کد خبر: ۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: یک ماه و نیم پیش به عنوان عضو ناظر در نامه‌ای به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد دادیم تا پول واحد پیمان شانگهای را میان اعضا تعریف کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: یک ماه و نیم پیش به عنوان عضو ناظر در نامه‌ای به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد دادیم تا پول واحد پیمان شانگهای را میان اعضا تعریف کند. مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار کرد: این نامه را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم این ایده به نتیجه برسد.

پیشنهاد رسمی ایران  ایجاد پول واحد پیمان شانگهای

به گزارش ایرنا، صفری افزود: اگر این ایده عملیاتی شود می‌تواند مسائل تجاری میان کشورهای عضو پیمان شانگهای و کشورهای قدرتمندی همچون چین، هند، پاکستان و روسیه را حل کند.

وی درباره زمینه‌های تقویت همکاری کشورمان با اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه، تاکید کرد: باید بتوانیم مسیرهای ارتباط با کشورهای عضو این سازمان را متنوع کنیم و از مسیرهای مختلف چون شمال اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز برسیم.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: یکی از مسیرهایی که از طریق آن می‌توانیم به شمال اروپا برویم دریای سیاه است که این همکاری از طریق چین، بندرعباس، جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و از آن سو از طریق رومانی و صربستان به دیگر کشورهای اروپایی است.

صفری گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه می‌تواند با ۱۰ عضو اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی) می‌تواند ابتدا در زمینه حمل و نقل و سپس در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: تمرکز خود را بر حمل و نقل گذاشتیم و ظرفیت خاصی در کشورمان داریم به ویژه در حوزه حمل و نقل که پارسال برای نخستین بار توانستیم در بخش ریلی این دالان تا ۱۵ میلیون تن کالا انتقال دهیم.

صفری با اشاره به نهایی شدن سند موافقتنامه دالان شمال - جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس و با تاکید بر افزایش ظرفیت انتقال کالا از طریق این دالان، افزود: حجم انتقال کالا در این مسیر در سه بخش دریایی، ریلی و جاده‌ای به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که برای تحقق این رقم باید زیرساخت‌های ریلی در این مسیر تکمیل شود.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره روند بهره‌مندی ایران از عضویت اجرایی در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: در حال تنظیم فرم‌های مربوط و امضای ۴۵۰ سند مرتبط هستیم و تلاش می‌کنیم که این روند را کوتاه کنیم تا بتوانیم به طور کامل عضو شویم و تعامل خود را با اعضای این سازمان در زمینه‌های مختلف به ویژه عرصه اقتصادی آغاز کنیم.

وی افزود: روند تشریفات اجرایی عضویت در شانگهای مانند پیوستن ما به مجمع اقتصادی اوراسیا است که در حال تکمیل این روند و ارائه مدارک هستیم که بتوانیم تا پایان همین سال میلادی با پنج عضو این مجمع، وارد تجارت آزاد 5 کشور شویم که روسها و دیگر اعضای این مجمع مانند ارمنی‌ها با ما همکاری می‌کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.