کد خبر: ۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
زهرا امیر ابراهیمی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود. صحبت‌های زر امیر ابراهیمی هنگام دریافت جایزه را ببینید

اسامی برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲مخاطب ۲۴- هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی شامگاه شنبه ۷ خرداد به کار خود پایان داد که امسال این جشنواره در حاشیه مسائل مختلفی همچون جنگ روسیه و اکراین شاهد حواشی مختلفی بود. در این دوره جشنواره کن ایران حضور فعالی داشت؛ اصغر فرهادی برای نخستین بار داور جشنواره کن ۲۰۲۲ شد، ایران در بخش اصلی با فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی حضور داشت و البته از حضور فیلم عنکبوت مقدس با بازیگری زهرا امیرابراهیمی هم نباید گذشت. اینجا فهرست برندگان جشنواره کن را می‌خوانید.

جوایز بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۲۲

  • نخل طلا:  در نهایت فیلم Triangle of Sadness به کارگردانی روبن اوستلوند برنده جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن امسال شد
  • جایزه بزرگ هیات داوران: فیلمهای Close به کارگردانی لوکاس دونت و Stars at Noon به کارگردانی کلیر دنی مشترکا برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن امسال شدند. این جایزه، دومین جایزه برتر جشنواره پس از نخل طلا محسوب می‌شود.
  • بهترین کارگردان: جایزه بهترین کارگردانی به پارک چان-ووک برای فیلم «تصمیم برای ترک کردن» از کره اعطا شد.
  • بهترین فیلمنامه: پسری از بهشت نوشته طارق صالح
  • بهترین بازیگر زن: زهرا امیرابراهیمی برای فیلم عنکبوت مقدس»- «Holy Spider»
  • بهترین بازیگر مرد: سانگ کانگ هو برای فیلم «واسطه»
  • جایزه هیات داوران: جایزه ویژه هفتاد و‌ پنجمین دوره جشنواره فیلم‌ کن به برادران داردن برای فیلم «توری و لوکیتا» داده شد.
  • جایزه دوربین طلایی: اسب کوچک جنگی ساخته رایلی کیوف و جینا جَمِل
  • نشان ویژه دوربین طلایی برای فیلم اول: برنامه ۷۵ ساخته هایاکاوا چی
  • نخل طلا بهترین فیلم کوتاه: زمزمه های آب ساخته جیان‌یینگ جن
  • نشان ویژه برای فیلم کوتاه: لوری ساخته آبیناش بیکرام شاه

اسامی برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲

 

جایزه بهترین هنرپیشه زن جشنواره کن به زهرا امیرابراهیمی رسید

زر امیر ابراهیمی بازیگر زن ایرانی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.

این نخستین بار است که یکی از زنان بازیگر سینمای ایران به این جایزه معتبر بین‌المللی دست پیدا می‌کند.

 

صحبت‌های زهرا امیر ابراهیمی هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای عنکبوت مقدس در مراسم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۲

 

خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

زهرا امیرابراهیمی (زادهٔ ۱۳۶۰) بازیگر ایرانی است. او در رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان خت در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. امیرابراهیمی در عکاسی نیز فعالیت می‌کند. او از سال ۱۳۸۴ عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد و دو نمایشگاه با عنوان دید اول و دید دوم برگزار کرده‌استمراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن ساعتی پیش (۲۸ می) در کاخ جشنواره برگزار شد. به گزارش «انتخاب»؛ زهرا امیر ابراهیمی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود.

وی با ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی کمکم کن (رمضان ۱۳۸۳)، غریبانه (۱۳۸۳)و نرگس (تابستان ۱۳۸۵) در ایران به شهرت رسید.

 

برادران لیلا برنده جایزه فیپرشی جشنواره فیلم کن

ساعاتی پیش نیز فیلم «برادران لیلا» سومین ساخته سعید روستایی توانست جایزه باارزش بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (Fipresci) را دریافت کند.
فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی برنده جایزه بزرگ فیپرشی یا فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲ شد. در پی این موفقیت، روستایی جایزه‌اش را به مردم داغ‌دیده آبادان تقدیم کرد.

در متن اهدای این جایزه آمده است: «برادران لیلا» به خاطر توانایی کارگردان در خلق داستانی درگیر کننده، دادن بینش عمیق فرهنگی و خلق یک ریزبوم از خانواده‌ای تحت سیطره پدرسالاری و مردسالاری ناکارآمد این جایزه را دریافت کرده است.

این اولین بار است که «در بخش مسابقه اصلی» یک فیلم ایرانی برنده این جایزه می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۴۶ توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شود.

سعید روستایی بعد از کسی این جایزه گفت: «ممنونم از بابت این جایزه خیلی مهم. این جایزه از بابت‌های زیادی برایم ارزشمند است که یکی این است که بزرگان تاریخ سینما این جایزه را بدست آوردند و خوش شانس بودم که من هم توانستم به آن دست پیدا کنم. همچنین برایم با ارزش است که جایزه را از منتقدین می‌گیرم که یکی از پایه‌های مهم سینما هستند. از طرف خودم و همه اعضای فیلم این جایزه بسیار مهم را تقدیم می‌کنم به مردم داغ‌دار کشور عزیزم در شهر آبادان»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.