مخاطب۲۴- طبق برنامه اعلام شده جشنواره موسیقی فجر، روز اول اجرا به فرهاد فخرالدینی برای ارتقا موسیقی، روز دوم به هنگامه اخوان بهپاس تلاشهای این خواننده در تعلیم و تدریس آواز و ارتقا هنر خوانندگی، روز سوم به حسین علیزاده بهپاس نقش برجسته این نوازنده و آهنگساز، پژوهشگر در ارتقای موسیقی ایرانی، روز چهارم به فوزیه مجد بهپاس فعالیتهای پربار این موسیقیدان، آهنگساز، اتنوموزیکولوگ و پژوهشگر ایران در گردآوری و مدیریت بخشی از موسیقی نواحی و اقوام ایرانی، روز پنجم به محسن چاووشی به دلیل نقش مهم او در مسئولیت اجتماعی او بهعنوان یک خواننده و ترانهسرا و روز ششم و آخر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به سیمین غانم به دلیل نقش تأثیرگذار این خواننده در مسیر فعالیت خوانندگان زن تقدیم شد.
همانطور که در اخبار آمد از میان این شش هنرمند، حسین علیزاده، محسن چاووشی و سیمین غانم با انتشار بیانیههایی از پذیرش این تقدیر خودداری کردند. این واکنشها پرسشهایی را درباره جایگاه تقدیر رسمی از هنرمندان و معنای آن در فضای فرهنگی امروز ایران مطرح کرده است.
البته در تاریخ هنر، هنرمندان بسیاری از پذیرش امری دولتی، روزی امتناع کردند و روزی پذیرفتند یا شرایط پذیرش یک جایزه و تقدیر و تقدیم را با میل خودشان مطابقت دادهاند.
واکنش هنرمندان؛ چرا از تقدیر رسمی جشنواره امتناع کردند؟
جان لنون، در سال ۱۹۶۹، مدال MBE خود را به نشانه اعتراض به سیاستهای بریتانیا پس داد.
آلفرد هیچکاک، سالها این لقب را رد کرد؛ اما در نهایت در سال ۱۹۸۰ آن را پذیرفت.
هارولد پینتر، نمایشنامهنویس معروف بریتانیایی که نشان شوالیه را نپذیرفت.
فرانسیس بیکن، نقاش اکسپرسیونیست در سال ۱۹۶۰ نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا را رد کرد.
رولد دال که در سال ۱۹۶۸ نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا را رد کرد.
سی اس لوییس، نویسنده، هم در سال ۱۹۵۲ حاضر به پذیرفتن نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا نشد.
۲. کسانی که از دریافت جایزه اسکار خودداری کردند:
جورج سی. اسکات که در سال ۱۹۷۱ برای فیلم Patton اسکار بهترین بازیگر را برد، اما آن را رد کرد و گفت که رقابت بین بازیگران را "بیمورد" میداند.
مارلون براندو جنجالیترین پذیرفتن اسکار را دارد. او در سال ۱۹۷۳ اسکار بهترین بازیگر برای فیلم «پدرخوانده» را نپذیرفت یک زن سرخپوست را به نمایندگی خود فرستاد تا اعتراضش را به رفتار هالیوود با بومیان آمریکا اعلام کند.
۳. کسانی که از دریافت جایزه نوبل خودداری کردند:
ژان پل سارتر در سال ۱۹۶۴ جایزه نوبل ادبیات را رد کرد و گفت که هیچ جایزهای نباید نویسنده را تحتتأثیر قرار دهد. او در همان زمان گفت: همیشه افتخارات رسمی
را رد کردهام. یک نویسنده نباید به خود اجازه دهد به یک مؤسسه تبدیل شود. این نگرش مبتنی بر درک من از مسئولیت یک نویسنده است. نویسندهای که موقعیتهای سیاسی، اجتماعی یا ادبی اتخاذ میکند باید فقط در چارچوب نگرش خود و آنچه مینویسد عمل کند.
۴. کسانی که از دریافت جایزه پولیتزر خودداری کردند:
سینکلر لوئیس در سال ۱۹۲۶ جایزه پولیتزر را برای رمان «آرواسمیت» رد کرد، زیرا معتقد بود که نباید ادبیات را با جوایز محدود کرد او در نامهای نوشت: همه جوایز مانند
همه عناوین خطرناک هستند. جویندگان جوایز نه برای تعالی ذاتی بلکه برای پاداش بیگانگان کار میکنند.
شرایط را آسان کنید
نامه نادره رضایی در مقام دولتی خطاب به یک هنرمند را باید به فال نیک گرفت؛ اما نیاز هنرمندان و جامعه هنری به عمل و رفع موانع است. همانطور که امتناع حسین علیزاده، محسن چاووشی و سیمین غانم از پذیرش تقدیر جشنواره موسیقی فجر، نشان داد که هر هنرمند، دیدگاه خاص خود را دربارهٔ پذیرش این نوع تقدیرها دارد. برای برخی، این نوع تقدیرها جنبه فرم و ظاهر دارد و آنچه اهمیت بیشتری دارد، بهبود شرایط فعالیت هنری و احترام عملی به حقوق هنرمندان است.
اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد بهراستی از بزرگان موسیقی ایران حمایت کند، باید مسیر فعالیت آنها را آسانتر کند. بهعنوانمثال، حسین علیزاده بهعنوان
یکی از مهمترین آهنگسازان معاصر، نباید برای برگزاری کنسرت با مشکل مجوز مواجه باشد. هنرمندی با این جایگاه و سابقه باید آزادانه بتواند آثار خود را اجرا کند، بدون آنکه
با موانع اداری روبهرو شود.
در مورد سیمین غانم نیز، نکتهای که او مطرح کرد کاملاً صحیح است. زنان خواننده همچنان با محدودیتهای گستردهای در برگزاری کنسرت مواجهاند. اگر واقعاً قرار
است از بزرگان موسیقی تقدیر شود، این تقدیر باید در عمل صورت گیرد. بهبود شرایط کنسرت بانوان، اختصاص سالنهای مناسب با ساعتهای مطلوب، امکان اجرای شهرستان و حتی فراهمسازی اجرای خارج از کشور در کشورهای اسلامی، حداقل کاری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند انجام دهد. بنابراین، تقدیر واقعی از هنرمندان، نه در برگزاری مراسمهای نمادین، بلکه در تسهیل شرایط فعالیت آنها و رفع موانع پیش رویشان معنا پیدا میکند.