کد خبر: ۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
شرایط برنامه های تلویزیون در اولین جام جهانی بدون عادل و مزدک چگونه خواهد بود؟

سحر علیزاده*؛ جام جهانی ۲۰۲۲ اولین جام جهانی است که عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. این دو مجری و گزارشگر ورزشی علاوه بر اجرای خوب، نوعی نوستالژی ورزشی را به یاد ایرانی‌ها می‌آورند. عادل فردوسی پور از برنامه پر مخاطب نود کنار گذاشته شد و مزدک میرزایی از ایران مهاجرت کرد.

اولین جام جهانی بدون عادل و مزدک / تغییر فینال بعد از ۲ دهه

زمزمه اولین اختلاف‌ها از جام جهانی ۲۰۱۸

در جام جهانی گذشته بود که خبر‌هایی از دلخوری عادل فردوسی پور منتشر شد. ماجرای دعوت عادل فردوسی پور از کارلوس پویول بازیکن مشهور اسپانیایی بعنوان کارشناس بازی ایران و اسپانیا و عدم صدور مجوز حضور او در ساعات پایانی جنجالی شد. در آن زمان شایعاتی از هزینه‌های دعوت او و اختلافاتی در شبکه سه سیما منتشر شد. در نهایت شایعه حذف برنامه نود به واقعیت پیوست و در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷ این برنامه با مخاطب میلیونی تعطیل شد.
عادل فردوسی پور علاقه‌ای به صحبت کردن درباره جزییات این ماجرا ندارد. اما اظهارات مدیر شبکه سه سیما و سایر کارشناسان به یک نتیجه می‌رسد؛ اینکه عادل از چارچوب تعیین شده مدیران این شبکه خارج شده بود و سیاست های اعمال شده آن ها را به درستی اجرا نمی کرد. حدود یک سال بعد یعنی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ خبر خروج مزدک میرزایی از ایران منتشر شد. مزدک میرزایی در همان زمان اعلام کرد که حدود ۲۰ سال در شبکه سه سیما کار کرده است و علاقه‌ای به بدگویی پشت همکارانش ندارد. او درباره فردوسی پور هم فقط به گفتن یک جمله اکتفا کرد: با عادل کار خوبی نکردن.

آیا تلویزیون در ۱۴۰۱ بحران مجری دارد؟

نیاز به شرح و توضیح از شرایط کنونی تلویزیون نیست؛ چرا که هر شخص با یک چرخیدن ساده در شبکه‌های سیما می‌تواند متوجه بحران اجرا در صداوسیما شود. بیشترین چهره‌ای که این روز‌ها در قاب تلویزیون به عنوان بازیگر و مجری دیده می‌شود، مهران رجبی است که این ماجرا واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.

به نظر می‌رسد فعالیت مجازی برخی مجریان در اعتراضات اخیر، باعث ممنوعیت فعالیت آن‌ها مقابل دوربین شده است. مجتبی پوربخش یکی دیگر از مجریان معروف ورزشی است که گفته می‌شود به تازگی از صداوسیما اخراج شده است. در هر صورت این غربال‌ها فشار کاری را روی سایر مجریان و خبرنگاران تلویزیون افزایش می‌دهد.

در جام جهانی ۲۰۲۲ چه می‌بینیم؟

 

 


خبر خوب این است که معاون سیما قول پخش کیفیت ۴ K بازی‌های جام جهانی را از شبکه «فراتر» داده است. ویژه برنامه‌های جام جهانی امسال در شبکه‌های سه، ورزش، نسیم و برخی شبکه‌های دیگر پخش خواهد شد. محمدحسین میثاقی و محمدرضا احمدی «جام ۲۰۲۲» را از شبکه سه سیما اجرا خواهند کرد. برنامه‌ای که مشابه ترکیب برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ است، با این تفاوت که عادل فردوسی پور درآن حضور ندارد؛ هم چنین میثاقی که در جام جهانی قبلی از روسیه گزارش میداد، در این برنامه نقش مجری را خواهد داشت.
«جام ۲۲» ویژه برنامه دیگری است که با اجرای رسول مجیدی برای مخاطبان شبکه ورزش تدارک دیده شده است. دیگر شبکه‌ها از جمله امید و نسیم نیز ویژه‌برنامه‌هایی را برای جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند داشت. گفته می‌شود برای اجرای برنامه‌های ورزشی شبکه نسیم از برخی بازیگران هم دعوت شده است. حمید محمدی و مهدی حدادپور در ویژه برنامه شبکه نسیم حضور خواهند داشت. شبکه یک سیما و شبکه مستند هم برنامه‌هایی با موضوع جام جهانی پخش خواهند کرد.

مجریان جام جهانی 2022

گزارشگران احتمالی بازی‌های ایران در جام جهانی

مصطفی قاسمیان، خبرنگار سینما و تلویزیون، پیش بینی حضور سه گزارشگر معروف را برای بازی‌های ایران در جام جهانی با توجه به بضاعت کنونی تلویزیون قوی می‌داند. طبق اخبار غیر رسمی، احتمالاً محمدرضا احمدی مسابقه با انگلیس، پیمان یوسفی مسابقه با ولز و جواد خیابانی مسابقه با آمریکا را گزارش خواهند کرد. با وجود گزارشگران توانمندی که در این دوره حضور دارند، خبری از عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی نخواهد بود.

فینال جام جهانی ۲۰۲۲؛ تغییر بعد از ۲ دهه

مسابقات فینال جام جهانی در دوره‌های متوالی تلویزیون توسط عادل فردوسی پور یا مزدک میرزایی گزارش شده است. جام جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ را عادل فردوسی پور و فینال مسابقات ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را مزدک میرزایی گزارش کرد. باید دید فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بعد از دو دهه برای اولین بار به چه کسی غیر از این دو نفر میرسد؟
در نهایت نمر‌ه ای که مخاطبان در پایان دوره، به برنامه‌ها و اجرای ویژه برنامه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تلویزیون خواهند داد اهمیت دارد.


*کارشناس ارشد رسانه

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.