به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:مهندس مرتضی بهرامی، سرپرست معاونت فناوری اطلاعات در این نشست درونسازمانی که با کارکنان و مدیران ادارات و بخشهای فناوری اطلاعات مستقر در ساختمان دامن افشار برگزار شد، تأکید کرد: نقش معاونت فناوری اطلاعات مخابرات در ارتقای کارکرد مبتنی بر تحول فناوری سازمان و هماهنگی در تمام بخشها بیبدیل است و از همین ابتدای فعالیت در مدیریت جدید باید تلاش کنیم معاونت فناوری را برای پاسخدادن به نیازهای روز افزون سازمان در بخش داخلی و مشتریان در بخش بیرونی، آمادهتر از گذشته سازیم.
وی در این نشست صمیمانه، ضمن اطلاعیابی از فرصتها، چالشها و برنامههای تخصصی هر حوزه در معاونت فناوری اطلاعات و صحبت با تمامی کارشناسان و مدیران حاضر در نشست، اعلام کرد: بررسی طرحهای حوزه فناوری اطلاعات با برگزاری مستمر این جلسات و اقدامهای مبتنی بر بهبود در پیشرفت بخش فناوری بسیار تأثیرگذار است.
در ادامه نشست، کمالالدین مختارشاهی، مدیرکل سامانههای سازمانی معاونت فناوری اطلاعات، با توضیح وظایف این اداره کل و نقش اساسی آن در هماهنگی بخشهای مختلف فناوری در مجموعه ستاد و مناطق گفت: در معاونت فناوری اطلاعات، همواره توجه داشتهایم که جذب و تبدیل مخاطب به مشتری و نگهداری و حفظ آن از مهمترین مسؤولیتهای این معاونت برای محصولات و سرویسهای مخابرات ایران است.
مدیر کل سامانههای سازمانی، ضمن قدردانی از تلاشهای تمام ادارات حوزه فناوری افزود: تمام کارکنان معاونت فناوری اطلاعات، بهرغم چالشهای مختلف از جمله کمبود نیروی متخصص با توجه به توسعه روزافزون فناوریهای ارتباط با مشتری، در تلاش هستند تا ضمن بهینهسازی تعاملات درون سازمانی، رضایت مشتریان را افزایش داده و جایگاه شرکت را در بازار رقابتی تقویت کنند.
علیرضا بیدی، رئیس اداره رایانش ابری هم با تشریح وظایف اساسی اداره تحت مدیریت خود گفت: طرحهای تجمیع دیتابیس و متمرکزسازی نظام مالی، در این اداره مدیریت میشود؛ ضمن اینکه حوزه فناوری اطلاعات به علت گستردگی بسیار زیاد، وظایف مهمی بر عهده دارد و کارکنان در این بخش حقیقتاً با تمام وجود و شبانهروزی کار میکنند.
خانم زمانی، مسؤول اداره سامانههای ارتباطی و مدیریتی نیز با توضیح وظایف این اداره گفت: خدمات پیامرسان رایکا بهعنوان پیامرسان سازمانی شرکت، در این اداره پیگیری میشود تا بهمرور به پیامرسان اختصاصی شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به اهمیت سامانه نظارت بر قراردادها که اکنون در استانهای اصفهان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی اجرایی شده، اظهار داشت: اجراییشدن کامل این سامانه و تکمیل و گسترش آن در سراسر کشور، از بهترین طرحهایی است که ضمن ایجاد یکپارچگی، از نشتیهای درآمد و موازیکاری در بخشهای پیمانکاری شبکه و فناوری اطلاعات جلوگیری میکند.
مدیران و رؤسای ادارات، با اشاره به چالشهای اصلی مجموعه فناوری اطلاعات، چندگانگی در چارت سازمانی، عدم تصویب سازمان پیشنهادی، کمبود نیروی متخصص در برخی حوزهها و چالشهای مالی به علت عدم پرداخت کامل مطالبات پیمانکاران یا نهایینشدن قراردادها را از مهمترین مواردی مطرح کردند که حلوفصل آن در تقویت حرکت بخش فناوری اطلاعات به جایگاه شایسته خود بسیار اثرگذار است.
کارشناسان ادارات نیز به تفکیک، ضمن معرفی خود و وظیفه محول سازمانی، دیدگاهها و نظرات خود را در راستای بهبود فرایندها و حرکت مجموعه به سمت توسعه و تحول سرویسهای فناوری مطرح کردند.
همچنین در ادامه بازدیدهای مهندس بهرامی از حوزههای مختلف معاونت فناوری اطلاعات فعالیتها و برنامههای اداره کلهای مدیریت داده و یکپارچه سازی توسعه نرم افزارمورد بررسی قرار گرفت و تیمهای این اداره کلها نیز به تشریح فعالیتها و پروژههای این مجموعه پرداختند.
علی رادخرمی مدیرکل حاکمیت داده یا مدیریت داده، با اشاره به اهمیت دانش مدیریت داده و عملیاتی نمودن این دانش وشناخت جامع دادههای از طریق ابزار مدیریت فراداده در شرکت مخابرات به عنوان نخستین اپراتور مخابراتی در کشور گفت: پروژه مدیریت فراداده از جمله پروژههایی که در چند ماه نخست تشکیل این اداره کل پیاده سازی شده است. سیستمهای تضمین درآمد و مدیریت تقلب و هوش تجاری و انبار داده و همچنین سامانه اتصال متقابل بین الملل از دیگر سامانههایی است که در این اداره کل پیاده سازی و عملیاتی شدهاند.
وی افزود: همچنین پروژههای کلان داده، دریاچه داده و MDM از دیگر سامانههایی است که بصورت درونسپاری شده در این اداره کل در حال پیاده سازی هستند. سامانه MDM که به مدیریت و رفع مغایرت دادههای اصلی شرکت خواهد پرداخت. شرکت مخابرات ایران را به اولین و شاید تنها اپراتور مخابراتی در ایران تبدیل خواهد نمود که به مدیریت Master Data خود میپردازد.
امیررضا مغازهای مدیر کل یکپارچه سازی توسعه نرم افزار، یکپارچه نمودن سرویسها و ارتباط بین سامانهها در زمینه استاندارد، فرآیند، معماری و تکنولوؤی و نیز توسعه سکوهای یکپارچه به منظورارائه خدمات مشترک که در همه سامانهها را از جمله فعالیتهای مهم این اداره کل برشمرد و اظهار داشت:. از مهمترین محصولات این اداره کل بستر یکپارچه مدیریت سرویس (ESB)، dbaas، سکوی پرداخت یکپارچه (دخل)، بارارگاه API (Open API)، سکوی ارائه دادههای مکانی (GIS)، سکوی احراز هویت و دسترسی (آشنا)، سکوی ارسال یکپارچه پیام (Notificatiom)، سکوی تولید و مدیریت متمرکز صورتحساب و نیز سامانه مدیریت وصولیهای بانکی شرکت مخابرات است.
ناصر مختارپور رییس اداره Dbaas افزود: Database as a Service (DBaaS یک زیرساخت در حوزه فناوری اطلاعات است که به ارائه دیتابیسها به عنوان یک خدمت مدیریتی درون یک محیط ابری یا محیط مجازی اشاره دارد. در این مدل، مشتریان و کسب و کارها نیازی به خرید، نصب، پیکربندی و مدیریت زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز برای اجرای دیتابیسها ندارند و با استفاده از این پلتفرم اابری به دیتابیسهای خود دسترسی دارند.
در ادامه نوشین بهزادپور، رییس اداره هم آهنگ سازی، با اشاره به اینکه وظیفه اصلی تیم همآهنگسازی، تحلیل، طراحی و پیادهسازی و مدیریت سرویسهای شرکت مخابرات ایران بر پایه SOA است. گفت از نظر آماری میتوان گفت به طور متوسط در هرماه حدود ۴۵ api و ۹ سرویس تحویل ذینفعان شرکت مخابرات ایران میشود. از دیگر وظایف این اداره مانیتورینگ و خطایابی در استفاده از api است که برای این منظور و به هدف افزایش سرعت در خطایابی و مشاهده وضعیت سرویسها، دشبورد فانوس تحویل ادارات مختلف فناوری اطلاعات شده است.
آرزو محمدی، مدیر پلتفرمها نیز با بیان اینکه سکوها یا همان پلتفرمها یکی از پروژههای مهم شرکت مخابرات است که با ایده ایجاد یکپارچگی در زیرساختهای اصلی حوزه نرمافزار در اداره کل یکپارچگی و توسعه نرمافزار شکل گرفتند. افزود: سکوهای اصلی که هم اکنون در حال توسعه هستند عبارتند از:
-سکوی دخل که به عنوان یک گذرگاه اصلی برای ثبت، مدیریت، سیاستگذاری و گزارشدهی انواع پرداختها از بسترهای مختلف اعم از پرداخت آنلاین از بستر اینترنت ((IPG، پرداخت از بستر تلفن گویا (IVR)، پرداخت از بستر کد دستوری (USSD)، پرداختهای غیر آنلاین مانند چک، پایا، ساتنا اعتباری و مدیریت وصولیهای مخابرات است.
-سکوی نوتیفیکیشن برای مدیریت، سیاستگذاری و گزارش دهی و ارسال پیام از طریق کانالهای پیامک، ایمیل، تلفن گویا (IVR)، شبکههای اجتماعی (در حال حاضر رایکا) است.
–سکوی دادههای مکانی که عبارت است از یک زیرساخت جامع و کامل جغرافیایی تحت وب به عنوان Geo Platform (سامانه زمین) با راهکارهای جامع نرم افزاری، هوشمند و یکپارچه که بمنظور ارائه سرویسهای جغرافیایی پایه به سامانههای موجود مخابرات طراحی شده است.
-سکوی آشنا برای مدیریت یکپارچه احراز هویت اشخاص، سامانهها و سطوح دسترسی
-سکوی صمصام یا صدور متمرکز صورت حسابهای آنی مشتریان که بمنظور یکپارچه سازی و مدیریت کلیه صورتحسابهای مشتریان مخابرات ایجاد شده است. این سکو امکانی فراهم میکند که مشتری بتواند در یک صورتحساب به صورت یکجا و تجمیعی کلیه خدمات و محصولات خود را مشاهده و مدیریت نماید.
فریبا بیک، مدیر تیم رابطهای نرم افزاری و بازارگاه API همچنین گفت: وظیفه اصلی این اداره تجاری سازی و کسب در آمد از طریق فروش سرویسهای شرکت مخابرات ایران و شرکای تجاری در بستری یکپارچه و امن با هدف تسهیل دسترسی کسب و کارها انواع سرویسها است.