کد خبر: ۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برآوردهای انجام شده از وضعیت بازار سرمایه نشان از آن دارد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌ها بعد از روند نزولی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، معقول و خوب است.

به گزارش مخاطب۲۴ _ "علی تیموری" امروز در نشست خبری در معرفی نخستین صندوق تضمین چند ضامن کاریزما در بازار سرمایه اظهار کرد: در واحد‌های عادی این صندوق‌ها که به‌صورت صدور و ابطالی خریداری می‌شوند، اگر بیش از ۹۰ روز از زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها گذشته باشد، اصل سرمایه توسط سهامداران ممتاز تضمین خواهد شد.

بورس در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری

وی با بیان اینکه واحد‌های عادی و ممتاز سقف سود ندارند، اعلام کرد: واحد‌های ممتاز برای تضمین اصل سرمایه یک بخش به عنوان کارمزد ثابت و بخش دیگر بر اساس بازدهی که صندوق به دست می‌آورد را از واحد‌های عادی می‌گیرد تا اصل سرمایه سهامداران عادی در شرایط بد بازار تضمین شود.

 

تیموری ادامه داد: برآورد‌های انجام شده از وضعیت بازار سرمایه نشان از آن دارد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌ها بعد از روند نزولی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، معقول و خوب است.

این فعال بازار سهام اظهار داشت: با توجه به وجود چنین شرایطی در بازار می‌توان اعلام کرد که زمان مناسبی در بازار برای پذیره‌نویسی صندوق‌ها فراهم شده است.

تیموری ادامه داد: زمانی که صندوق اهرم در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شد، بازار در بدترین شرایط سرمایه‌گذاری قرار داشت و معاملات بورس در حال تجربه بدترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه به عملکرد مناسب صندوق‌ها در وضعیت فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی که بازار در وضعیت مبهمی قرار دارد و منابع در حال ورود به بازار است، می‌تواند امکان مناسب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و از این طریق دیگر سرمایه‌هایشان دچار بحران نمی‌شود.

رفتار هیجانی سهامداران، مشکل فعلی بازار سرمایه

وی رفتار هیجانی سهامداران را یکی از مشکلات فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این معضل از سال‌های گذشته بر بازار حاکم بوده است و وجود این ابزار‌ها می‌تواند نقش تصمیم‌گیری منطقی و نیز تعادل‌گری را در بازار ایفا کند.

تیموری متغیر‌های فعلی را نشان دهنده ارزندگی بازار دانست و اظهار داشت: ورود کوتاه‌مدت سهامداران به بازار زمینه‌ساز ایجاد هیجان در روند معاملات بازار می‌شود، اما وجود صندوق‌ها در بازار چنین برداشتی را به سهامداران می‌دهد که باید سرمایه‌گذاران نگاه میان‌مدتی را نسبت به این بازار داشته باشند.

نگاه کوتاه‌مدت منجر به ضرر سهامداران می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگاه کوتاه‌مدت منجر به ضرر و زیان سهامداران در بازار می‌شود، گفت: زمانی که منابع در صندوق‌ها تجمیع و توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند آسیب کمتری را به سهامداران در مدیریت سرمایه‌هایشان ایجاد می‌کند.

وی معتقد است؛ ماهیت این صندوق‌ها بدین شکل است که ارزش سرمایه در طول زمان و نیز هم‌زمان با نوسانات ایجاد شده حفظ خواهد شد.

تیموری خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که تا زمانی مجموعه‌ها ریسک نکنند، نمی‌توان شاهد شکل گیری ابزار‌های جدید در بازار باشیم؛ بنابراین اگر قرار باشد ابزار جدیدی در بازار ایجاد شود باید قادر به پذیرش برخی از ریسک‌های موجود نسبت به این اقدام باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نهاد‌های مالی باید جسارت به خرج دهند تا از این طریق زمینه ایجاد ابزار‌های جدید برای کنترل بازار فراهم شود.

وی با اعتقاد بر اینکه صندوق اهرمی زمانی پذیره‌نویسی شد که وضعیت بازار سرمایه بسیار بدتر از اکنون بود، گفت: صندوق اهرمی دو برابر منابعی که جذب کرده بود در بازار تزریق کرد و در قالب وام در بازار خرید کرد.

تیموری با بیان اینکه روند فعالیت پذیره‌نویسی این صندوق‌ها با عرضه‌های اولیه که از بازار تامین مالی می‌کنند، متفاوت است، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول را از بازار خارج نمی‌کنند، بلکه زمینه تجهیز منابع برای خرید سهامدار بازار را فراهم می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همه نهاد‌های مالی می‌توانند ابزار کنترل ریسک را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند که این مساله زمینه‌ساز کنترل هیجان و ریسک در بازار است.

وی ادامه داد: ذهنیت‌های ایجاد شده از بورس سال ۹۹ به‌نوعی بازدارنده است؛ به همین دلیل ما چاره‌ای برای توسعه ابزار‌ها در بازار نداریم و باید ابزاری ارائه داده شود که دیگر سهامداران ترس از سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند و به نوعی نسبت به این بازار اطمینان خاطر پیدا کنند.

تیموری با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید به‌گونه‌ای باشد که یکی از بخش‌های پس‌انداز مردم را به خود اختصاص دهد، افزود: ابزار‌های مالی نشان‌دهنده اداره روند بازار هستند، روند بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که سیاست‌های به کار گرفته شده در همه صندوق‌ها یکی نیست و به همین دلیل ما اکنون به دنبال ازبین‌بردن تضاد منافع هستیم.

منبع: ایرنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.