کد خبر: ۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
شرایط برنامه های تلویزیون در اولین جام جهانی بدون عادل و مزدک چگونه خواهد بود؟

سحر علیزاده*؛ جام جهانی ۲۰۲۲ اولین جام جهانی است که عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. این دو مجری و گزارشگر ورزشی علاوه بر اجرای خوب، نوعی نوستالژی ورزشی را به یاد ایرانی‌ها می‌آورند. عادل فردوسی پور از برنامه پر مخاطب نود کنار گذاشته شد و مزدک میرزایی از ایران مهاجرت کرد.

اولین جام جهانی بدون عادل و مزدک / تغییر فینال بعد از ۲ دهه

زمزمه اولین اختلاف‌ها از جام جهانی ۲۰۱۸

در جام جهانی گذشته بود که خبر‌هایی از دلخوری عادل فردوسی پور منتشر شد. ماجرای دعوت عادل فردوسی پور از کارلوس پویول بازیکن مشهور اسپانیایی بعنوان کارشناس بازی ایران و اسپانیا و عدم صدور مجوز حضور او در ساعات پایانی جنجالی شد. در آن زمان شایعاتی از هزینه‌های دعوت او و اختلافاتی در شبکه سه سیما منتشر شد. در نهایت شایعه حذف برنامه نود به واقعیت پیوست و در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷ این برنامه با مخاطب میلیونی تعطیل شد.
عادل فردوسی پور علاقه‌ای به صحبت کردن درباره جزییات این ماجرا ندارد. اما اظهارات مدیر شبکه سه سیما و سایر کارشناسان به یک نتیجه می‌رسد؛ اینکه عادل از چارچوب تعیین شده مدیران این شبکه خارج شده بود و سیاست های اعمال شده آن ها را به درستی اجرا نمی کرد. حدود یک سال بعد یعنی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ خبر خروج مزدک میرزایی از ایران منتشر شد. مزدک میرزایی در همان زمان اعلام کرد که حدود ۲۰ سال در شبکه سه سیما کار کرده است و علاقه‌ای به بدگویی پشت همکارانش ندارد. او درباره فردوسی پور هم فقط به گفتن یک جمله اکتفا کرد: با عادل کار خوبی نکردن.

آیا تلویزیون در ۱۴۰۱ بحران مجری دارد؟

نیاز به شرح و توضیح از شرایط کنونی تلویزیون نیست؛ چرا که هر شخص با یک چرخیدن ساده در شبکه‌های سیما می‌تواند متوجه بحران اجرا در صداوسیما شود. بیشترین چهره‌ای که این روز‌ها در قاب تلویزیون به عنوان بازیگر و مجری دیده می‌شود، مهران رجبی است که این ماجرا واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.

به نظر می‌رسد فعالیت مجازی برخی مجریان در اعتراضات اخیر، باعث ممنوعیت فعالیت آن‌ها مقابل دوربین شده است. مجتبی پوربخش یکی دیگر از مجریان معروف ورزشی است که گفته می‌شود به تازگی از صداوسیما اخراج شده است. در هر صورت این غربال‌ها فشار کاری را روی سایر مجریان و خبرنگاران تلویزیون افزایش می‌دهد.

در جام جهانی ۲۰۲۲ چه می‌بینیم؟

 

 


خبر خوب این است که معاون سیما قول پخش کیفیت ۴ K بازی‌های جام جهانی را از شبکه «فراتر» داده است. ویژه برنامه‌های جام جهانی امسال در شبکه‌های سه، ورزش، نسیم و برخی شبکه‌های دیگر پخش خواهد شد. محمدحسین میثاقی و محمدرضا احمدی «جام ۲۰۲۲» را از شبکه سه سیما اجرا خواهند کرد. برنامه‌ای که مشابه ترکیب برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ است، با این تفاوت که عادل فردوسی پور درآن حضور ندارد؛ هم چنین میثاقی که در جام جهانی قبلی از روسیه گزارش میداد، در این برنامه نقش مجری را خواهد داشت.
«جام ۲۲» ویژه برنامه دیگری است که با اجرای رسول مجیدی برای مخاطبان شبکه ورزش تدارک دیده شده است. دیگر شبکه‌ها از جمله امید و نسیم نیز ویژه‌برنامه‌هایی را برای جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند داشت. گفته می‌شود برای اجرای برنامه‌های ورزشی شبکه نسیم از برخی بازیگران هم دعوت شده است. حمید محمدی و مهدی حدادپور در ویژه برنامه شبکه نسیم حضور خواهند داشت. شبکه یک سیما و شبکه مستند هم برنامه‌هایی با موضوع جام جهانی پخش خواهند کرد.

مجریان جام جهانی 2022

گزارشگران احتمالی بازی‌های ایران در جام جهانی

مصطفی قاسمیان، خبرنگار سینما و تلویزیون، پیش بینی حضور سه گزارشگر معروف را برای بازی‌های ایران در جام جهانی با توجه به بضاعت کنونی تلویزیون قوی می‌داند. طبق اخبار غیر رسمی، احتمالاً محمدرضا احمدی مسابقه با انگلیس، پیمان یوسفی مسابقه با ولز و جواد خیابانی مسابقه با آمریکا را گزارش خواهند کرد. با وجود گزارشگران توانمندی که در این دوره حضور دارند، خبری از عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی نخواهد بود.

فینال جام جهانی ۲۰۲۲؛ تغییر بعد از ۲ دهه

مسابقات فینال جام جهانی در دوره‌های متوالی تلویزیون توسط عادل فردوسی پور یا مزدک میرزایی گزارش شده است. جام جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ را عادل فردوسی پور و فینال مسابقات ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را مزدک میرزایی گزارش کرد. باید دید فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بعد از دو دهه برای اولین بار به چه کسی غیر از این دو نفر میرسد؟
در نهایت نمر‌ه ای که مخاطبان در پایان دوره، به برنامه‌ها و اجرای ویژه برنامه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تلویزیون خواهند داد اهمیت دارد.


*کارشناس ارشد رسانه

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.