کد خبر: ۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
روز یکشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است.

مخاطب ۲۴- به نقل از تابناک؛ برای نخستین بار، ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصد را در فردو آغاز کرد و میزان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داد. سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام، اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و صبح روز دوشنبه، تولید آن به مرحله پایداری رسید. به نظر می‌رسد، سازمان انرژی اتمی به دنبال آن است تا از امکانات و فضای سایت فردو برای تجهیز و تولید، حداکثر استفاده را ببرد.

چه خبر از فردو و نطنز؟ / افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران

اقدامات در فردو بدین شرح است.

آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.

آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.

همچنین در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه مذکور، ایران دو آبشار دیگر IR-۲ m و IR-۴ را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

اقدامات صورت گرفته در نطنز بدین شرح است.

گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-۲ m و IR-۴.

- شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع (IR-۲ m و IR-۴) که در روز‌های آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.
آغاز روند راه‌اندازی واحد B ۱۰۰۰ با ظرفیت ۸ آبشار جدید با توجه به اینکه تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یکشنبه اعلام کرده بود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آن‌ها از روز یکشنبه هفته جاری با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی نطنز و فردو انجام می‌شود.

 

پنجشنبه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشست فصلی خود تحت فشار شدید سیاسی کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رساند.

این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. سی ام خرداد ۱۳۹۹ و هجدهم خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود، اما قطعنامه سوم نسبت به دو قطعنامه قبلی لحن تاکید و تندتری علیه ایران و همکاری‌هایش با آژانس داشت.

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

رییس سازمان انرژی اتمی تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در سایت فردو از روز دوشنبه را تایید کرد.

محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام گفت: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است.

وی گفت: بیش از هفت میلیون بشکه نفت از زمان بهره برداری از نیروگاه بوشهر صرفه جویی شده است و از لحاظ اقتصادی این نیروگاه در هفت سال سه برابر پول سرمایه‌گذاری خودش را برگردانده است. با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بر استقاده از انرژی پاک، قانون هدف گذاری توسعه نیروگاه‌های اتمی را در دستور کار قرار دادیم تا سهم انرژی هسته‌ای را به ۲۰ درصد در کشور افزایش دهیم و این هدف حکایت از سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری دارد.

اسلامی ادامه داد: در بخش آب، خاک، پسماند خانگی و شیرابه‌ها سعی کردیم که با فناوری پلاسما در سطح پایلوت اقداماتی انجام دهیم و معتقدم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانیم این پروژه را در سطحی وسیع فعال کنیم که نتیجه اش خداحافظی با شیرابه خانگی و صنعتی خواهد بود. همچنین تیم تحقیقاتی خودمان را برای کاهش آلاینده حاصل از سوخت مازوت فعال کردیم و امیدواریم با همکاری شرکت‌های مرتبط کار رسوب زدایی از مازوت را هم انجام دهیم.

اسلامی گفت: ما در کشور با حجم سنگین آلاینده‌ها مواجه هستیم، دیگر این طور نیست که مقابله با آلاینده‌ها تکلیف یک یا دو سازمان باشد بلکه تکلیف همه دستگاه‌هاست که از محیط زیست حفاظت کنند و از معیار‌هایی که باید به کار گرفته شود پاسداری کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در دنیا شاهد هستیم که بسیاری از کشور‌ها کربن صفر را برای سال ۲۰۵۰ هدف گذاری کرده اند. ما هم نیاز داریم به این سمت برویم.

وی گفت که در سازمان انرژی اتمی در دو بخش تولید برق از فناوری هسته‌ای و ساخت و تجهیز دستگاه‌هایی برای کاهش آلاینده‌ها به ویژه شیرابه‌ها اقدام می‌کنیم.

اسلامی گفت: تلاش داشتیم که ظرفیت طراحی و مهندسی نیروگاه‌های اتمی را در کشور ایجاد کنیم و این مهمترین تکلیف ماست. در سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌ها به ما در این زمینه کمک نکردند. همچنین وقتی چرخه سوخت داریم و نیروگاه‌های هسته‌ای و بخش بهداشت و درمان هم به سوخت هسته‌ای نیاز دارند از این رو باید به سمت تولید سوخت هم برویم.

وی گفت: در دو سال گذشته به مساله پسماند‌ها و شیرابه‌ها توجه کردیم و توانستیم با فناوری پلاسما یک نمونه آزمایشگاهی در ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ساعت را تست کنیم و با همکاری استانداری گیلان و سازمان محیط زیست سیستم صنعتی این فناوری را در اختیار قرار می‌دهیم تا بتوانیم حداقل استان‌های شمالی این مشکل را رفع کنند. منتظریم استان‌های شمالی حجم شیرابه و نقاط مشخص را اعلام کنند تا در یک پروسه ساده و کم هزینه شیرابه را به آب قابل استفاده تبدیل کنند. همچنین درباره سولفور زدایی از مازوت پروژه‌ای را تعریف کردیم. از هفته پیش هم وارد مذاکره شدیم با بخش‌های مربوطه.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما در حد پایلوت این پروژه‌ها را اجرایی کردیم و معتقدیم از فناوری‌های نوظهور از جمله انرژی انمی به طور گسترده می‌توان استفاده کرد. به دلایل مشخصی که با پیشرفت ما برخی‌ها مخالفند سعی می‌شود با این اقدامات برخورد شود، اما ما داریم این مسیر‌ها را باز می‌کنیم تا در زندگی مردم تاثیر انرژی هسته‌ای بیش از پیش دیده شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.