به گزارش مخاطب ۲۴: با افزایش جمعیت کلانشهرها و تشدید ترافیک، بسیاری از شهروندان به استفاده از موتورسیکلت برای تردد و حتی اشتغال روی آوردهاند. آخرین آمار حاکی از آن است که در حال حاضر ۱۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد دارند که تنها سه میلیون از آنها در دسته وسایل نقلیه فرسوده قرار نمیگیرند.
بهرغم آنکه ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت جزو فرسودهها به حساب میآیند، اما تقریباً هیچ یک از مالکان آنها حاضر به دریافت معاینه فنی و مراجعه به مراکز مربوطه نیستند. آنطور که آمار نشان میدهد، در سال ۱۴۰۳ تنها ۲۲ هزار دستگاه برگه معاینه فنی دریافت کردهاند.
هر موتورسیکلت آلوده به اندازه ۴ تا ۶ خودرو آلودگی تولید میکند
سیدمحمدحسین سیفالسادات، مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودروهای کشور، با حضور در برنامه تهران ۲۰ تلویزیون دولتی، با تایید آمار نامبرده، گفت: تردد هر موتورسیکلت فرسوده چهار تا شش برابر یک خودرو آلایندگی دارد. بدین ترتیب موتورسیکلتهای فرسوده در کشور به اندازه ۴۴ میلیون تا ۶۶ میلیون دستگاه خودرو آلایندگی تولید میکند.
او با تاکید بر اینکه سال گذشته تنها ۲۲ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند توضیح داد: در حال حاضر ۸۱ خط آزمون معاینه فنی موتورسیکلت در کشور فعالیت دارند؛ اما باید در نظر داشت که کلیه مراکز معاینه فنی موظف به راهاندازی خط معاینه موتورسیکلت هستند
مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودروهای کشور با انتقاد از عملکرد دوربینهای پلیس راهور که تنها امکان عکسبرداری از روبهروی وسایل نقلیه را دارند، به ترفندهای غیرقانونی موتورسواران اشاره کرد و ادامه داد: اگر امکان فنی ثبت تصویر از پشت هم فراهم شود، بسیاری از رانندگان با زنجیر و ماسک بهراحتی پلاک را پوشش میدهند.
سیفالسادات همچنین یادآور شد: به دلیل ایجاد مشکلات اجتماعی و امنیتی امکان گسترش برخورد قهری و آموزشی وجود ندارد. از سوی دیگر پارکینگها نیز از لحاظ ظرفیتی نمیتوانند این تعداد موتورسیکلت را توقیف کنند. البته زمانی هم که این وسایل نقلیه از پارکینگها ترخیص میشوند، الزامی به ارائه معاینه فنی ندارند.
او با اشاره به اینکه عزم فرادستگاهی برای ساماندهی موتورسیکلتها وجود ندارد، راهکار نهایی را نوسازی ناوگان و هماهنگی دستگاهها و نهادهای ذیربط اعلام کرد.
امکان برقیسازی ناوگان موتورسیکلت وجود دارد؟
برقیسازی از ناوگان موتورسیکلت کشور یکی از طرحهایی است که در چند سال گذشته روی میز بوده؛ اما این طرح هم به طور حداقلی و در بهترین حالت به شکل آزمایشی به اجرا درآمده است.
در همین زمینه بسته اجرایی ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابتپذیر از سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا رسید. اما این طرح هم با چند نقد اساسی روبهروست. از جمله آنکه تنها امکان تردد ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را فراهم میآورد. همچنین به ازای هر دستگاه ۱۶۰۰ دلار بار مالی روی دوش دولت قرار میگیرد که با توجه به کسری موجود در منابع کشور، این طرح را هم باید شکستخورده دانست.
با این حال ارائه تسهیلات واقعی، همکاری با شرکتهای خارجی در این زمینه، ایجاد مشوق برای تولید موتورسیکلتهای برقی و ترغیب مالکان وسایل فرسوده به تعویض و نوسازی شاید بتواند راهکاری برای عبور از شرایط کنونی باشد. در غیر این صورت موتورسیکلتها همچنان بار سنگینی از آلایندگی را با خود جابهجا خواهند کرد.
منبع: تجارت نیوز