کد خبر: ۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
فرار رو به جلو و غوغاسازی رسانه‎ای؛
با آغاز ماجراي پرداخت دو ميليارددلار غرامت از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران در آمريكا، دلواپسان بار دیگر شروع به انتقاد از سیاست های خارجی دولت پرداخته و رسانه های زنجیری آنها دوباره به تحلیل و تفسیر یک جانبه خود قرار دادند. غافل از این که این اقدام نیز شاهکار دیگری از دولت محبوب دلواپسان بوده است.
به گزارش روابط عمومي جبهه تدبير و توسعه ايران اسلامي و به نقل از اعتدال، دلواپسان در سال های اخیر هر روز بهانه ای علم کرده تا علی رغم حمایت های صریح رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای را تخطئه و مورد حملات خود قرار دهند.

یک روز مذاکرات هسته ای را بی نتیجه تلقی می کردند و روز دیگر توافق ژنو را معاهده ترکمانچای می خواندند. یک روز بیانیه لوزان را از موضع ضعف تفسیر کرده و روز دیگر برجام را توافقنامه ای ننگین بر شمرده و بار دیگر قدم زدن ظریف با کری را ضدانقلابی عنوان کردند. از راه انداختن کمیسیون ویژه برجام تا دعوت های پیاپی از جلیلی برای حمله به برجام. روزی دلواپس سوئیفت شده و روزی دلواپس ایرباس و روز دیگر دلواپس نفوذ و رخنه.

چند روز پیش نیز اظهارات سیف در آمریکا درباره تعهدات بانکی در پسابرجام را بهانه جدیدی برای حمله به دولت و تیم مذاکره کننده و برجام یافته و عقده های فروخفته حاصل از شکست های سیاسی را دوباره بر سر برجام خالی کردند. از عدم تاثیر و موفقیت برجام گفتند و رسانه های پرشمارشان که به مدد یارانه های بی حدو حصر دولت احمدی نژاد رشد کرده، بر این طبل تو خالی کوفتند. صداو سیما نیز با تمام قوت در این مدت به عنوان رسانه ای جناحی، وظایف حزبی خود را به خوبی انجام داده و به مثابه تریبونی در دست اقلیت، نقشی ماندگار در القای تفکر دلواپسی به مخاطبان خود کوشید.

آخر سر هم ماجراي پرداخت دو ميليارددلار غرامت از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران در آمريكا دستاويز دیگری براي مخالفان دولت شده تا نشان دهند برجام نتوانسته موفقيت‌آميز باشد. دلواپسان بار دیگر شروع به انتقاد از سیاست های خارجی دولت پرداخته و رسانه های زنجیری آنها دوباره به تحلیل و تفسیر یک جانبه خود قرار دادند.

غافل از این که این اقدام نیز شاهکاری دیگر از دولت محبوب دلواپسان بوده است. در حقیقت دولت احمدی نژاد هنگام خرید اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری‌های دلاری، سهل‌انگاری‌ کرده و دقت کافی و احتیاط‌های لازم صورت نگرفته است.

در اوج حملات دلواپسان به دستگاه دیپلماسی، ولی‌اله سیف برگی دیگر از این ماجرا را رو کرد که نشان می‌دهد باز هم پاي دولت احمدي‌نژاد در ميان است. رئيس كل بانك مركزي در واكنش به توقیف بیش از دو میلیارددلار از دارایی‌های کشورمان با حکم دیوان‌عالی آمریکا به بهانه واهی مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آن کشور در بیروت، گفت: «متأسفانه در دولت گذشته باوجود هشدارهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران بانک مرکزی مبنی‌بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینکه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، این اوراق را خریداری کردند و این‌گونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند.»

گويا در تمام سهل‌انگاري‌ها و تخلف‌ها هميشه بايد نام دولت‌هاي احمدي‌نژاد بدرخشد و كوتاهي هم در اين زمينه صورت نگيرد؛ حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد: «دخالت و رأی دیوان عالی آمریکا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی آمریکا بعد از رای دادگاه اولیه و به‌دنبال اعتراض بانک مرکزی ایران در سال 1391 صورت گرفت و عملا هر گونه انتخابی را از دست دولت ایران و امکان دخالت سیاسی از بین برد. این اتفاق بیش از یک‌سال قبل از شروع حتی مذاکرات تفاهم ژنو بود.»

اسحاق جهانگیری با اشاره به ذوق زدگی برخی از احتمال ارتباط مصادره دارایی های ایران در خارج از کشور اعلام کرد: «دولت فعلی در این اتفاق نقشی نداشته بلکه در دولت قبل در دوره‌ای تصمیم گرفته شد بخشی از منابع بانک مرکزی در اروپا مدیریت شود. بنابراین با بی تدبیری کامل دو میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری شد و در بانک اروپایی نگه داشته شد، بنابراین آمریکا به راحتی توانست ابتدا این اوراق را مسدود کرده و سپس آن‌ها را مصادره کند.»

هنوز یادمان نرفته است در زمان سعید جلیلی مذاکرات هسته ای تنها به انتخاب محل بعدی مذاکرات ختم می شد. حال چگونه است که مسببان اصلی تحریم ها و بلوکه شدن دارایی های ایران این گونه  از اقدامات تیم مذاکره هسته ای در اجرای برجام آشفته اند و آن را وادادگی دستگاه دیپلماسی می دانند؟ اما بار دیگر دلواپسان و رسانه های آنان فرار رو به جلو را ترجیح داده و همچنان با مشوش کردن فضای سیاسی کشور سعی دارند سرپوشی بر اقدامات سهل انگارانه دولت قبل بگذارند. مخالفان برجام در این مورد نیز همانند موارد گذشته و با رو شدن اشتباهات محاسباتی شان، دست پیش را گرفته اند و به جای پذیرفتن خطای خود و دولت محبوبشان، حجم انتقادها از دولت و برجام حاصله از تدبیر مردان هسته ای اش را افزایش داده اند.

واقعیت آن که دلواپسان نشان داده اند در مقابل هیچ گونه برهان و دلیل قاطعی کوتاه نخواهند آمد و با بهانه های واهی به مخالفت با برجام ادامه خواهند داد. مسلم این که اگر ذره ای به استدلال و منطق پای بند بودند، دولتی چون دولت های نهم و دهم با آن سابقه فسادهای عظیم مالی و اقتصادی و ندانم کاری های سریالی و شخصی چون محمود احمدی نژاد را با آن ضربه های مهلک بر پیکره اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع ایرانی مورد حمایت قرار نمی داند.

متاسفانه آنچه از شواهد برمی‌آید، آن است که از دست رفتن منافع عده ای در غارت ثروت ملی ایران در این مخالفت ها نقش بسزایی دارد. همان کسانی که تا دیروز پول نفت را ارث پدری خویش می دانستند در زمان تحریم دلالی ها می کردند، مطمئنا باید از این که دستشان از این منبع عظیم کوتاه گشته، به مخالفت با برجام بپردازند. به خوبی می توان دست های آلوده بسیاری از کاسبان تحریم را در پشت پرده بسیاری از مخالفت ها و حرکات به ظاهر خود جوش علیه برجام مشاهده کرد.
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.