مخاطب۲۴- مخاطب ۲۴- دکتر حسن خسروی مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب روابط عمومی و ارتباطات در یادداشتی در خصوص روز جهانی روابط عمومی نوشت:
در گذشته؛ ما وزارت پست و تلگراف و تلفن داشتیم (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی).
بنابر اهمیت؛ جایگاه و نقش این سه فاکتور (پست؛ تلگراف؛ تلفن) در برقراری ارتباطات فردی و اجتماعی؛ مقرر شد تا سازمانهای ذیربط بین المللی؛ روزی جهانی را به نام مخابرات (Communication) نامگذاری کنند.
اگر چه با قدری اغماض و تسامح و تساهل؛ واژه مخابرات؛ همپای (Communication) یعنی ارتباطات مترادف و ترجمه شده؛ اما در این میانه برای اهالی هنر هشتم (روابط عمومی) هم خوب شد و ما هم بدمان نمیآمد که از آش مخابرات؛ کاسه سهمی داشته باشیم. این شد که ۱۷ میروز جهانی مخابرات (روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی) با همت؛ تلاش؛ پیگیری و مطالبه جدی اهالی این حوزه؛ روز ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در کشورمان نامگذاری و در تقویم سالیانه کشور جانمایی شد. درست و غلط این کار بحث دیگری را میطلبد چرا که مقصود ما از ارتباطات در امور فرهنگی اجتماعی و سازمانی، بحث پست و تلگراف و تلفن نیست بلکه روابط انسانی و تعاملات فردی و اجتماعی است؛ و اگر قرار است روزی به نام روابط عمومی در تقویم رسمی کشور ثبت و ضبط گردد قاعدتا باید مبتنی بر یک رویداد خاص، یا فرد تأثیر گذار یا موضوعی تاریخی و... باشد که قابلیت دفاع منطقیتر و عقلایی تری را داشته باشد. اما هیجان و دلسوزی و علاقه مندی اهالی عرصه روابط عمومی و ارتباطات در جایی که همواره دولتمردان از زیر بار مسئولیتها و انجام وظایف و ماموریتهای ذاتی و اصلی خود در زمینه روابط عمومی شانه خالی نمودهاند، باعث شد تا انجمنها، نهادهای صنفی مردمی، بخش خصوصی و... همت کرده و بصورت خودجوش هفته روابط عمومی را نیز راه اندازی و معرفی نمایند.
اما چه باید کرد؟
من جمله معروفی دارم که:
روابط عمومی؛ رهبر ارکستر سازمان است.
امروز، بیش از هر وقت دیگری در این چهل سال گذشته؛ نیازمند توجه دولتمردان به مقوله روابط عمومی به عنوان یک واحدی که مسئولیت دارد تا بصورت هنرمندانه و هوشمندانه؛ سازهای گوناگون و صداهای مختلف سازمان را کوک و هماهنگ نموده و یک هارمونی ایجاد کند تا مخاطب و مردم صدایی خوش و دلنشین و لذت بخش و امید آفرین از سازمان را بشنوند؛ هستیم.
به جهت روحیه خوب مردمداری شخص رئیس جمهور محترم دولت چهاردهم؛ امیدواریم با تدوین؛ تصویب و ابلاغ قوانین و مقررات حمایتگرانه همه جانبه از جمله سند نظام جامع روابط عمومی و ارتباطات کشور؛ روابط عمومی بتواند به جایگاه والا و واقعی خود در بین مدیران و سازمانها دست یابد. قطعا دستیابی به "" سرمایه گذاری برای تولید "" در سایه اقتدار و وسعت عمل و اجرای برنامههای موفق روابط عمومیها به عنوان یک پای ثابت کار است که میتواند محقق شود.