مخاطب ۲۴- به نقل از فرارو؛ ارزانترین شاسیبلندهای فعلی ترکیبی از مدلهای دستدوم و خارج شده از خط تولید را تشکیل میدهند. دستکم ۱۰ شاسیبلند زیر نیممیلیارد در خیابانها وجود دارد که اغلبشان محصولات چینی محسوب میشوند و نیسان پاترولهای معروف که تولیدشان تقریبا دو دهه پیش متوقف شد، ارزانترین گزینه است. عرضه محدود، لوازم مصرفی گرانقیمت، کیفیت پایین قطعات و فضای کوچک اتاق، جزو ایرادهای مشترک خیلی از آنها بهحساب میآیند.
۱- قیمت منصفانه نیسان پاترول دو در مدل ۸۲ با فرض بدنه و شرایط فنی سالم تقریبا ۳۵۰ میلیون تومان است، اما در بازار مدلهای دستدوم کف قیمت مدلهای قدیمیتر به حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان میرسد. مثل فروشنده مدل ۷۰ که پاترول دو در را به اسم دوررنگ و با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان آگهی کرده است. پاترولهای دو در و چهار در که تولیدشان اوایل دهه ۸۰ به پایان رسید، ارزانترین شاسیبلندی فعلی بهحساب میآیند.
۲- لیفان X۶۰ دندهای پنج سال پیش از خط تولید خارج شد و الان نمونههای صفرکیلومتر آن در دسترس نیست. کرمانموتور سال ۹۶ تولید لیفان X۶۰ دندهای را متوقف کرد و سال ۹۷ همین اتفاق برای نسخههای اتوماتیک لیفان X۶۰ رخ داد. البته در فهرست ارزانترین شاسیبلندهای فعلی منظورمان لیفان X۶۰ دندهای است. خرید نخستین مدلهای لیفان X۶۰ یعنی آنهایی که در سال ۹۱ و ۹۲ مونتاژ شدند حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و مدلهای تولید شده در سالهای ۹۵ و ۹۶ نهایتا ۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان آگهی میشوند.
۳- امویام X۳۳ میتواند سومین شاسیبلند ارزانقیمت فعلی باشد بهشرطی که درباره نسخههای دندهای آن صحبت کنیم. تولید هر دو نسخه امویام X۳۳ سال ۹۵ متوقف شد و مدیرانخودرو از سال ۱۴۰۰ امویام X۳۳s را روانه بازار کرده است. الان امکان خرید امویام X۳۳ دندهای دستدوم با کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان وجود دارد و برخی از فروشندههای مدلهای تولید شده در اوایل دهه ۹۰ بازه ۲۶۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان را برای فروش در درنظر گرفتهاند.
۴- چانگان CS۳۵ یکی از ارزانترین شاسیبلندهای صفرکیلومتر فعلی است. مدلی که مونتاژ آن سال ۹۸ متوقف شد و الان همان مدلهای صفرکیلومتر را نزدیک ۶۵۰ میلیون تومان معامله میکنند. سال ۹۵ نخستین مدلهای مونتاژی چانگان CS۳۵ وارد بازار شدند و الان چنین مدلهایی را میشود با کمتر از نیممیلیارد پیدا کرد. مثل فروشنده مدل ۹۶ که رقم ۴۵۰ میلیون تومان را برای فروش درنظر گرفته و در معرفی خودرو به کارکرد ۱۱۰ هزار کیلومتری و چند لکه رنگ روی بدنه اشاره کرده است.
۵- سانگیانگ موسو اوایل دهه ۸۰ وارد ایران شد و تا سال ۸۸ تولید آن ادامه داشت. این خودرو با دو موتور شش سیلندر ۳.۲ لیتری و ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در ایران تولید میشد و الان امکان خرید آن با بودجه کمتر از ۴۰۰ میلیون وجود دارد هر چند که فعالان بازار خودرو استهلاک بالا و هزینه بالای نگهداری را جزو نقاط ضعف آن میدانند.
۶- سابرینا بایک یکی از ارزانترین هاچبکهای فعلی در ایران است و از همین خانواده بایک X۲۵ در فهرست ارزانترین شاسیبلندها قرار میگیرد. رقم ۵۸۰ میلیونی آن مربوط به مدلهای صفرکیلومتری میشود که سال ۹۸ تولید شدهاند. سابرینا X۲۵ مدت زیادی در خط تولید نبود و مونتاژش سال ۹۷ کلید خورده بود. در بازار، مدلهای دستدوم سابرینا X۲۵ را میشود با کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان پیدا کرد.
۷- X۲۲ بعد از X۳۳ دومین عضو امویام در فهرست ارزانترین شاسیبلندها بهحساب میآید. مدیرانخودرو، نسخههای دندهای اسپرت لاکچری را ۴۸۷ میلیون تومان و در بازار آزاد همین مدل را نزدیک ۵۵۰ میلیون تومان معامله میکنند. بهجز نسخههای دندهای، قیمت امویام X۲۲ اتوماتیک در کارخانه ۵۸۱ میلیون و در بازار ۶۲۰ میلیون تومان است.
۸- هاوال M۴ محصولی از گریت وال است که سابقه زیادی در بازار ایران ندارد. دیارخودرو مدلهای محدودی از هاوال M۴ را به عنوان یکی از پنج محصول پرفروش چین در سال ۲۰۱۳، در سال ۲۰۱۵ روانه بازار کرد و در سالهای ۹۶ و ۹۷ نسخههای مونتاژی آن به بازار تزریق شد. همان مدلهای وارداتی را میشود با کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان پیدا کرد. مثل فروشندهای که مدل ۲۰۱۵ را با کارکرد ۲۳۰ هزارکیلومتر، ۳۵۷ میلیون تومان میفروشد. بررسی آگهیها نشان میدهد قیمت مدلهای تمیزتر به ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان میرسد.
۹- لندمارک V۷ نسبت به رقبای چینی خود تا حدودی عملکرد فنی بهتری نشان میدهد، اما ایرادهایی مثل مصرف سوخت بالا و عرضه محدود دارد. گروه بهمن سال ۹۳ تا ۹۵ لند مارک V۷ را به عنوان سومین شاسیبلند چینی وارد بازار کرد و الان همان مدلها را تقریبا در بازه ۴۷۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان دست به دست میکنند. یکی از گرانترین مدلها را دقیقا با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان آگهی کردهاند. کارکرد آن ۱۷۰ هزارکیلومتر است و فروشنده مدعی شده این مدل هیچ ایراد فنی و بدنی ندارد.
۱۰- قیمت سوزوکی ویتار اتوماتیک صفرکیلومتر به مرز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نزدیک شده، اما نسخههای دندهای دستدوم را میشود حدود ۵۰۰ میلیون تومان خرید. در تهران فروشنده سوزوکی ویتارا مدل ۲۰۰۷ رقم ۱۴۸۰ میلیون تومان را در نظر گرفته و کارکرد خودرو تقریبا ۲۳۰ هزار کیلومتر است. ۱۵ سال پیش نسخههای سوزوکی ویتار با موتور دو لیتری وارد ایران شدند و ایرانخودرو اواخر دهه ۸۰ سراغ مونتاژ نسخههای مجهز به موتور ۲.۴ لیتری رفت.