کد خبر: ۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با افت ۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحدی رسید.

مخاطب۲۴ - بررسی وضعیت امروز شاخص بورس، امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۷.۴۸۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس، اما با افزایش ۹۸۳ واحدی عدد ۴۰۲ هزار و ۴۱۴ واحد را به نمایش گذاشت.

بررسی وضعیت امروز شاخص بورس

شاخص بازار اول، اما با ۸.۷۱۹ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۶۲ هزار واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۵.۸۷ واحد کاهش، عدد ۲ میلیون و ۸۴۳ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۸ میلیارد و ۵۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۴۶ هزار و ۳۲۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۶۷ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۶ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۷۴۶ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۲.۹۷۰ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر اُفت شاخص کل بورس تهران امروز فولاد مبارکه با ۱.۲۵۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱.۱۱۹ واحد و پالایش نفت تهران با ۷۲۶ واحد کاهش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران با ۱۰۱ واحد، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با ۹۵ واحد و ایران خودرو با ۹۰ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازار سهام در آغاز نخستین روز معاملاتی خود در هفته اول اردیبهشت ماه همچون روال همیشگی در یکشنبه‌های سوت و کور بازار، شاهد معاملاتی متعادل و حتی کم رمق در اغلب نماد‌های معاملاتی شاخص ساز بورس بود. بازاری که در نیمه‌های معاملات امروز اگر چه غلبه عرضه بر تقاضای سهام در آن به نسبت حجم کلی معاملات، سنگینی می‌کرد، اما با جریان آرام بازار گردانی حقوقی‌ها در دقایق پایانی معاملات امروز عمده نماد‌های معاملاتی پر تراکنش در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند.

در بازار امروز تک سهم‌های گروه‌های کوچک و متوسط بازار دوم بویژه در گروه غذایی ها، زراعت، نیروگاه‌ها و سیمان و ساختمانی‌ها در کنار صنعت کاشی و سرامیک و تک سهم‌های سرمایه گذاری‌ها محفلی برای حضور معامله گران کوتاه مدت نگر برای نوسانگری بودند.

در مجموع می‌توان انتظار داشت فردا معاملات بازار سرمایه پیش از میانه معاملات با روند صعودی نماگر‌ها شاهد رنج شدن قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی باشد.

 


در همین رابطه فردین آقابزرگی با بیان اینکه روند صعودی در بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل آثار تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ جریان بازار سرمایه به سمت مثبت است. از طرف دیگر افزایش فزاینده و افسار گسیخته نقدینگی تا آستانه ۵ هزار میلیارد تومان، ثبات نسبی در سایر بازار‌ها و حمایت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ از بازار سرمایه صورت گرفت باعث ایجاد جذابیت‌هایی در این بازار شد.

وی به این سوال که چرا این روند مثبت در سال گذشته رخ نداد، پاسخ داد: سال ۱۴۰۰ سال ثبات و اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها بود. از طرف دیگر در این سال گریز از تکرار اشتباهات سال ۱۳۹۹ در بازار اتفاق افتاد. به همین دلیل علی رغم تداوم جریان افزایش سود عملیاتی شرکت‌ها روند صعودی در سال گذشته رخ نداد. در این سال P/E ۳۴ و P/E فوروارد ۱۲ بود، اما درحال حاضر یک اتفاقی که باعث شده اعتماد به بازار برگردد این است که بین ارزش ذاتی و ارزش روز معاملات تناسب وجود دارد و متوسط P/E کم‌تر از هشت و P/E فوروارد نیز در محدوده ۵ است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سایر بازار‌ها از جمله ارز، طلا، مکسن و حتی خودرو و لوازم خانگی به نوعی سرکوب شده اند، اظهار کرد: سایه مالیات همواره بالا سر این بازار‌ها است و در مقایسه با بازار سرمایه حمایت کمتری می‌شوند. در این شرایط انتظار داریم بازار سرمایه در مدار یک سود معقول باشد. البته هرگز منظور شاخص هشت میلیونی نیست، اما میتوان گذر از شاخص دو میلیون واحد را پیش بینی کرد.

آقابزرگی ادامه داد: البته به شرط حادث نشدن بخش نامه‌هایی مثل بخش نامه اخیر وزارت صمت درمورد تعرفه صادرات و تصمیمات یک شبه برخی مسئولان. قرار نیست بازار سرمایه به صورت مداوم یک خط را طی کند، اما برایند مثبت است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.