کد خبر: ۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۲

سایپا و مردم چرا با هم درگیر شدند؟!

بیشتر از یک سال است که حواله داران خودروی شاهین منتظر تحویل خودرو خود هستند و باوجودی که ماه‌ها و حتی یکسال از وعده تحویل خودرو گذشته است، اما خبری از تحویل نیست و حتی پاسخ روشنی هم از سوی سایپا به خریداران داده نمی‌شود که به نظر می‌رسد مسائل پشت پرده سازمان یافته‌ای وجود دارد که مانع از خوش عهدی سایپا می‌شود.
سایپا و مردم چرا با هم درگیر شدند؟!

مخاطب۲۴- تاخیر در تحویل خودرو شاهین به خریداران و عدم اطلاع رسانی کافی از سوی سایپا موجب شده است که اعتراض خریداران حواله شاهین بالا بگیرد و دست به اعتصاب بزنند. این درحالی است این خودروساز پاسخ روشنی به مردم نداده و به نظر می‌رسد پشت پرده‌هایی وجود دارد که مانع از تحویل به موقع خودرو به خریداران می‌شود.

بیشتر بخوانید

سایپا وعده داد تا خودرو‌های خریداران را در زمستان ۱۴۰۳ تحویل دهد، اما تا امروز خبری از تحویل خودرو نیست یا اینکه برای بسیاری از حواله داران طرح‌های تبدیل در نظر گرفته شد که موعد تحویل آنها به یک سال بعد موکول شده است که این مسئله نگرانی حواله داران را در چنین شرایطی دوچندان کرده و باعث ایجاد شکل گیری فضای بی‌اعتمادی بین خریداران و خودروساز شده است.

گرچه تحریم‌های بین‌المللی، عدم هماهنگی در تولید با خودروسازان، مشکلات در تأمین برخی از قطعات مورد نیاز خودروسازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ اما تقاضای زیاد برای شاهین نیز بیشتر از ظرفیت تولید سایپا بوده است که توازن تقاضا و عرضه را برهم زده است.

پیامک‌های دروغین سایپا به مردم

برخی مخاطبان تابناک مدعی شده‌اند که سایپا برای عده‌ای پیامک فروش فوری ارسال کرده و برای عده‌ای دیگر موعد تحویل را به صورت ناعادلانه به پاییز و زمستان ۱۴۰۴ و با قیمت‌های غیرقطعی موکول کرده که این موضوع باعث بلاتکلیفی و نارضایتی شدید متقاضیان شده است.

به نظرمی رسد که سایپا در هنگام فروش، پیش‌بینی دقیقی از توان تولید خود به ویژه در شرایط خاص نداشته است یا عمداً و آگاهانه بیش از ظرفیت خود اقدام به فروش کرده است که می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله نیاز به نقدینگی از طریق به پیش‌فروش‌های گسترده، فشار وزارت صمت به جهت کنترل قیمت خودرو و کاهش التهاب بازار و مبارزه با قیمت گذاری دستوری برای رسیدن به سود بیشتر داشته باشد.

البته مشکل بسیاری از خودروساز‌ها مدیریت ضعیف زنجیره تأمین به موقع و با کیفیت قطعات است که به راحتی قادر است برنامه تولید یک خودروساز را مختل کند و کافی است تا یک قطعه کوچک با تاخیر ارسال شود تا منجر به توقف تولید هزاران خودرو شود. اما آنچه اکثرا مدیران سایپا در توجیه تاخیرتحویل خودرو‌ها به آن متوسل می‌شود به موضوع اجبار به رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه و یورو است و این گونه استدلال می‌شود که رعایت این استاندارد‌ها نیاز به تغییراتی در طراحی و تولید خودرو‌ها دارد که امری زمان‌بر و هزینه زا است.

وزارت صمت خودروسازان را تحت فشار می‌گذارد؟

البته دخالت وزارت صمت درتولید خودروسازان به اسم کنترل قیمت خودرو و کاهش التهاب بازار بی تاثیر نیست؛ به طوری که این وزارتخانه هر ساله اهدافی را برای تولید خودرو به خودروسازان ابلاغ کرده و آنها را تحت فشار گذاشته تا از طریق پیش‌فروش‌های گسترده به افزایش حجم فروش بازار کمک کرده حتی اگر این مساله به قیمت فروش فراتر از ظرفیت واقعی تولید تمام شود.

چرا باوجود گذشت یک سال خودرو‌ها تحویل نشده‌اند؟

تجربه نشان داده است که خودروسازان هم دربرابر سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری دولت سرخم نکرده و راه میان بر تحویل خودرو با تاخیر را همواره به عنوان استراتژی سودآور خود استفاده می‌کنند تا هم انگیزه برای افزایش تولید کاهش نیابد و هم بتوانند خودرو‌ها را با قیمت‌های جدید و بالاتری به مشتریان قالب کند.

اما اینکه چرا سایپا باوجود گذشت یک سال هنوز نتوانسته است نیاز مشتریان را پاسخ دهد نه تنها ناشی از عدم برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت، نبود شفافیت درباره ظرفیت واقعی تولید و وضعیت تأمین قطعات و تعهدات است بلکه به دلیل ساختار انحصاری بازار خودرو و نبود رقابت خودروسازان فشار کمتری برای بهبود عملکرد و رعایت تعهدات خود احساس می‌کنند و این مشتریان هستند که نه گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند و نه در صورت عدم تحویل خودرو، دستشان به جایی بند است.

 تأخیر‌های طولانی در تحویل خودرو‌های سایپا به ویژه خودرو شاهین که ناشی از خطا‌های برنامه‌ریزی داخلی و فشار‌های بیرونی و سیاست‌گذاران دولتی است که اعتماد عمومی مردم را به صنعت خودرو خدشه دار کرده است. با این حال بهتر است مشتریان برای پیگیری مطالبات خود به سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. در ادامه تجمع اعتراضی مردم نسبت به تاخیر تحویل خودرو شاهین را مشاهده می‌کنید.

برچسب ها: خودرو شاهین
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم
نیروی زمینی ارتش از ربات رزمی «آریا» رونمایی کرد؛ دستگاهی ۸×۸ با پیشرانه هیبریدی، هوش مصنوعی، زره ضدگلوله و تیرباری ۷.۶۲ میلی‌متری تحت کنترل از راه دور.
هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اعلام کرد ادامه تحصیل دانشجویان پسر تنها با دریافت معافیت نظام وظیفه امکان‌پذیر است و در غیر این صورت با محرومیت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند.
آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب
فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با حضور ۳۶ تیم، از جمله قهرمان پاری‌سن‌ژرمن و نمایندگان قدرتمند اسپانیا، از امشب آغاز می شود و چشم‌انداز فتح قهرمانی هیجان‌انگیز خواهد بود.
ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از اقامه دعوا علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی و تشکیل پرونده‌های داخلی برای پیگیری خسارات جنگ اخیر خبر داد.
زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند
سه زمین‌لرزه پیاپی بامداد سه‌شنبه عسلویه بوشهر را لرزاند؛ شدیدترین آن‌ها ۴.۱ ریشتر در عمق ۲۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید.
لوکزامبورگ دولت فلسطین را به رسمیت شناخت لوکزامبورگ دولت فلسطین را به رسمیت شناخت
نخست‌وزیر لوکزامبورگ اعلام کرد کشورش دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و هدف این اقدام را حمایت از روند دیپلماسی برای پایان مناقشه خاورمیانه دانست.
بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمان جهان ۲۰۲۵ که در زاگرب کرواسی در حال برگزاری است موفق شد یک روز زودتر، بالاتر از آمریکا به عنوان قهرمانی زودهنگام جهان دست یابد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر