به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:با توجه به نیاز روزافزون پیامرسانها کشورهای مختلفی در دنیا از جمله ایران در حال تلاش برای توسعه پلتفرمهای بومی خود هستند.
طی سالهای گذشته، روشها و اقدامات بسیاری برای حمایت از پیامرسانها و به صورت کلی سکوهای داخلی توسط دولتمردان انجام شده است که منجر به رشد سکوها و افزایش مخاطبان آنها شده است به گونهای که به واسطه ایجاد برخی قابلیت ها، سایر کشورها خواهان پیام رسانهای داخلی شده اند.
به اعتقاد مسئولان و کارشناسان حوزه ارتباطات اکنون سکوهای داخلی این توانایی را دارند که به ۱۰۰ میلیون کاربر در پیامرسانهای داخلی خدمات ارائه دهند، اما قبلا آرزوی برخی از مسئولان بود که پیامرسانهای داخلی بتوانند ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند.
در همین راستا اخیرا گزارشی از آخرین وضعیت پیام رسانهای داخلی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام شده که براساس آن، در این مدت پیام رسانهای داخلی نیز به ارائه خدمات متعدد پرداخته و بهرهگیری از آنها رشد قابل توجهی داشته است که بر اساس آخرین آمارهای موجود تا نیمه مهرماه امسال پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور ۱۴۰۰، در روبیکا ۴ برابر، در ایتا ۱۴ برابر، در بله ۶ برابر، در سروش پلاس ۸ برابر و در آی گپ ۲ برابر شده است.
همچنین پهنای باند مصرفی در این پلتفرمها در قیاس با شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج برابر رشد داشته است.
با توجه به ظرفیتهای موجود در توسعه فعالیت بومی در عرصه بین المللی و منطقهای، زمان ورود این سکوها به عرصه بین الملل فرا رسیده و در دولت چهاردهم این رویکرد با جدیت دنبال میشود.
رشد پنج برابری پهنای باند پیامرسانهای داخلی
گفتنی است اواخر شهریور سال جاری هم از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که پلتفرمها (سکوهای) بومی به مرحلهای از بلوغ رسیده اند که توان حضور در عرصه بین المللی را داشته باشند و این وزارت خانه حمایت خود را از سکوها و پیام رسانهای بومی متناسب با اقتضائات و شرایط روز دنبال میکند.
هاشمی همچنین تأکید کرده بود با توجه به ظرفیتهای موجود در توسعه فعالیت بومی در عرصه بین المللی و منطقهای، زمان ورود این سکوها به عرصه بین الملل فرا رسیده و در دولت چهاردهم این رویکرد با جدیت دنبال میشود.
البته وی به این مسئله اشاره کرد که وقتی از حمایت هدفمند از سکوها و پیامرسانهای داخلی صحبت میکنیم؛ منظور حمایتی است که در راستای اهداف جدید تعیین و ترسیم شده و مهمترین هدف نیز در حال حاضر، حضور پیامرسانهای کشور در عرصه بینالمللی به ویژه در میان کشورهای منطقه و یا کشورهای همپیمان همچون سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای یا گروه بریکس است؛ بنابراین با توجه به اینکه طی سالهای گذشته پیامرسانهای داخلی از حمایت دولت برای توسعه زیرساخت و افزودن قابلیتهای بیشتر جهت رضایت بیشتر کاربران برخوردار بودند، این انتظار از دولت چهاردهم وجود دارد تا توسعه پیامرسانهای داخلی برای جلب رضایت کاربران و ایجاد قابلیتهای مورد نیاز همانند گذشته مورد توجه باشد.