کد خبر: ۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
با توجه به افزایش موارد مشکوک به وبا در کشورمان ،به علایم و راه های پیشگیری این بیماری پرداختیم.

به گزارش مخاطب۲۴ _همزمان با انتشار گزارش‌هایی از شیوع وبا در کشور‌های همسایه ایران، موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در کردستان افزایش یافته است. تعداد موارد مشکوک، مبتلا به وبا در این استان با شناسایی پنج مورد جدید مشکوک به ۱۰ نفر رسید که از پنج شهرستان زارش شده است، از این تعداد شش نفر در مریوان، یک نفر در سقز، یک نفر در بانه، یک نفر در کامیاران و یک نفر هم در سنندج زندگی می‌کنند. در ادامه به بررسی این بیماری می‌پردازیم.

چگونه از ابتلا وبا پیشگیری کنیم؟

وبا چیست؟

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. سمی که این میکروب در روده باریک انسان ترشح می‌کند، عامل بیماری وبا است. مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شوند، دارای بیشترین آلودگی هستند. جالب است بدانید وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته است.

 

انتقال مستقیم و غیر مستقیم

بیماری وبا به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری ممکن است از طریق تماس با چیز‌های آلوده به میکروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بیماری، تماس با استفراغ یا مدفوع، ملحفه و لوازم آلوده منتقل شود. در روش تماس غیرمستقیم، وبا از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاه‌ها، استخر‌ها و دریاچه‌های آلوده منتقل می‌شود. همچنین خوردن سبزیجات و میوه‌های آلوده، از بیشترین موارد انتقال وباست.

اسهال مهم‌ترین مشخصه

دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا زمان بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز متغیر است، ولی به طور معمول طی یک یا دو روز آشکار می‌شود.

عفونت وبا اغلب خفیف یا بدون علامت است، اما گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد و منجر به استفراغ، اسهال و گرفتگی ساق پا شود. علایم اولیه بیماری وبا عبارت است از:

اسهال آبکی زیاد

استفراغ

ضربان قلب تند

از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست

غشا‌های مخاطی خشک

فشار خون پایین

تشنگی

گرفتگی عضلات

بی‌قراری یا تحریک‌پذیری

چطور پیشگیری کنیم؟

سعی کنید به منظور پیشگیری از ابتلابه این بیماری، برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده کنید. در غیر این صورت آب را بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید. از خوردن سبزیجات خام پرهیز و سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی کنید.
ماهی خام یا نیم‌پز نخورید. شنا کردن در استخر‌های عمومی را به زمانی دیگر موکول کنید و قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید.
هشدار در فصل‌های گرم سال

شیوع و گسترش وبا در فصل تابستان بیش از دیگر

فصل هاست. درست است که خطر بیماری وبا در تمام فصل‌ها وجود دارد، اما قطعا بیشترین انتظار بروز موارد بیماری وبا در کشور ما تقریبا از اوایل اردیبهشت تا آبان است.

آنتی‌بیوتیک نخورید

مهم‌ترین عارضه وبا برای افراد، کم آبی ناشی از این بیماری است؛ بنابراین بهترین کار این است که اگر دچار اسهال و استفراغ شدید، حتما آب و الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین کنید. همچنین به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید و برای ارزیابی‌های اولیه به پزشک مراجعه نمایید.
باید نگران باشیم؟

مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت، درباره شیوع وبا در استان‌های مرزی گفت: «موارد مشکوک، سابقه سفر به خارج از کشور را داشته‌اند و بعد از بازگشت علایم بیماری در آن‌ها مشاهده شده است.»

به گفته خانم مسعودی‌فر، سازمان بهداشت جهانی همه‌گیری وبا در مرز شرقی ایران را تایید کرده است. او ارائه می‌دهد: «ما در ایران مورد مثبت قطعی وبا داریم، اما باید تست‌های تشخیصی قطعی‌تر انجام شود، جدا از آزمایش‌های انجام شده مسئله اصلی این است که با توجه به شرایط موجود احتمال شیوع وبا در کشور دور از انتظار نیست.»

منبع : تابناک جوان 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.