مخاطب ۲۴- فضای مجازی طی سالیان اخیر تبدیل به بستری برای فروشگاههای آنلاین شده تا از این طریق کالای خود را در معرض دید میلیونها مشتری قرار دهند و کسب درآمد کنند. البته در مسیر درآمدزایی آنلاین شاپها و سایر مشاغل وابسته فضای مجازی، همواره مشکلات و چالشهایی مثل فیلترینگ وجود داشته است.
از مسدود کردن شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای کسب و کار که بگذریم، به غول دیگری به نام مالیات میرسیم. یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی اعلام کرده است که تمام اصنافی که در بستر مجازی فعالیت میکنند باید مالیات دهند و هیچ گونه معافیتی وجود ندارد و این در حالی است که لایحه مجلس در اوایل سال جاری به معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی تأکید داشت!
به گفته رضا الفت نسب، ۷ هزار نفر در کشور برای فعالیت در فضای مجازی مجوز دریافت کردهاند و هم اکنون عضوی از این اتحادیه به شمار میروند. ایشان همچنین به شرکت اعضای اتحادیه در برگزاری انتخابات اشاره کرده و گفتهاند:
از تعداد هفت هزار نفر عضو اتحادیه باید حدود ۱۸۰۰ نفر به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند تا اعضا به حد نصاب برسد؛ در غیر این صورت این تشکل منحل خواهد شد.
پیش از اینکه رضا الفت نسب راجع به برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به اعضا تذکر دهد، یک دور دیگر برگزار شده، اما به علت نرسیدن به حد نصاب، اتفاقی نیفتاده است. این عضو هیأت مدیره معتقد است که با توجه به استقبال کم از دور اول، به نظر میرسد که دور دوم هم بدون نتیجه تمام شود و در نتیجه تشکلی که به وجود آمده به سمت انحلال برود.
به گفته الفت نسب، هیأت عالی نظارت بر سازمانهای کشور درباره انحلال کامل، ایجاد یک تشکل مشابه یا انتصاب رئیس جدید برای این اتحادیه تصمیم گیری نهایی میکند. ایشان بر این باور است که اگر اتحادیه از بین برود و به هر شکل ممکن دوباره فعالیت خود را آغاز کند، به صورت تخصصی اداره خواهد شد و تنها مشاغلی در آن عضو میشوند که صفر تا صد فعالیتشان به صورت مجازی باشد. وی ادامه داد:
افرادی که مغازه دارند باید از اتحادیه خود مجوز فعالیت در فضای مجازی را دریافت کنند و ما هم آنها را تأیید خواهیم کرد. همچنین تمام اصنافی که در فضای مجازی فعالیت میکنند باید مالیات بدهند و معافیتی وجود ندارد.
یکی از چالشهای مهم اتحادیه کسب و کارهای مجازی، ساختار کلان و تخصصی نبودن است. عضو هیأت مدیره این اتحادیه راه حل این معضل را تخصصی شدن میداند. به گفته الفت نسب، باید کمیسیونها یا تشکلهای تخصصی زیر مجموعه این اتحادیه ایجاد شود تا مسائل صنوف مختلف را به صورت تخصصی در فضای مجازی پیگیری کنند.
به گفته ایشان، ماده ۸۷ قانون نظام صنفی عنوان میکند که هر فعالیت صنفی در بستر فضای مجازی باید از اتحادیه مربوطه مجوز بگیرد که البته این موضوع طی سالهای اخیر رعایت نشده، اما تعداد وب سایتهایی که دارای نماد هستند بیش از ۱۰۰ هزار است. الفت نسب میگوید:
البته برای اعطای مجوز به متقاضی یک زمانی تعیین شده و اگر در زمان مقرر، اتحادیه مجوز لازم را به متقاضی کسب و کار در فضای مجازی ندهد، سامانه مجوزها جواز را صادر میکند. هیچ کسب و کار صنفی معافیت مالیاتی نخواهد داشت و صرفا اصنافی که در حوزه تولید محتوا کار میکنند از مالیات معاف هستند که آنها هم باید تأییدیه وزارت ارشاد را داشته باشند.
به باور عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی، ساماندهی کسب و کارها و اعطای مجوز و نظارت، از جمله وظایفی است که باید اتحادیه انجام دهد. همچنین یکی دیگر از وظایف، رسیدگی به شکایات بین مشتری و صاحب کسب و کار است که برای رفع مشکل، رأی تخصصی صادر میشود.