کد خبر: ۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین در بحبوحه تنش مسکو با ناتو و غرب در پکن دیدار کردند و در بیانیه‌ای مشترک بر "دوستی بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد" تصریح کردند.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین در بحبوحه تنش مسکو با ناتو و غرب در پکن دیدار کردند و در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر "دوستی بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد" بار دیگر بر هم پوشانی منافع در روابط بین الملل و تقابل با تهدید‌های مشترک از سوی غرب و آمریکا تصریح کردند.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین از نمای نزدیک

به گزارش «مخاطب۲۴» به نقل از ایرنا، پوتین و شی جین پینگ روز جمعه پیش از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ۲۰۲۲ و در میانه تنش روسیه با غرب و ناتو، با یکدیگر در پکن دیدار کردند. با وجود این واقعیت که برای دو سال امکان ملاقات حضوری طرفین وجود نداشت، پوتین و شی جین پینگ به طور دائم در تماس بودند و در کنفرانس‌های ویدئویی شرکت و با یکدیگر گفتگو داشتند.

شی در این دیدار با اشاره به منافع روسیه در اوکراین اعلام کرده که "پیشنهاد‌های ارائه شده توسط فدراسیون روسیه در مورد ایجاد تضمین‌های امنیتی الزام آور درازمدت در اروپا را درک کرده و از آن حمایت می‌کند. "

رهبران دو کشور برای سی و هشتمین بار از سال ۲۰۱۳ با یکدیگر دیدار کردند. نشست روز جمعه اولین تعامل رو در رو رییس جمهوری چین با یک رهبر خارجی در دو سال گذشته بود. شی جین پینگ از ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که چین با شیوع اولیه کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، کشور را ترک نکرده است.

روسای جمهوری روسیه و چین در پایان دیدار خود بیانیه مشترکی را تنظیم کردند که توسط کاخ کرملین انتشار یافت. در این دیدار سران دو کشور درباره موضوعات کلیدی دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفتگو کردند.

در بیانیه مشترک رهبران دو کشور آمده است که روابط جدید چین و روسیه "برتر از اتحاد‌های سیاسی و نظامی دوران جنگ سرد" است. بر اساس این بیانیه دو کشور متعهد هستند همکاری خود را برای خنثی کردن "انقلاب‌های رنگی" و مداخله خارجی افزایش دهند و هماهنگی استراتژیک را عمیق‌تر کنند.

در این بیانیه طولانی که به طور کتبی تعمیق روابط دیپلماتیک بین دو قدرت بزرگ را در بحبوحه تنش‌های نظامی در اوکراین بیان می‌کند، آمده است: «دوستی بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد و زمینه‌های همکاری ممنوعه‌ای وجود ندارد.

مسکو و پکن همچنین در بیانیه پایانی مخالفت خود را با گسترش بیشتر ناتو ابراز داشتند و از این ائتلاف خواستند «رویکرد‌های ایدئولوژیک جنگ سرد خود را کنار بگذارد».

در این بیانیه آمده است: روسیه و چین در برابر تلاش‌های نیرو‌های خارجی برای تضعیف امنیت و ثبات در مناطق مشترک مجاور خود می‌ایستند و قصد مقابله با مداخله نیرو‌های خارجی در امور داخلی کشور‌های مستقل به هر بهانه‌ای، مخالفت با انقلاب‌های رنگی و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را دارند.

از ایالات متحده نیز در این بیانیه مشترک بار‌ها یاد شده و انتقاد از این کشور به خاطر ایجاد اتحاد AUKUS در منطقه هند و اقیانوس آرام با این واکنش روبرو شد: طرفین در مورد تأثیر منفی راهبرد هند-اقیانوس آرام ایالات متحده بر صلح و ثبات در منطقه بسیار هوشیار هستند.

مسکو همچنین مخالفت خود را با "هر شکلی از استقلال تایوان" که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند و آمریکا نیز بار‌ها از این جزیره حمایت کرده، تکرار کرد.

 


رهبران چین و روسیه در این دیدار در خصوص همکاری‌های دو جانبه رایزنی‌هایی را انجام دادند که مهمترین آن‌ها همکاری در زمینه انرژی بود.

پوتین امروز پس از دیدار با همتای چینی خود اعلام کرد که روسیه قرارداد جدیدی برای تامین گاز بیشتر چین در بحبوحه تیرگی روابط با غرب بر سر اوکراین و سایر مسائل آماده کرده است. روسیه، صادرکننده بزرگ هیدروکربن و در حال حاضر تامین کننده شماره ۳ گاز پکن، در حال تقویت روابط با چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است.

پوتین در دیدار با شی جین پینگ برای بحث در مورد همکاری نزدیکتر گفت که مسکو راه حل‌های بسیار خوبی در زمینه تامین هیدروکربن به جمهوری خلق چین آماده کرده است.

رییس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد: گامی رو به جلو در صنعت گاز برداشته شد، منظورم قرارداد جدیدی برای تامین ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال از خاور دور روسیه به چین است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار گفت که چین و روسیه از تلاش‌ها برای حفاظت از منافع اساسی خود در جهان حمایت می‌کنند.

روسیه انتقال گاز به چین را از طریق خط لوله «نیروی سیبری» از سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. این کشور در سال گذشته میلادی ۱۶.۵ میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کرد. مسکو در سال ۲۰۲۱، ۱۰.۵ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط لوله «نیروی سیبری» عرضه کرد و طبق قرارداد قبلی این میزان تا سال ۲۰۲۵ به ۳۸ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

رایزنی‌های دو کشور نشان دهنده پیشرفت روز افزون روابط بین دو کشور مخصوصا در بحبوحه تنش آن‌ها با غرب است. یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده بود که پوتین و جین پینگ یک بسته حاوی ۱۵ سند را امضا خواهند کرد.
رفتار غرب به رهبری آمریکا در رقابت با چین و روسیه از جمله دخالت در امور داخلی آنها، حضور نظامی امنیتی در حوزه منافع حیاتی دو کشور در دریای جنوبی چین و کشور‌های پیرامونی و نزدیک روسیه، جنگ تجاری با چین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، مسکو و پکن را بیش از پیش برای تقویت روابط راهبردی به هم نزدیک کرده است.

چین و روسیه طی سال‌های اخیر با گسترش همکاری‌های اقتصادی و دوجانبه، همکاری‌های سیاسی - امنیتی و بین المللی را تقویت و تلاش کرده اند با توجه به تهدیدات مشترک از سوی آمریکا و غرب در خصوص مسائل مهم بین المللی هماهنگی و اشتراک مواضع بیشتر پیدا کنند.

نگرانی‌های مشترک روسیه و چین از تلاش‌های آمریکا در تثبیت هژمونی نظامی، امنیتی و سیاسی خود بر ترتیبات منطقه‌ای و جهانی، موجب شده تا رقابت پکن و مسکو با واشنگتن از سطح منطقه‌ای به سمت حوزه‌های راهبردی
سوق پیدا کند و دو کشور گام‌های جدیدی را در جهت تقویت عمق نفوذ راهبردی خود از طریق انعقاد پیمان‌های نظامی ـ امنیتی برداشته اند که از جمله می‌توان به افزایش تعامل میان سه سازمان همکاری شانگهای، کشور‌های مشترک المنافع و همکاری‌های اقتصادی آسیا ـ پاسیفیک اشاره کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.