مخاطب۲۴، نایبرئیس دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تداوم فشار مالی بر خانوادهها در فصل ثبتنام مدارس، گفت: «هر سال شاهد تکرار ماجرای گرفتن پول از خانوادهها هستیم، اما طبق قانون، هیچ مدرسه دولتی مجاز نیست دریافت وجه را شرط ثبتنام دانشآموزان قرار دهد.»
او در ادامه به وضعیت نابرابر نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: «سهم مدارس دولتی در موفقیت کنکور سراسری کمتر از ۱۰ درصد است و همان مقدار اندک نیز مربوط به مدارس نمونه دولتی است. این آمار به روشنی نشان میدهد که مدارس دولتی زیر بار مشکلات ساختاری و کمبود منابع در حال فرسایش هستند.»
این نماینده مجلس همچنین از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تأمین سرانه نقدی مدارس انتقاد کرد و گفت: «حتی حداقل بودجه مصوب نیز به مدارس پرداخت نمیشود و همین مسئله باعث شده بسیاری از مدارس دولتی در آستانه فروپاشی قرار گیرند. مدیران مدارس، ناچار برای اداره امور روزمره دست یاری به سوی والدین دراز میکنند و همین موضوع تنشهای اجتماعی و اقتصادی را افزایش میدهد.»
مولوی در بخش دیگری از سخنان خود با لحنی انتقادی، سیاستهای متناقض وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: «وقتی در تقویم میان تعطیلات رسمی یک روز فاصله میافتد، وزیر میگوید تعطیل نیست و در عمل تعطیل میشود؛ ماجرای پول گرفتن مدارس نیز دقیقاً به همین شکل است. گفته میشود دریافت وجه اجباری نیست، اما در عمل بسیاری از مدارس خانوادهها را تحت فشار قرار میدهند.»
کارشناسان آموزشی معتقدند تداوم چنین وضعیتی علاوه بر ایجاد بیاعتمادی عمومی، باعث تشدید نابرابری آموزشی میان مدارس دولتی و غیردولتی خواهد شد. اگر دولت نتواند منابع پایدار برای آموزش عمومی فراهم کند، خانوادهها بیش از پیش به سمت مدارس خصوصی سوق پیدا خواهند کرد و شکاف طبقاتی در آموزش عمیقتر میشود.