کد خبر: ۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
تردید‌هایی که سوالات اصلی را درباره لیست نهایی تیم ملی در جام جهانی قطر به وجود می‌آورد ‌و پاسخ آن‌ها تنها دست یک نفر است؛ کارلوس کی‌روش.

کمتر از سه روز به اعلام لیست نهایی و ۲۶ نفره تیم ملی برای حضور در جام جهانی قطر باقی مانده است. با این حال سوالات زیادی در اذهان وجود دارد که جواب آن‌ها تنها در دست کی‌روش خواهد بود.

کارلوس کی‌ روش

مخاطب ۲۴- به نقل از ورزش سه؛ مشخص است که با احتساب بازیکنان لژیونر، فهرست ۳۰ نفره‌ای مقابل کی‌روش خواهد بود که از این بین ۴ نفر حذف می‌شوند و در نهایت ۲۶ بازیکن به قطر می‌روند. اینکه انتخاب سرمربی برای پست‌های پرترافیک تیم ملی کدام بازیکنان است، فهمیدنش احتیاج به صبر چند روزه دارد. اما با توجه به شرایط تیم ملی و شناختی که از سرمربی پرتغالی داریم، می‌توان گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص کرد.

*دروازه‌بان‌ها: آقای کی‌روش چند دروازه‌بان با خودت به قطر می‌بری؟
با ۲۶ نفره شدن لیست تیم‌های ملی برای حضور در جام جهانی، این شانس برای مربیان به وجود آمده که چهار گلر را در لیست خود قرار دهند. اما از آنجایی که احتمال تغییر در این پست برای مسابقات ناچیز است و هم‌چنین احتمال کمی برای مصدومیت شدید دروازه‌بان‌ها تصور می‌شود، بعید است که سرمربیان یکی از آن سه سهمیه اضافه خود را به خط دروازه اختصاص دهند. با این حال همه چیز به سلیقه کارلوس کی‌ر‌وش بستگی دارد؛ بردن سه دروازه‌بان الزامی است و تبدیل آن به چهار نفر وابسته به نظر سرمربی.
علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری، پیام نیازمند و امیر عابدزاده. مجموعه پنج نفره‌ای که از بین آن‌ها گلر‌های ایران در جام جهانی مشخص می‌شود. با توجه به سابقه خوب بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸، جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و البته بازی تدارکاتی اروگوئه که در شهریور امسال برگزار شد، می‌توان او را گزینه اول کی‌روش برای خط دروازه دانست. بیرانوند در این مدت تجربه بیشتری هم به دست آورده و با توجه به سطح فنی‌اش، گزینه اصلی قرار گرفتن در خط دروازه است.
تیم ملی فوتبال ایران
بازی تدارکاتی با سنگال و مصدومیت علیرضا بیرانوند تقریبا این را ثابت کرد که گزینه کی‌ر‌وش بعد از او، سیدحسین حسینی خواهد بود. دروازه‌بانی که در آن مسابقه نمایش خوبی از خود به جا گذاشت و در لیگ برتر نیز همراه با استقلال شرایط ایده‌آلی دارد، او با هفت کلین‌شیت بعد از بیرانوند در رتبه دوم قرار گرفته است.

حالا می‌رسیم به سوال اصلی؛ نفر سوم و یا چهارم کی‌ر‌وش برای این پست کیست؟ اگر سرمربی بخواهد از میان عابدزاده، اخباری و نیازمند یک نفر را انتخاب کند، ماجرا کمی پیچیده می‌شود. اما اگر بنا به انتخاب دو نفر از این سه نفر باشد، دست سرمربی مقداری بازتر است. کی‌روش برای مسابقات حساس همیشه این را ثابت کرده که بازیکنان با تجربه بین‌المللی را در اولویت قرار می‌دهد. عابدزاده، در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا یکی از انتخاب‌های کی‌روش بود و حالا هم در سطح دوم فوتبال اسپانیا فعالیت می‌کند. علی‌رغم افت کیفیت فنی در این چند وقت اخیر، با توجه به نکاتی که به آن اشاره شد، وی گزینه اصلی برای قرار گرفتن در جایگاه نفر سوم گلر‌های تیم ملی است.

 


با این حال از فرم ایده‌آل اخباری و نیازمند در لیگ برتر نباید گذشت. این دو به‌خصوص در تمرینات اخیر تیم ملی فرم بسیار خوب و عملکرد قابل قبول داشته‌اند که کارلوس کی‌روش را مردد کرده کدام یک را با خود به عنوان نفر سه یا حتی چهار به جام جهانی ببرد.


بیشتر بخوانیم: لیست نهایی تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی قطر




*دفاع وسط: تا چشم کار می‌کند بازیکن خوب داریم!
بگذارید نگاهی به لیست پُروپیمان کی‌روش برای این پست بیاندازیم. شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدمجید حسینی، روزبه چشمی و سامان فلاح.

تحقیقات، پرس‌وجو‌ها و البته بازی‌های تدارکاتی ایران زمان کی‌ر‌وش نشان می‌دهد که سرمربی قصد دارد از زوج شجاع - کنعانی برای جام جهانی استفاده کند. اما استفاده از سیدمجید حسینی در جدال با سنگال و نمایش خوب او، نشان می‌دهد که مدافع ایرانی کایسری ترکیه، آلترناتیو جدی برای حضور در قلب دفاع است و شاید معادلات را بر هم بزند. با این حال مرتضی پورعلی‌گنجی و روزبه چشمی نیز از انتخاب‌های کی‌روش برای جام جهانی ۲۰۱۸ بوده‌اند و فرم ایده‌آل این دو در پرسپولیس و استقلال و هم‌چنین علاقه کی‌روش به سبک بازی آن‌ها، شانسشان برای حضور در دومین جام جهانی متوالی را افزایش می‌دهد.

 

کارلوس کی‌ روش
شاید بزرگترین شانس سامان فلاح این باشد که لیست تیم ملی ۲۶ نفره شده و کی‌روش به این نتیجه برسد که او را برای تجربه‌اندوزی به بزرگترین میدان فوتبالی جهان ببرد. هر چند که هدف بزرگی به نام صعود و کسب موفقیت مقابل تیم‌هایی مثل انگلیس، آمریکا و ولز بازیکنانی با تجربه می‌طلبد و شانس این مدافع جوان را برای بازی کردن در جام جهانی ناچیز می‌کند.

*دفاع راست: انتخاب محدود، اما با کیفیت
برای پست دفاع راست دو گزینه بیشتر پیش روی کی‌روش نیست؛ صادق محرمی و رامین رضاییان که هر دو به جام جهانی خواهند رفت و باید دید با توجه به سبک بازی و تاکتیک تیم ملی، کدام یک در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند.

تردید‌های بزرگ کارلوس کی‌ روش / چه کسانی به جام جهانی قطر می‌روند؟
*دفاع چپ: پست پُرترافیک با بازیکنانی که انتخاب را سخت می‌کنند!
یکی از پست‌های شلوغ حال حاضر تیم ملی، دفاع چپ است. احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، ابوالفضل جلالی و امید نورافکن.

شرایط این چهار بازیکن با هم متفاوت است. احسان حاج‌صفی با توانایی بازی در دفاع چپ و هافبک دفاعی به طور قطع یکی از انتخاب‌های کارلوس کی‌روش خواهد بود. به‌خصوص اینکه جزو معدود نفراتی است که دو بازی تدارکاتی مقابل سنگال و اروگوئه را کامل انجام داد و قطعا در جام جهانی هم یکی از یازده نفره خواهد بود.

کی‌روش، روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی‌اش اعلام کرد به دقت شرایط میلاد محمدی را زیر نظر دارد. بازیکنی که در آ اک آتن شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارد و با توجه به سابقه‌اش به احتمال فراوان پشت سر حاج‌صفی به جام جهانی می‌رود.

اما انتخاب نفر سوم برای کی‌روش بین نورافکن و جلالی سخت خواهد بود. نورافکن علاوه بر دفاع چپ، توانایی بازی در پست هافبک دفاعی را هم دارد که ویژگی مثبتی برای او محسوب می‌شود. اما سرمربی تیم ملی سبک فوتبال جلالی را دوست دارد و مورد نظرش است. برای فهمیدن انتخاب نهایی کی‌روش و اینکه آیا اصلا می‌خواهد بازیکن دیگری در این پست به جام جهانی ببرد یا خیر، باید چهار روز صبر کرد.

لیست نهایی تیم ملی
*هافبک دفاعی: پست حساس برای کی‌روش با حداکثر توان!
آخرین پست پرترافیک کی‌روش در تیم ملی هافبک دفاعی است که اتفاقا مهم‌ترین نقطه برای سرمربی پرتغالی به شمار می‌رود. او در این پست امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، میلاد سرلک و علی کریمی را در اختیار دارد.

پستی که از بازیکنان باکیفیت پر شده است و احتمالا هر پنج نفر در لیست نهایی کی‌روش برای جام جهانی قرار می‌گیرند. به جز سرلک، چهار بازیکن دیگر سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی در مسابقات بین‌اللملی و حساس را در کارنامه دارند. از طرفی سرلک نیز مورد علاقه کی‌روش و سبک بازی‌اش مورد توجه اوست.

با این حال تاکتیک تیم ملی، دلیل اصلی قرار گرفتن هر پنج نفر در لیست نهایی خواهد بود. کی‌روش حداقل با ۲ هافبک دفاعی و حداکثر با سه هافبک دفاعی بازی می‌کند. موضوعی که باعث می‌شود او با تمام توان در این پست به جدال با حریفان قدرتمند برود.

تردید‌های بزرگ کارلوس کی‌ روش / چه کسانی به جام جهانی قطر می‌روند؟
*وینگرها: اسامی سرشناسی که جام جهانی را می‌بینند
وینگر چپ و راست تیم ملی را بازیکنان با تجربه و البته تکنیکی تشکیل می‌دهد. علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی و وحید امیری.

چهار بازیکنی که احتمال خط خوردن یکی از آن‌ها زیر پنج درصد است و می‌توان هر چهار نفر را در قطر تصور کرد.

وحید امیری، پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت سنگین از ناحیه کمر آماده است تا دومین جام جهانی متوالی خود را تجربه کند و کی‌روش نیز به او اعتماد دارد.

علیرضا جهانبخش به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم ملی مورد توجه ویژه سرمربی تیم ملی قرار دارد. به طوریکه طبق گفته خودش یکی از مربی‌های ایران را برای کار با این بازیکن به هلند فرستاده تا آماده حضور در جام جهانی باشد.

مهدی ترابی، در جدال با اروگوئه یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بود و احتمال رفتنش به جام جهانی و بازی در پست کناره‌ها بالای ۹۰ درصد است.

در نهایت، علی قلی‌زاده، یکی از بازیکنان مورد نظر کی‌روش برای استفاده از تاکتیک ضدحمله خواهد بود. تکنیک، قدرت حمل توپ و تجربه سه فاکتور مهمی است که بازیکن ایرانی حاضر در لیگ بلژیک را به یکی از بازیکنان ایران در جام جهانی تبدیل می‌کند.

جام جهانی قطر 2022
*پست شماره ۱۰: دو گزینه جذاب برای کی‌روش
سرمربی پرتغالی تیم ملی در مسابقات گذشته از دو نفر در این پست استفاده کرده است. سامان قدوس و کریم انصاری‌فرد.

دو بازیکنی که تردیدی برای حضورشان در جام جهانی نیست. اما اینکه آیا فیکس بازی کنند یا خیر به نظر کی‌روش و تاکتیک مورد نظرش بستگی دارد.

احتمالا او از قدوس در ترکیب اصلی ایران استفاده کند. قدرت حمل و ضربه به توپ قدوس می‌تواند در مواقع حساس گره‌گشا باشد و سرمربی به این نکته واقف است.

از طرفی هم یادمان نرود، انصاری‌فرد در تک موقعیت‌ها کمک حال تیم است. گل ایران به اروگوئه را مرور کنید؛ این بازیکن با تجربه با تک پاس، طارمی را در موقعیت گلزنی قرار داد و ایران را برنده کرد.

بازیکنان ایران در جام جهانی

*مهاجم: کلید خوشبختی ایران دست این دو نفر است!
صحبت از اهمیت داشتن طارمی و آزمون در تیم ملی کلیشه‌ای شده و کسی نیست که به این موضوع واقف نباشد.

اما دو بازی تدارکاتی این نکته را یادآور شد که کی‌روش با تک مهاجم بازی می‌کند. سردار آزمون پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت سخت، رفته رفته آماده حضور در میدان می‌شود. اما اینکه شرایطش به گونه‌ای باشد که بتواند از ابتدا مقابل انگلیس بازی کند، به آن یک هفته اردوی تیم ملی در قطر بستگی دارد.

اگر آزمون بنا به هر دلیل از ابتدا در ترکیب نباشد، مهدی طارمی مهاجم نوک ایران خواهد بود. اما زمانی که آزمون باشد، با توجه به شناختی که از کی‌روش داریم، طارمی را به عنوان بال چپ بازی می‌دهد.

با این اوصاف می‌توان گفت بیشترین تردید برای کارلوس کی‌روش، در پست دروازه و دفاع (وسط و چپ) خواهد بود که باید چهار بازیکن را در نهایت خط بزند و سپس لیست نهایی را برای جام جهانی اعلام کند. موضوعی که تب‌وتاب را در اردو و تمرینات بالا برده و همه به دنبال اثبات خود برای حضور در مهم‌ترین تورنمت فوتبالی دنیا هستند.

لیست تیم ملی ایران برای جام جهانی

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.