیوع وسیع آنفلوانزای فصلی در کشورمان، نیاز به برخی اقلام دارویی، تا جایی افزایش یافت که بازار عرضه و تقاضای دارو برهم خورد و بسیاری از هموطنانمان در پیچیدن نسخه‌های درمانی پزشکان عاجز شدند؛ وضعیتی که مسئولان را مجاب به صدور دستور واردات برخی اقلام دارویی کرد و در نتیجه، محموله ۴۹ تنی دارو از هند به کشورمان رسید و در فرودگاه مورد استقبال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
بهرام عین اللهی در حاشیه واردات این اقلام دارویی یادآور شد که واردات تا اشباع بازار ادامه خواهد یافت و بعدتر هم در مصاحبه‌های دیگر بر این مهم تاکید کرد؛ تصمیمی که به موازات آن، افزایش ظرفیت تولید داخل در دستور کار قرار گرفت تا بعدتر خبر برسد که نیاز بازار دارو در کشور تامین شده و دیگر کمبود وجود ندارد؛ چه در سرم و دارو‌هایی مانند استامینوفن و چه در حوزه آنتی بیوتیک و به طور ویژه آنتی بیوتیک کودکان.

البته این پایان بحران عجیب رقم خورده نبود و نیست، چون روز گذشته نامه‌ای منتشر شد که در آن سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت خطاب به شرکت بازرگانی «سُها کیش» در زیرمجموعه «سازمان تدارکات پزشکی» جمعیت هلال احمر کشورمان تاکید کرده که نتایج آزمایش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو حکایت از آن دارد که یکی از آنتی بیوتیک‌های وارد شده توسط ایشان فاقد مقدار ماده موثره به میزان قابل قبول است و باید جمع آوری یا اصطلاحا، «ریکال» شود.

 

فاجعه دارو تکمیل شد! ماجرای آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی غیراستاندارد از هند
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سوسپانسیون «کوآموکسی کلاو» تولیدی شرکت ابوت (Abbott) هند که نام تجاری اش «MAGAMOX CV-DUO» است، در آزمون تعیین مقدار ماده موثره مردود شده، باید بلافاصله جمع آوری شود و شرکت واردکننده موظف است به همراه این کار، نتایج ابتدایی و نهایی ریکال را به ترتیب در مدت دو و چهار هفته به سازمان غذا و دارو منعکس نماید.

اتفاقی که اواخر تابستان گذشته هم برای داروی «دسفرال» وارداتی توسط سها کیش رقم خورده و منجر به صدور دستور فوری ریکال آن شده بود؛ دارویی که با مشخصات داروی اصلی تفاوتی مشهود داشت و به تاکید «انجمن تالاسمی ایران» تقلبی بود و گزارش‌های بروز عوارض در بیماران مصرف کننده آن، موجب شده بود که در خصوص مصرفش هشدار صادر شود و نگرانی‌ها در این باره اوج بگیرد.

اتفاقی که ظاهرا این بار در ابعاد محدودتری رخ داده است، چون دکتر محمد پیکان پور، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تاکید دارد: «از شش آنتی بیوتیک وارداتی، تنها یک آنتی بیوتیک و از بین ۵ بچ از این آنتی بیوتیک، تنها یک بچ و به لحاظ تعدادی ۲ درصد از داروی مذکور جمع آوری شد که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده موثره از دامنه مجاز بود.»

اظهارنظری که البته با نامه منتشر شده چندان همخوانی ندارد، زیرا در آن نامه از شرکت سها کیش خواسته شده تا «در اسرع وقت از سایر سری ساخت‌های وارد شده [از دیگر بچ‌های وارداتی]نمونه تحویل اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل شود»؛ تقاضایی که معنایش، ضرورت آزمایش دیگر بچ‌های وارد شده از آن آنتی بیوتیک خاص به کشورمان است و شاید در گزارش ارائه شده توسط پیکان پور تغییراتی به وجود آورد.

وضعیتی که باید دید به ریکال چه میزان از این داروی وارداتی منجر و در نهایت به چه فرجامی برای شرکت وارد کننده ختم خواهد شد؛ شرکتی که با توجه به واردات دسفرال‌های تقلبی در تابستان گذشته، ظاهرا هنوز مجاب نشده که در فرایند خرید و واردات دارو دقت کافی را از خود نشان دهد و کارنامه نامطلوبی از خود بر جای گذاشته که انتظار می‌رود، سوای عواقب قانونی، با برخورد جدی جمعیت هلال احمر کشورمان هم روبه رو شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.