کد خبر: ۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۲

سایپا و مردم چرا با هم درگیر شدند؟!

بیشتر از یک سال است که حواله داران خودروی شاهین منتظر تحویل خودرو خود هستند و باوجودی که ماه‌ها و حتی یکسال از وعده تحویل خودرو گذشته است، اما خبری از تحویل نیست و حتی پاسخ روشنی هم از سوی سایپا به خریداران داده نمی‌شود که به نظر می‌رسد مسائل پشت پرده سازمان یافته‌ای وجود دارد که مانع از خوش عهدی سایپا می‌شود.
سایپا و مردم چرا با هم درگیر شدند؟!

مخاطب۲۴- تاخیر در تحویل خودرو شاهین به خریداران و عدم اطلاع رسانی کافی از سوی سایپا موجب شده است که اعتراض خریداران حواله شاهین بالا بگیرد و دست به اعتصاب بزنند. این درحالی است این خودروساز پاسخ روشنی به مردم نداده و به نظر می‌رسد پشت پرده‌هایی وجود دارد که مانع از تحویل به موقع خودرو به خریداران می‌شود.

بیشتر بخوانید

سایپا وعده داد تا خودرو‌های خریداران را در زمستان ۱۴۰۳ تحویل دهد، اما تا امروز خبری از تحویل خودرو نیست یا اینکه برای بسیاری از حواله داران طرح‌های تبدیل در نظر گرفته شد که موعد تحویل آنها به یک سال بعد موکول شده است که این مسئله نگرانی حواله داران را در چنین شرایطی دوچندان کرده و باعث ایجاد شکل گیری فضای بی‌اعتمادی بین خریداران و خودروساز شده است.

گرچه تحریم‌های بین‌المللی، عدم هماهنگی در تولید با خودروسازان، مشکلات در تأمین برخی از قطعات مورد نیاز خودروسازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ اما تقاضای زیاد برای شاهین نیز بیشتر از ظرفیت تولید سایپا بوده است که توازن تقاضا و عرضه را برهم زده است.

پیامک‌های دروغین سایپا به مردم

برخی مخاطبان تابناک مدعی شده‌اند که سایپا برای عده‌ای پیامک فروش فوری ارسال کرده و برای عده‌ای دیگر موعد تحویل را به صورت ناعادلانه به پاییز و زمستان ۱۴۰۴ و با قیمت‌های غیرقطعی موکول کرده که این موضوع باعث بلاتکلیفی و نارضایتی شدید متقاضیان شده است.

به نظرمی رسد که سایپا در هنگام فروش، پیش‌بینی دقیقی از توان تولید خود به ویژه در شرایط خاص نداشته است یا عمداً و آگاهانه بیش از ظرفیت خود اقدام به فروش کرده است که می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله نیاز به نقدینگی از طریق به پیش‌فروش‌های گسترده، فشار وزارت صمت به جهت کنترل قیمت خودرو و کاهش التهاب بازار و مبارزه با قیمت گذاری دستوری برای رسیدن به سود بیشتر داشته باشد.

البته مشکل بسیاری از خودروساز‌ها مدیریت ضعیف زنجیره تأمین به موقع و با کیفیت قطعات است که به راحتی قادر است برنامه تولید یک خودروساز را مختل کند و کافی است تا یک قطعه کوچک با تاخیر ارسال شود تا منجر به توقف تولید هزاران خودرو شود. اما آنچه اکثرا مدیران سایپا در توجیه تاخیرتحویل خودرو‌ها به آن متوسل می‌شود به موضوع اجبار به رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه و یورو است و این گونه استدلال می‌شود که رعایت این استاندارد‌ها نیاز به تغییراتی در طراحی و تولید خودرو‌ها دارد که امری زمان‌بر و هزینه زا است.

وزارت صمت خودروسازان را تحت فشار می‌گذارد؟

البته دخالت وزارت صمت درتولید خودروسازان به اسم کنترل قیمت خودرو و کاهش التهاب بازار بی تاثیر نیست؛ به طوری که این وزارتخانه هر ساله اهدافی را برای تولید خودرو به خودروسازان ابلاغ کرده و آنها را تحت فشار گذاشته تا از طریق پیش‌فروش‌های گسترده به افزایش حجم فروش بازار کمک کرده حتی اگر این مساله به قیمت فروش فراتر از ظرفیت واقعی تولید تمام شود.

چرا باوجود گذشت یک سال خودرو‌ها تحویل نشده‌اند؟

تجربه نشان داده است که خودروسازان هم دربرابر سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری دولت سرخم نکرده و راه میان بر تحویل خودرو با تاخیر را همواره به عنوان استراتژی سودآور خود استفاده می‌کنند تا هم انگیزه برای افزایش تولید کاهش نیابد و هم بتوانند خودرو‌ها را با قیمت‌های جدید و بالاتری به مشتریان قالب کند.

اما اینکه چرا سایپا باوجود گذشت یک سال هنوز نتوانسته است نیاز مشتریان را پاسخ دهد نه تنها ناشی از عدم برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت، نبود شفافیت درباره ظرفیت واقعی تولید و وضعیت تأمین قطعات و تعهدات است بلکه به دلیل ساختار انحصاری بازار خودرو و نبود رقابت خودروسازان فشار کمتری برای بهبود عملکرد و رعایت تعهدات خود احساس می‌کنند و این مشتریان هستند که نه گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند و نه در صورت عدم تحویل خودرو، دستشان به جایی بند است.

 تأخیر‌های طولانی در تحویل خودرو‌های سایپا به ویژه خودرو شاهین که ناشی از خطا‌های برنامه‌ریزی داخلی و فشار‌های بیرونی و سیاست‌گذاران دولتی است که اعتماد عمومی مردم را به صنعت خودرو خدشه دار کرده است. با این حال بهتر است مشتریان برای پیگیری مطالبات خود به سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. در ادامه تجمع اعتراضی مردم نسبت به تاخیر تحویل خودرو شاهین را مشاهده می‌کنید.

برچسب ها: خودرو شاهین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ماهسون به ایران می‌آید؟ ماهسون به ایران می‌آید؟
ماهسون: مردم ایران را دوست دارم و مشتاق دیدار شما هستم.
۵ استیضاح در راه بهارستان ۵ استیضاح در راه بهارستان
استیضاح وزرا در مجلس دوازدهم با استیضاح عبدالناصر همتی آغاز شد و اگرچه هنوز جایگزینی برای او از سوی دولت به مجلس معرفی نشده، برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزرای دیگر دولت هستند. رویکردی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه به دلیل عدم کارآیی وزرا باشد به دلیل نگاه سیاسی نمایندگان پارلمان است.
ایلان ماسک درگیر اعتیاد ایلان ماسک درگیر اعتیاد
نیویورک تایمز: با ورود ایلان ماسک به حلقه رئیس‌جمهور ترامپ، زندگی خصوصی‌اش به‌طور فزاینده‌ای آشوبناک شد و مصرف مواد مخدرش بیش از آنچه قبلاً شناخته شده بود، شدت گرفت. مصرف مواد مخدر ایلان ماسک فراتر از استفاده گاه‌به‌گاه بود. او به دیگران گفته بود که آن‌قدر کتامین مصرف می‌کند که روی مثانه‌اش تأثیر گذاشته است، عارضه‌ای شناخته‌شده برای مصرف مزمن.
توصیه به فغانی برای قهرمانی تراکتور! توصیه به فغانی برای قهرمانی تراکتور!
علی کفاشیان پرده از اتفاقات دیگری برداشته است، از جمله موضوع آمدن و رفتن علی دایی، بقای کارلوس کی‌روش و همچنین توصیه به علیرضا فغانی برای قهرمانی تراکتور.
اسامی بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی منتشر شد اسامی بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی منتشر شد
فهرست بزرگ‌ترین بدهکاران مشکوک‌الوصول بانک‌ها تنها یک آمار ساده نیست؛ این اسامی، بخشی از بحران ناترازی نظام بانکی را عیان می‌کند. شرکت‌هایی که هزاران میلیارد وام گرفته‌اند و حالا بازپرداختی در کار نیست.
دوومیدانی ایران در رده هفتم آسیا دوومیدانی ایران در رده هفتم آسیا
تیم ملی دومیدانی ایران با کسب دو مدال طلا و یک نقره در رده هفتم جدول توزیع مدال‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا ایستاد.
نمرات آزمون‌های نهایی ناامید کننده است نمرات آزمون‌های نهایی ناامید کننده است
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون‌های نهایی، نمرات دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین حدود است گفت: این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است.
برگزیده
اسامی بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی منتشر شد اسامی بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی منتشر شد
فهرست بزرگ‌ترین بدهکاران مشکوک‌الوصول بانک‌ها تنها یک آمار ساده نیست؛ این اسامی، بخشی از بحران ناترازی نظام بانکی را عیان می‌کند. شرکت‌هایی که هزاران میلیارد وام گرفته‌اند و حالا بازپرداختی در کار نیست.
مافیای افزایش قیمت لبنیات مافیای افزایش قیمت لبنیات
نرخ جدید شیرخام ۲۳ هزار تومان تعیین شد؛ رقمی که نه‌تنها با واقعیت بازار همخوانی ندارد، بلکه به گفته علی‌احسان ظفری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی، حاصل فشار و تصمیم‌گیری‌های غیرشفاف و لابی‌گری‌های قدرتمند است؛ چنان‌که شورای قیمت‌گذاری بدون توجه به نظرات کارشناسی اقدام به تصویب نرخ جدید شیرخام کرد که روند قیمت لبنیات را بار دیگر صعودی می‌کند.
بانک آینده نظام اقتصادی کشور را مختل کرده بانک آینده نظام اقتصادی کشور را مختل کرده
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مسیر اصلاح برای بانک‌های ناتراز، از جمله بانک آینده، بهتر از انحلال آنهاست، تاکید کرد که روند اصلاح بانک‌ها یک‌شبه قابل تحقق نیست و بین پنج تا هفت سال زمان نیاز است تا ساختار بانکی کشور به سطحی از سلامت برسد.
صفحه خبر بالای تصاویر