کد خبر: ۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
اسلامی بیدگلی با بیان اینکه بازار سهام مدتهاست در شرایط معطلی و رخوت فرو رفته، گفت: موضوع ورود نقدینگی چالش اصلی امروز بازار بوده و ابهام در مورد نرخ سود سپرده بانکی بسیار جدی است.

به گزارش مخاطب۲۴ _ سعید اسلامی بیدگلی پیرامون ارزیابی وضعیت کنون بازار سهام و دلیل تداوم رخوت در کلیت معاملات بورس گفت: شرایط کنونی مدتهاست که بازار سهام را درگیر خود کرده و باعث تداوم رخوت و حاکم شدن سکون بر کلیت معاملات بازار سهام شده است.

بازار سهام مدتهاست در شرایط رخوت فرو رفته

وی افزود: مسئله ورود نقدینگی به بازار سهام هم اکنون دغدغه جدی بازار سهام بوده و این در حالی است که طی سه ماه گذشته همواره خروج نقدینگی از سوی معامله گران حقیقی وجود داشته است.

 

دبیر کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ابهام‌ها و عدم تعیین تکلیف آن‌ها را یکی از دلایل مؤثر تداوم رخوت در بازار سهام عنوان کرد و افزود: شایعه تغییر احتمالی نرخ سود سپرده بانکی و در عین حال توصیه‌های جسته و گریخته برخی اقتصاددان‌ها مبنی بر لزوم افزایش نرخ بهره به منظور جلوگیری از سقوط اقتصاد در سرازیری ابرتورمی، یکی دیگر از ریسک‌های این روز‌ها برای بازار سهام بوده و این در حالی است که هم اکنون شاهد هستیم به طور دائم برخی سیاستگذاری‌ها در اروپا و غرب که منجر به افزایش نرخ بهره بانکی آن‌ها در مواجهه با تورم شده، برجسته می‌شود.

به گفته وی چشم انداز اقتصاد ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داده و این در حالی است که در حوزه سیاست خارجی همچنان وضعیت برجام و گفتگو‌های هسته‌ای ایران با غرب روشن نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تکلیف دولت با بازار سهام هنوز روشن نیست، ادامه داد: در برخی موارد از جمله سیاست گذاری در بورس کالا در راستای حمایت از بازار سرمایه نیست. این در حالی است که وضعیت ارزی کشور نیز با چالش مواجه بوده و بر ابهامات بازار افزوده است.

اسلامی بیدگلی با اشاره به رفتار معامله گران حرفه‌ای بازار و تمرکز آن‌ها بر روی تک سهم‌ها عنوان کرد: در حال حاضر همچنان نگاه عمده معامله گران به وضعیت بازار سهام توأم با تردید و ابهام است. این در حالی است که در صورت عدم وجود ریسکی بزرگ در بازار سهام می‌توان انتظار داشت تورم آتی در نگاه بلندمدت به نفع بازار سهام تمام شود. این مسئله برای حقوقی‌ها و سرمایه گذاران بزرگ بازار سهام به معنی عدم خروج از بازار کنونی خواهد بود چرا که در مواجهه با سایر بازار‌های موازی نیز با دورنمای نه چندان واضحی مواجه هستند.

وی با توصیه به سرمایه گذاران بازار سهام در شرایط کنونی گفت: به طور طبیعی سرمایه خود را بر روی سهم‌هایی که بتوانند ضمن حفظ حداقلی ارزش پول، با ریسک سیستماتیک کمتری مواجه باشند و در عین حال از نقدشوندگی بالاتری در سبد سرمایه گذاری‌ها برخوردار باشند، متمرکز کنند و حتی بخشی از پرتفوی خود را به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه سیاستگذاری، اما شرایط فعلی به گونه‌ای است که رویه‌های نظارتی و سیاست‌ها از سطح سازمان بورس بالاتر بوده و در نهاد‌های بالادستی می‌بایست تعیین تکلیف شود. با این همه تا زمان بازگشتی دوباره چرخ اقتصاد بر روی ریل طبیعی، می‌توان اصلاح برخی زیرساخت‌ها از سوی نهاد ناظر را انتظار داشت. از جمله این اصلاحات می‌توان به افزایش دامنه نوسان قیمت سهام و یا راه اندازی مجدد معاملات الگوریتمی و سایر اقدام‌های اصلاحی در بازار اشاره کرد.

وی در پایان گفت: چنانچه بازار سرمایه در اولویت سیاست‌های دولت قرار داشته باشد حمایت از این بازار صرفاً به حمایت پولی و تزریق منابع وابسته نیست بلکه اصلاح برخی قوانین مالیاتی، حذف قیمت گذاری دستوری و همچنین تاکید بر شفافیت اطلاعاتی از طریق عرضه دار تابلو معاملات بورس‌ها می‌تواند از جمله حمایت‌های مؤثر دولت از بازار سرمایه باشد.

منبع : مهر 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
برگزیده
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.