کد خبر: ۶۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۱

عوارض مصرف بی‌رویه عطاران

چرا فیلم «صددام» با همۀ لودگی‌هایش نمی‌تواند بخنداند؟
عوارض مصرف بی‌رویه عطاران

به گزارش مخاطب ۲۴: فیلم «صددام» دقیقاً همان‌جایی است که کمدی ایرانی با جدیت تمام دارد در این سال‌ها به سمتش سقوط می‌کند؛ ته دره ابتذال. اگر می‌خواهید بدانید «ابتذال» دقیقاً چیست، «صددام» را تماشا کنید. فیلمی که با اعتماد‌به‌نفسی حیرت‌انگیز، خود را کمدی می‌نامد، اما نه می‌خنداند و نه حتی پیامی دارد، اما سازنده‌اش بی‌آنکه خنده‌اش بگیرد جلوی دوربین‌ها می‌نشیند و می‌گوید خواسته تاریخ را به زبان طنز روایت می‌کند! صددام یک توهین دوساعته با چاشنی فریاد، بزن‌بزن و فانتزی‌پردازی جنسی سازنده‌اش -آن هم از نوع سادیستی- است.

در «صددام» شوخی یعنی ضرب‌و‌شتم، طنز یعنی تحقیر و کمدی اسلپ‌استیک یعنی بزن‌بزن بی‌منطق آدمک‌ها. آدمک‌هایی که نه شخصیت‌اند، نه تیپ و نه حتی کاریکاتور. بلکه بیشتر شبیه آکسسوار صحنه‌اند، فقط با قابلیت تولید صدا. فیلم چنان شتاب‌زده و بی‌منطق است که گویی فیلمنامه‌اش را با کلمات کلیدی «صدام»، «فانتزی جنسی»، «زن پلیس»، «زن پرستار» و «شوخی‌های لفظی دوپهلو» به یک چت‌بات درجه سه سفارش داده‌اند تا خودش «چیزی» با آنها سرهم کند.

نویسندگان فیلم انگار نه فقط از مخاطب، بلکه از سینما هم متنفرند. چه کسی جز یک بی‌هنرِ بیزار از سینما، می‌تواند چنین حجم عظیمی از موقعیت‌های ابلهانه، توهین‌آمیز و بی‌ربط را پشت هم ردیف کند؟ برخی از موقعیت‌های فیلم -که فیلمساز در آنها توقع خندیدن تماشاگر را هم دارد- از آن دسته لحظاتی هستند که حتی یوتیوب هم شرم می‌کند در قالب «طنز» منتشرشان کند. تنها منطقی که می‌توان برای فیلمنامه صددام متصور شد این است که نویسنده خواسته چند کلیپ برای انتشار و وایرال شدن در اینستاگرام بسازد و مجبور بوده به نحوی این کلیپ‌ها را به هم بدوزد. درنهایت، «صددام» نه فیلم است، نه کمدی، نه حتی فاجعه. «صددام» صرفاً یک نشانه است از افول سلیقه، مرگ اندیشه و پیروزی مطلق ابتذال بر سینما.

در انتها باید به سؤالاتی از متولیان سینمای ایران اشاره کنم که با دیدن چنین فیلم‌هایی به ذهن هجوم می‌آورند. آیا این دوستان هیچ رسالت و مسئولیتی در قبال ذائقه تماشاگر برای خود قائلند؟ آیا اگر اصل بر ممانعت و سانسور و ممیزی باشد، این فیلم‌های تهی، بی‌همه‌چیز و وقیح نباید نسبت به فیلمی مثل «قاتل و وحشی» در اولویت باشند؟ آیا فیلمی که جبهه و جنگ را دست می‌اندازد، عزاداری را مسخره می‌کند و بخش‌هایی از بدن بازیگران زنش را با پد‌های فومی و زاویه دوربین و نورپردازی بزرگ‌تر می‌کند، از سر بی‌موی یک بازیگر زن میانسال خطرناک‌تر است؟ آیا عده‌ای در سینمای ایران کاسب سانسور و ممیزی هستند؟ سانسور و ممیزی که عده‌ای مثل سازندگان «صددام» با حرکت در امتداد خط قرمز‌هایش میلیاردر می‌شوند و عده دیگری خانه‌نشین؟ آیا کسی صدای ما را می‌شنود؟ معلوم است که نه؛ فروش تخدیری این فیلم‌ها متولیان سینمای ایران را کر کرده است.

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: صدام رضا عطاران
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ریزش وحشتناک پل موقت معدن در کنگو+ فیلم ریزش وحشتناک پل موقت معدن در کنگو+ فیلم
مقام‌های محلی کنگو اعلام کردند فرو ریختن پل موقت در معدن کبالت کالاندو در ایالت لوالابا جان دست‌کم ۳۲ کارگر معدن را گرفت.
جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی
استاندار هرمزگان اعلام کرد حادثه ۶ اردیبهشت در بندر شهید رجایی ۵۸ جان‌باخته، هزاران مصدوم و میلیارد‌ها تومان خسارت برجای گذاشته است.
شکایت ترامپ علیه بی‌بی‌سی شکایت ترامپ علیه بی‌بی‌سی
کارشناسان حقوقی می‌گویند شکایت ترامپ از بی‌بی‌سی بابت انتشار ویدئوی دستکاری‌شده شانسی برای موفقیت ندارد و احتمال پیروزی او «تقریباً صفر» است.
پزشکیان: دانشگاه‌ها باید به مسیر حل مسئله برگردند پزشکیان: دانشگاه‌ها باید به مسیر حل مسئله برگردند
رئیس‌جمهور با انتقاد از مدرک‌محوری در دانشگاه‌ها تأکید کرد رویکرد دولت بازگرداندن آموزش عالی به سمت مهارت‌آفرینی، حل مسئله و جلوگیری از هدررفت منابع است.
عارف برای نشست شانگهای وارد مسکو شد عارف برای نشست شانگهای وارد مسکو شد
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، برای حضور در نشست نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای و انجام رایزنی‌های دوجانبه، امروز وارد مسکو شد.
پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد
در این قسمت از پادکست مخاطب فوتبالی به بررسی شرایط ستاره‌ی ازبکستانی تیم پرسپولیس میپردازیم.
تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت
نظام آموزشی ایران با وجود دستاورد‌های مهم در باسوادی و گسترش پوشش تحصیلی، همچنان زیر سایه‌ی حافظه‌محوری، نابرابری آموزشی و ضعف مهارت‌آموزی گرفتار مانده و نیازمند اصلاحات بنیادین است.
برگزیده
پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه
پژمان جمشیدی بازیگر سینما که پس از آزادی از زندان به قید وثقیه دو هفته قبل برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده بود ساعتی قبل به تهران بازگشت
ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس
ملیکا پارسا دوست، شاکی پرونده حواشی اخیر پژمان جمشیدی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد.
سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر
منصور ضابطیان در این نشست به تجربه‌های شخصی خود در حوزه سفرنامه‌نویسی پرداخت و با نگاهی تحلیلی، به نقش قصه و تصویر در روایت‌های سفر اشاره کرد
صفحه خبر بالای تصاویر