کد خبر: ۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
چرا وقتی یک سینماگر بزعم مسوولان مرتکب اشتباهی می‌شود، مسوولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی علیه او موضع می‌گیرند و اقدام می‌کنند، ولی وقتی یک نفر به جامعه سینماگران ایران، اعم از مرد و زن، نسبت زنا می‌دهد، سکوت می‌کنند؟!

مخاطب۲۴- چرا وقتی یک سینماگر بزعم مسوولان مرتکب اشتباهی می شود، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از جمله سازمان سینمایی علیه او موضع می گیرند و اقدام می کنند ولی وقتی یک نفر (علی اکبر رائفی پور) به جامعه سینماگران ایران، اعم از مرد و زن، نسبت ناروا می دهد، سکوت می کنند؟!

یک توئیت غیر اخلاقی و 5 نکته درباره

در روزهای گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، انتقادات متعددی را در سطح وزیر و رئیس سازمان متوجه برخی سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن کردند چرا که از دیدگاه آنها، خطاهایی از فعالان سینمای ایران که در قالب فیلم "برادران لیلا" به جشنواره رفته بودند، سر زده بود.

اینک، فردی به نام "علی اکبر رائفی پور" که می کوشد خود را به عنوان تئوریسین اصولگرایی جا بیندازد و اظهارات شاذ او مانند ارتباط اجنه و شلوار جین و تامین نمک عراقی ها از شوره جوراب راهپیمایان اربعین و ... همواره باعث وهن دین و انقلاب بوده است، برای این که از قافله سنگ اندازی به سینماگران کشورمان عقب نماند، توئیتی شرم آور و بسیار موهن منتشر کرد و نوشت:
«با توجه به آمار بالای تجاوز و تعرض جنسی در سینما و افشاگری های روزانه این جماعت دوزاری علیه هم! به نظر میاد اگر کسانی که بهشون تجاوز نشده اعلام کنند کاربردی تر باشه».

یک توئیت غیر اخلاقی و 5 نکته درباره

در این باره چند نکته قابل توجه است:

1 - چرا وقتی یک سینماگر بزعم مسوولان مرتکب اشتباهی می شود، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از جمله سازمان سینمایی علیه او موضع می گیرند و اقدام می کنند ولی وقتی یک نفر به جامعه سینماگران ایران، اعم از مرد و زن، نسبت زنا می دهد، سکوت می کنند؟! 

مگر نه این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این خاطر شکل گرفته که جامعه هنری و نویسندگان و روزنامه نگارانی وجود دارند که این وزارتخانه کارهای مرتبط با آنها را رتق و فتق کند و اساساً وجود این وزارتخانه و مسوولان و کارمندانش رهین این افراد است؟ پس چرا مسوولیت حرفه ای خود را در قبال تهمت و توهینی چنین آشکار انجام نمی دهند؟!

آیا نهاد متولی فرهنگ و هنر ایران ، آنقدر بی غیرت شده است که در برابر اتهام زنا به هزاران هنرمند ایرانی دم بر نخواهد آورد؟ امیدواریم که چنین نباشد و شاهد حرکتی حرفه ای و مبتنی بر اصول انسانی و اسلامی از سوی از وزارتخانه و احقاق حقوق هنرمندان در این باره باشیم.
2 - این که در سینمای ایران همانند سایر بخش های جامعه، مشکلاتی از جمله روابط خارج از اخلاق وجود دارد، نکته پنهانی نیست ولی آیا چنین روابطی در جاهای دیگر وجود ندارد؟ مثلاً متصور نیست که در میان پزشکان، اصناف، دانشگاهیان، ورزشکاران، روزنامه نگاران، کارگران، کارمندان و ... نیز افرادی وجود داشته باشند که اصول اخلاقی را زیر پا بگذارند؟

اما وجود درصدی افراد خطاکار در هر صنفی، دلیلی بر فساد همگانی در آن نیست. آنچه رائفی پور نوشته، این معنا را به ذهن متبادر می کند که  همه اهالی سینما، درگیر زنا و تجاوز هستند مگر آن که خلافش بیان شود (با عرض پوزش از مخاطبان و هنرمندان).

 چنین اتهامی از نظر حقوقی، قذف نام دارد؛ قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری ( حتی به فرد مرده) و مجازات آن در قوانین مصوب و مقررات شرعی،  80 ضربه شلاق است.
یک توئیت غیر اخلاقی و 5 نکته درباره

آیا این حکم دینی و قانونی درباره کسی که برخلاف آموزه های شرع مقدس، به جامعه ای با افراد مشخص چنین اتهام زشتی زده، اجرا خواهد شد؟ 

3 - از سینماگران ایران و تشکل های صنفی آنها نیز انتظار می رود، در سطح قانونی اقدام به اعاده حیثیت از خویش نمایند.

4 - از مدعی العموم نیز انتظار می رود این موضوع را مورد پیگرد قرار دهد تا افراد نتوانند علیه شهروندان دیگر این گونه زشت و زننده سخن بگویند و نفرت افکنی کنند.

5 - اگر عقلای جریان اصولگرا هنوز شرف حضور دارند و حرف شان شنیده می شود، این قبیل افراد را که تحت عنوان دین و انقلاب سخن می گویند توجیه کنند که جامعه ایران دیگر بیش از این ظرفیت تحمل کردن توهین و دو قطبی سازی و تنفر پراکنی ندارد؛ چنان رفتار نکنید که پشیمانی گسترده به بار آید.

منبع : عصر ایران

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
0
سلام و خدا قوت.اگر‌نویسندهدحقوقدان است که وااسفا... اگر حقوقدان نیست که واویلا... از این متن عجیب با الفاظ و اصطلاحات تخصصی حقوقی... متن توییت رائفی پور تکرار ادعای خود سینماگران است.وقتی شخصی خودش با متن و امضاء و عکس خودش ادعای تجاوز به خودش را دارد اسم این تکرار توسط دیگران «قذف» نیست. علاوه بر آن چون متن توئیت بیانگر اکثریت است نه عمومیت پس اصل مطلب مطرح شده منتفی است.در اصل، مطالب مطرح شده سالبه به انتفاع موضوع است.
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.