کد خبر: ۶۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۵
امانی:

مردم را با دیس هندوانه به جشن غدیر دعوت نکنید

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با بیان این که عده‌ای به دنبال سوژه می‌گردند تا برنامه‌های فرهنگی –مذهبی را تخریب کنند و نباید خودمان با روش‌های تبلیغی اشتباه، سوژه به دست آنها بدهیم.

به گزارش مخاطب ۲۴: اعیاد مذهبی همیشه با استقبال مردم روبه‌رو بوده است. مردمی که با شوق کوچه‌های را ریسه‌کشی می‌کنند و شهر را با چراغ‌ها رنگارنگ، حالا با مداخله شهرداری تهران روبه‌رو شده‌اند. انگار شهرداری می‌خواهد اعیاد را هم به نفع خود مصادره کند و در این راه به همراه دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط، هزینه‌های بالایی برای برگزاری این جشن با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» صرف می‌کند. هزینه‌هایی از بیت‌المال که بعضا حتی مورد انتقاد کارشناسان مذهبی و اعضای شورای شهر تهران نیز قرار گرفته است.

ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد) در همین زمینه، در تذکری در صحن علنی شورا به نحوه دعوت به حضور مردم در جشن عید غدیر روز شنبه ۲۴ خرداد انتقاد کرد و گفت: «نحوه دعوت به حضور میلیونی در روز شنبه برای عید غدیر، روش اشتباه تبلیغی است. نشان دادن شربت‌خانه و قاچ هندوانه برای دعوت مردم، سوژه دادن به دست دشمنان است و کار اشتباهی است. اگر این کار از سوی شهرداری نیست، باید از سوی این نهاد با این اقدام برخورد شود.» او به تبلیغات اشتباه برای مراسم مذهبی اعتراض داشت و در این مورد تذکر داد.

نکته دیگر این است که برگزاری جشن‌های کوچک و مردمی غدیر در سطح محلات تهران، معمولا آسیبی برای سایر نقاط شهر به همراه ندارد، اما در دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت که جشن‌های ۱۰ کیلومتری در روز‌های غدیر و سایر اعیاد مذهبی برگزار می‌شود، شاهد تشدید ترافیک در محدوده برگزاری جشن و حتی خیابان‌های اطراف آن بوده‌ایم که همین موضوع موجب دلخوری برخی شهروندان شده است.

همچنین برگزاری جشن‌های مذهبی بزرگ توسط نهاد‌های حاکمیتی مثل شهرداری تهران، عملا باعث شده است که مسئولیت مدنی شهروندان در برپایی این‌گونه مراسم‎ها کم‌رنگ شود و طی سال‌های اخیر، این انتظار عمومی شکل گرفته است که الزاما شهرداری یا دیگر نهاد‌های دولتی، جشن عید غدیر، نیمه‌شعبان و برنامه‌های مشابه را برپا کند. در حالی که در سالیان گذشته، مردم در کنار یکدیگر بدون تکلّف و صرف هزینه‌های کلان از بودجه عمومی، چنین جشن‌هایی را برگزار می‌کردند. البته هنوز هم جمع‌های کوچک مردمی، چنین جشن‌هایی را در این زمینه در گوشه و کنار شهر برپا می‌کنند که رنگ‌وبوی دولتی بودن هم ندارد.

نباید مناسبت ارزشمند غدیر را به تبلیغاتی آلوده کنیم که ارزش آن را کم می‌کند

ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان ایران، در توضیح بیشتر تذکر خود تاکید کرد: نباید شهرداری را یک مجموعه دولتی تلقی کنیم، زیرا شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که بودجه آن را مردم تامین می‌کنند. در واقع، درآمد‌های شهرداری تهران عملا از جیب مردم تامین می‌شود؛ بنابراین اصل این که شهرداری، فعالیت فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد، کار خوبی است و اگر این‌گونه برنامه‌ها درست و باکیفیت اجرا شود، حتما تاثیرگذار خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: تذکری که امروز من دادم این بود که نباید مناسبت ارزشمند و تاریخی عید غدیر که در فرهنگ ایرانی – شیعی ما ریشه دارد را به تبلیغاتی آلوده کنیم که ارزش آن را کم می‌کند. الان عده‌ای هستند که به دنبال سوژه می‌گردند تا برنامه‌های فرهنگی – مذهبی ما را تخریب کنند و مثلا بگویند اگر مردم در فلان برنامه با جمعیت بالا شرکت کردند، ناشی از وجود یک ایستگاه صلواتی در این مراسم بود که در آن آّبمیوه یا کیک و ساندیس توزیع می‌شد. این کار حتما نوعی سوءاستفاده است که خودمان نباید به آن دامن بزنیم.

امانی گفت: حرف ما این است که نباید برای دعوت به حضور مردم به‌منظور شرکت در مراسم عید غدیر، از این ابزار تبلیغی اشتباه بهره ببریم. مردم ما به اندازه کافی، انگیزه‌ای قوی برای حضور در جشن عید غدیر دارند و ان‌شاءالله هزاران نفر در این جشن شرکت خواهند کرد. ولی نباید این حضور پرشور را با زدن بنری با عنوان «شربت‌خانه بزرگ ایران» آلوده کنیم یا عکس یک خانمی را بگذاریم که یک دیس در دست گرفته است و قاچ‌های هندوانه به مردم تعارف می‌کند.

امانی با اشاره به این که ایراد من به این مسائل بود و تاکید داشتم که این کارها، کوچک کردن دعوت به حضور مردم در این مراسم است، تاکید کرد: البته آقای چمران گفتند که این اشکالات مربوط به شهرداری نیست، ولی به هر حال این ایراد متوجه هر دستگاهی باشد، شهرداری باید در این زمینه حساسیت داشته باشد و این اقدامات ضد تبلیغی را اگر خودش انجام داده است، حتما تکرار نکند و اگر دیگر نهاد‌ها انجام داده‌اند، حتما باید بنر‌ها را جمع و اصلاح کند، چون به هر حال مدیریت تبلیغات محیطی در شهر با شهرداری است.

 

منبع: دیده بان ایران

برچسب ها