به گزارش مخاطب ۲۴: در شرایطی که در سالهای اخیر قاچاق پوشاک ضربه سنگینی به تولیدات داخلی در این حوزه زده است، رواج دسته جدیدی از پوشاک داخلی که با کاهش قیمت و بالارفتن قدرت خرید مردم همراه شده که ضربه جدید و سنگینتری را به تولیدات داخلی زده است.
با گشتی در بازار لباس تهران، کرج، مشهد یا حتی شهرهای کوچکتر، ویترینهایی پر از لباسهای خارجی با برندهای اروپایی و آسیایی دیده میشود؛ لباسهایی که عمدتاً از کشورهای همسایه یا با واسطه از اروپا وارد میشوند، با قیمتهایی به مراتب پایینتر از تولیدات داخلی فروخته میشوند و حتی در بستهبندیهای عمده، به فروشگاهداران خرد تحویل داده میشوند. این بازار پر سود که شامل لباسهای استوک، اوتلت (مازاد فروش) و حتی دست دوم میشود، نهتنها جایگاه پوشاک داخلی را تهدید کرده بلکه زنگ خطر بزرگی برای سلامت، اقتصاد و فرهنگ خرید در کشور به صدا درآورده است.
افزایش تعداد فروشگاههای مخصوص فروش لباسهای وارداتی در مراکز شهری و رشد تبلیغات در فضای مجازی درباره «لباس خارجی ارزان» نیز نشان میدهد که این پدیده از یک بازار محدود به جریانی فراگیر تبدیل شده است. حتی بسیاری از مزونها و فروشگاههای لباس کودک نیز به سمت واردات استوک و اوتلت رفتهاند.
منبع: ایلنا