کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
نظرسنجی‌ها نشان از پایین آمدن درصد بیننده مخاطب تلویزیون دارد؛ سریال‌هایی که بودن یا نبودنشان خیلی دردی از مخاطب و اعتبار سیما دوا نمی‌کند اما خطری که خیلی به آن توجه نمی‌شود رقابت تنگاتنگ سریال‌های تکراری با سریال‌های جدید سیما است.

به گزارش مخاطب۲۴ ـ نتایج نظر سنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما نشان می‌دهد از بین سریال‌های جدید پخش شده در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱، سریال «از سرنوشت ۴» از شبکه دو با ۲۶/۴ پربیننده‌تر از سایر سریال‌ها بوده است. همچنین سریال‌های «حکم رشد» از شبکه سه با ۲۲/۳ درصد بیننده و «فرمانروای نقابدار» از شبکه پنج با ۷ درصد بیننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پایین آمدن درصد بیننده مخاطب تلویزیون

اما در این نظرسنجی میزان بیننده سریال‌های تکراری سیما در نیمه اول خردادماه ۱۴۰۱ نیز بررسی شد. از میان سریال‌های تکراری سریال «ستایش ۱» از شبکه آی‌فیلم با ۱۹/۱ درصد بیننده پربیننده‌ترین سریال تکراری بوده است.

پیش از این هم نظرسنجی‌هایی داشته‌ایم که حتی به مراتب سریال‌های تکراری از سریال‌های جدید تلویزیون پربیننده‌تر هم شده‌اند. این نوعی زنگِ خطر برای مجموعه‌های جدید سیما محسوب می‌شود که بیننده دنبالِ چه جذابیت‌هایی است که در درونِ این آثار پیدا نمی‌کند و پربیننده‌ترین سریالِ تلویزیون ۲۷ درصد بیننده دارد.

 

اما در این میان دو نقد وجود دارد اول پایین آمدنِ سطح بیننده‌های تلویزیون و دوم، پایین آمدن سطح توجه به سریال‌ها و برنامه‌های جدید تلویزیون است. چرا که همین آمار‌های منتشر شده مرکز تحقیقات رسانه ملّی نشان می‌دهد که چه رقابتِ تنگاتنگی میانِ سریال‌های چندین بار پخش شده و تکراری سیما با سریال‌های جدید تلویزیون وجود دارد.

این آمار‌ها دوباره زنگ خطری را برای تلویزیونی‌ها به صدا درمی‌آورد که تلویزیون در این سال‌ها به خاطر پُرکردن آنتن و شتاب‌زدگی در تولید و همین‌طور عدم توجه به فیلمنامه مناسب، از آن دوران طلایی سریال‌سازی‌اش دور شده است. به گونه‌ای که بیشتر مخاطبین عمدتاً کار‌های قدیمی را به کار‌های جدید ترجیح می‌دهند. این ترجیح در این نظرسنجی صدا و سیما هم جلوه‌گری می‌کند.

تلویزیون باید در ساختِ سریال‌های جدید خود به سمتِ فاخرسازی و توجه به فیلمنامه و استفاده از بازیگران و عواملِ کاربلد برود به جای ۹۰ شبی‌هایی که سرمنزلِ مشخصی ندارند و برخی سریال‌های بدون مفهوم و خسته‌کننده دیگر، همچنین در برنامه‌سازی هم به فکرِ نوآوری و خلاقیت باشند به جای اینکه به هر تهیه‌کننده و برنامه‌سازی میدان بدهند. آمار‌ها این خلأ‌ها و ضعف‌ها را کاملاً نشان می‌دهد که مردم به هر قیمتی پایِ هر برنامه و سریالی نمی‌نشینند و این مخاطبِ انتخاب‌گر، سخت‌گیرتر از گذشته شده است.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مخاطب خیلی از فضای سریال‌سازی تلویزیون رضایت ندارد. کُمدی را چه تکراری و چه امروزی به ژانر‌ها و قالب‌های نمایشی دیگر ترجیح می‌دهد و از طرفی زمان پخش، موضوع، داستان و ترکیب بازیگران مجموعه‌ها هم برای بیننده تلویزیون اهمیت دارد. انتظار می‌رود مدیران و دست‌اندرکاران امر، بر روی شاخص‌های درست سریال‌سازی و نظارت بر فیلمنامه و ساخت متمرکز شوند تلویزیون به دوران طلایی سریال‌سازی‌اش برخواهد گشت تا تعدد سریال‌سازی‌ها که گاهی اوقات فضاهایشان شبیه به هم می‌شوند و حتی دست‌اندرکاران و سازندگان در انتخابِ بازیگر هم از رویِ دست هم کپی می‌کنند.

از طرفی دیگر، وضعیت استقبال مخاطبین از تلویزیون و سریال‌هایش که به این درصد‌های پایین هم نمی‌رسد، نشان می‌دهد اگر مدیران مربوطه نتوانند سریال‌های بهتری روی آنتن ببرند این درصد‌ها حتماً در نظرسنجی‌های بعدی پایین‌تر هم خواهند آمد. مخاطبِ تلویزیون این روز‌ها برای تماشایِ فیلم، سریال و برنامه انتخاب‌گر شده و مدیوم‌های مختلفی پیش‌رویش دارد و می‌تواند از درونِ آن‌ها انتخاب کند و بهترین‌هایش را به تماشا بنشیند. این روز‌ها دیگر از شبکه‌محوری خبری نیست و برنامه‌محوری در دستور کار مخاطبین است.

این همان نکته‌ای است که مدیران جدید تلویزیون می‌توانند در تصمیم برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌ها بیشتر به آن توجه داشته باشند. سیما می‌تواند از نمایش خانگی و مدیوم‌های دیگر سبقت بگیرد اگر مثل گذشته به فیلمنامه، هنرمندان حرفه‌ای و مدیران کاربلد اهمیت بدهد.

منبع : تسنیم 

نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
پربازدید ها
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار