مخاطب24:رویداد ملی مد و لباس «رستا» که پیشرویداد دوازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر محسوب میشود، قرار است روز ۲۴ تیر ۱۴۰۲ با حضور ویژندهای مطرح کشور در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شود.
این رویداد فرهنگی رسانهای با هدف استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد و لباس، میکوشد تا معرفی درستی از ویژندها در مقیاس جهانی ارائه کند و این آگاهی کاربردی را به وجود آورد که برای حضوری قدرتمند در بازارهای مختلف بینالمللی صنعت مد و لباس، باید به درستی از ظرفیتهای رسانه استفاده کرد.
به بهانه برگزاری رویداد ملی مد و لباس «رستا» به سراغ مهسا فرزان دبیر این رویداد رفتیم و دقایقی را با او همکلام شدیم.
فرزان ضمن اشاره به دلایل برگزاری این رویداد فرهنگی و رسانهای به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: در ده سال اخیر، ظهور بسترهای مجازی مختلف در کشور و شتاب دادن به مدل استفاده از این بسترها باعث شد که استفاده از رسانه برای معرفی بسیاری از کسب و کارها ازجمله صنعت مد و لباس تحریف شود. روی کار آمدن حجاب استایلها و بلاگرهایی از این دست، موجب شد که جایگاه صنعت مد و لباس ضعیف و نازل شود. یعنی ما آنقدر صنعت مد را پایین و دمدستی ساختهایم که آن را در حد یک حجاب استایل معرفی میکنیم.
او ادامه داد: این اتفاق در شرایطی رقم خورده است که ما در این زمینه هم سابقه تمدنی غنی و هم فرهنگ اصیلی داریم. در زمینه طراحی، استفاده از متریال و رنگآمیزی لباسها ما مردمان هر خطهای را که میدیدیم، از ظاهرشان میتوانستیم به آداب و رسوم، آب و هوا و نوع سبک زندگی آنها پی ببریم. متاسفانه اکنون این حوزه تحریف شده است.
فرزان بیان کرد: ما در گذشته راه ابریشم داشتیم و صنعت بسیار کلان بود، اما این صنعت به واسطه واردات بیرویه محصول و کجروی استفاده از رسانه توسط فعالین و مدعیان این حوزه به قدری دون شده است که متاسفانه مدل صحیح و اصولی که باید معرفی میشد، صورت نگرفت. به همین دلیل ما این خلأ را حس کردیم و به سمتی رفتیم که چنین رویدادی را با هدف معرفی درست و جدید و مبتنی بر استانداردهای بینالمللی از استفاده رسانه در صنعت مد و لباس برگزار کنیم.
دبیر رویداد ملی مد و رسانه «رستا» با اشاره به اهمیت استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد، در توضیح مفهوم استانداردسازی گفت: وقتی ویژندهای برتر دنیا را بررسی میکنیم، میبینیم که آنها در معرفی محصولاتشان بسیار قوی عمل میکنند. این ویژندها عملا بیش از خود محصول، کیفیت و کارامدی آن، در رسانه قوی عمل کرده و توانستهاند به خوبی محصولات خود را از طریق تولید محتوای باکیفیت رسانهای اعم از ویدیو، عکس و متن مناسب معرفی کنند و از این طریق، طیف گستردهای از مخاطبان را با خود همراه سازند. از همینرو نام بسیاری از این ویژندها به خوبی در ذهن ما نقش بسته است؛ بهنحوی که حتی اگر بخواهیم مثالی را در زمینه ویژندسازی موفق مطرح کنیم، نه از نمونههای داخلی بلکه از نمونههای خارجی نمونه میآوریم. نمونههای خارجی که شاید اصلا مدلهایشان هم هیچ سنخیتی با ما نداشته باشند. این یعنی آنها رسانههای درستی داشته و عملکرد مناسبی را در این زمینه از خود به جا گذاشتهاند. متاسفانه ما چنین رسانههایی را در کشورمان نداریم و به دنبال ایجاد آن هم نرفتهایم.
او یادآور شد: استانداردسازی در زمینه مد و رسانه به معنای استفاده صحیح و بینالمللی از ظرفیتهای موجود است. ما نباید فقط خودمان و اطرافمان را ببینیم؛ بلکه لازم است نگاهی جهانشمول به موضوع داشته باشیم و بهگونهای عمل کنیم که دنیا ما را تحسین کند.
فرزان درباره تاثیر برگزاری رویدادهایی از جنس «رستا» در ارتقای فرهنگ مد و لباس بیان کرد: ما در استفاده از برق و آب، توانستیم فرهنگسازی خوبی را انجام دهیم؛ به نحوی که اکنون خودمان مصرفگرایی را مدیریت میکنیم. دستهبندی مجزایی هم نداریم و اگر کسی این موضوع را رعایت نکند، به او تذکر میدهیم. لازم است در تمام جنبههای فرهنگی به همین شکل ورود و اقدام کنیم. باید به قدری در زمینه فرهنگسازی و استفاده مناسب از رسانه بهمنظور فرهنگسازی، صحیح و اصولی عمل کنیم که مخاطب، خود به سمت رعایت موازین برود؛ بنابراین رویکرد سلبی و چکشی در این زمینه پاسخ نمیدهد.
دبیر رویداد ملی مد و رسانه «رستا» در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: نگاه ما در زمینه فرهنگسازی حجاب و عفاف مانند نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و همه زنان و دختران را از خودمان میدانیم. ما دو دسته یا چند دسته نیستیم، همگی در کنار هم هستیم و لازم است برای استفاده از محصول ایرانی فرهنگسازی اصولی انجام دهیم. ابتدا باید عِرق ملی را در میان مردممان جا بیندازیم تا همه به شکلی یکدست از محصولات ایرانی استفاده کنند. طبیعتا هر اقدام و برنامه هدفمندی در زمینه حجاب و عفاف میتواند موثر باشد و ما به دنبال فرهنگسازی تدریجی و آرام آرام در این زمینه هستیم.