کد خبر: ۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
سفیر ایران در لبنان:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در گفت وگویی به مسائل مختلفی از جمله روابط ایران و لبنان و مذاکرات اخیر تهران و ریاض پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، گفت وگوی تفصیلی محمدجلال فیروزنیا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با شبکه العالم به شرح زیر است:

 

ایران خواهان بهسازی روابط با عربستان است

 


بیشتر بخوانید: رزمایش شبیه سازی حمله اسرائیل به ایران



العالم: ایران چه دیپلماسی برای ارتباط با دولت و مردم لبنان درپیش گرفته است؟

فیروزنیا: روابط ما با لبنان، چه در سطح رسمی و چه مردمی و چه در رابطه با مقاومت در این کشور، خاص و منحصر به فرد است و در همه سطوح پیشرفت‌هایی داشتیم. ایران از مردم لبنان در بسیاری از زمینه‌ها حمایت می‌کند، درخصوص مقاومت هم حمایت‌های ایران ادامه دارد و قطعا این حمایت‌ها در آینده افزایش می‌یابد، در رابطه با دیپلماسی رسمی با دولت لبنان نیز در ماه‌های گذشته، روابط و دیدار‌هایی میان مسئولان دو کشور صورت گرفته است. وزیر خارجه ایران به لبنان سفر کرد تا بر آمادگی ایران بر حمایت از دولت لبنان و همکاری با آن در همه زمینه‌ها تاکید کند، ایران از بوحبیب برای سفر به ایران دعوت کرده است. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همزمان با دهه فجر به لبنان سفر کرد و این سفر با استقبال گسترده مردم لبنان مواجه شد.

ما از وزیر فرهنگ لبنان برای سفر به ایران و شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب دعوت کردیم. ایران در همه زمینه‌ها با دولت لبنان و وزرای لبنانی در ارتباط است، من با حمیه وزیر کار لبنان دیدار کردم و درباره زمینه‌های همکاری میان دوکشور درچارچوب ماموریت‌های وزارت کار بحث و گفتگو کردیم. ما از وزیر کار لبنان برای سفر به ایران به منظور پی گیری مباحث مطرح شده دعوت کردیم.

العالم: ماهیت طرح‌ها و درخواست‌هایی که ایران برای کمک به ویژه در این زمینه و در سطح وزارت کار ارائه کرده، چیست؟

فیروزنیا: به طور اصولی، ما آماده حمایت و همکاری در هر مرحله‌ای هستیم و ممکن است با مراحل دیگر متفاوت باشد.

العالم: آیا درخواست‌های مشخصی وجود ندارد؟

فیروزنیا: طرح‌هایی در زمینه‌های زیرساختی به وزارت کار لبنان ارائه شد، ما در ایران می‌توانیم که این طرح‌ها را در لبنان تحقق ببخشیم ما تجربه‌های بسیاری حتی در خارج از کشور داریم و اکنون این طرح‌ها در دست بررسی است و ما آن‌را پیگیری می‌کنیم.

العالم: در رابطه با درخواست از ایران برای کمک، تجارب گذشته امیدوارکننده نبوده است، طرح‌های بسیاری ارائه شده، ولی از سوی دولت لبنان پاسخ مثبتی دریافت نشده آیا ممکن است در این مرحله شرایط تفاوت کرده باشد؟

فیروزنیا: همچنان هیچ تغییری در موضع رسمی لبنان ایجاد نشده و همچنان محافظه کاری‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد.

العالم: نگرانی‌ها و موانع چیست؟

فیروزنیا: آن‌ها از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند و حتی در اظهارنظر‌های رسمی این مساله را عنوان می‌کنند، ولی ما علیرغم تحریم‌ها و دخالت‌ها و فشار‌های آمریکا این راه را دنبال می‌کنیم، به اعتقاد من، می‌توانیم با دولت لبنان به پیشرفت‌هایی برسیم و در محافل رسمی این امید هست که بعد از دستیابی به توافق در مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها، راه به روی این طرح‌ها باز خواهد شد و همکاری‌ها افزایش می‌یابد.

العالم: چرا آمریکا درحال حاضر، هر کشوری را از کمک کردن به لبنان منع می‌کند، یعنی هر کشوری که می‌خواهد به لبنان کمک کند، آمریکا مانع می‌شود و تحریم می‌کند و هیچ کمکی به لبنان نمی‌کند؟

فیروزنیا: متاسفانه این موضع آمریکاست و بر کسی پوشیده نیست و یک موضع علنی و رسمی است و آمریکا نه تنها مانع همکاری میان ایران و لبنان می‌شود، بلکه حتی از همکاری میان کشور‌های عربی با لبنان جلوگیری می‌کند.

اکنون در رابطه با وارد کردن گاز از مصر به لبنان از مسیر سوریه، تحریم‌هایی وجود داشت که نیاز به مجوز و اجازه آمریکا بود. موضع آمریکا حمایت از رژیم‌صهیونیستی در منطقه است و همه اقدامات آمریکا درجهت حمایت از رژیم صهیونیستی و امنیت این رژیم و سلطه آن در منطقه است.

همه فعالیت‌های ما در لبنان در بالاترین سطوح ادامه دارد، اما دخالت‌هایی وجود دارد. این دخالت آمریکا در امور داخلی لبنان و نیز در روابط لبنان با دیگر کشور‌ها برکسی پوشیده نیست و دخالت‌های آمریکا صرفا از طرف سفارت این کشور در لبنان نیست، بلکه در محافل تصمیم‌گیر در آمریکا هم این دخالت‌ها در امور لبنان و در امور کشور‌های منطقه ادامه دارد. دخالت‌های سفارت آمریکا در امور لبنان آشکار است، ولی ما بار‌ها تاکید کرده ایم که در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کنیم و این در سیاست ما نیست، نه در لبنان و نه در هیچ جای دیگر.

العالم: با وجود همه این تاکید‌ها و تجاربی که حاصل شده، هجمه‌هایی علیه نقش ایران در لبنان وجود دارد، برخی از گروه‌های داخلی لبنان که با مقاومت دشمن هستند، از سلطه ایران بر لبنان صحبت می‌کنند ... نظر شما به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان درباره این گونه ادعا‌های مربوط به اشغالگری ایران در لبنان چیست؟

فیروزنیا: برخی کشور‌ها نخست وزیر لبنان را چند روز در پایتخت خود بازداشت کردند و همان کشور‌ها از حمایت مردم لبنان شانه خالی کردند تا با اعمال فشار بر این ملت، به آن‌ها اجازه تصمیم‌گیری در مسائل حاکمیتی ندهند، بحران معیشتی در لبنان ناشی از فشار‌های آمریکا و دیگران علیه ملت لبنان است. ایران نه در لبنان و نه درهیچ کشور دیگری چنین رفتار و رویه‌ای را دنبال نمی‌کند، ما از ملت لبنان و از مقاومت حمایت می‌کنیم و این سیاست را رسما و با صدای رسا اعلام می‌کنیم.

العالم: دشمنان مقاومت در لبنان با حمایت‌های ایران از مقاومت مشکل دارند و معتقدند که حمایت‌های ایران از مقاومت و حزب‌الله لبنان باعث به وجود آمدن این مشکلات و اختلافات داخلی (به زعم آنان) شده است .. نظر شما درباره این ادعا‌ها چیست؟

فیروزنیا: حمایت از مقاومت در لبنان، حمایت از لبنان و امنیت و ثبات این کشور است و حمایت از لبنان در مقابله با تجاوزگری‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی است و قطعا این سیاست ادامه دارد و رو به افزایش است، حمایت ایران از مقاومت در لبنان و مردم لبنان فقط به منزله حمایت از مقاومت نیست، ما آماده حمایت از ارتش لبنان و نیرو‌های امنیتی این کشور در همه سطوح هسیتم، حمایت از مقاومت نمی‌تواند بهانه‌ای در دست رسانه‌های مخالف مقاومت باشد. این ادعا‌ها بی پایه و اساس است و درجهت منافع رژیم صهیونیستی و دشمنان مقاومت است.

العالم: از آمادگی ایران برای حمایت از ارتش لبنان صحبت کردید ... به نظر شما، آیا اکنون حمایت از ارتش لبنان وجود دارد و درصورتی که این حمایت‌ها وجود داشته باشد، آیا به تقویت ارتش لبنان کمک می‌کند و به ثبات و امنیت لبنان و حمایت از این کشور در برابر تجاوزگری اسرائیل را در پی خواهد داشت؟ آیا ایران می‌تواند درحال حاضر چنین اقدامی را انجام دهد؟

فیروزنیا: ما آماده حمایت از آن‌ها هستیم و همان طور هم که قبلا اعلام کرده ایم، بار دیگر بر این موضع تاکید می‌کنیم، به ویژه در شرایط کنونی و در چارچوب همکاری میان ارتش ایران و ارتش لبنان در همه سطح این آمادگی را داریم.

العالم: آیا در این خصوص تماس‌هایی از سوی ارتش لبنان گرفته شده است؟

فیروزنیا: در شرایط سخت کنونی لبنان، تماسی گرفته نشده است و همانطور که می‌دانید از ارتش لبنان حمایت‌های بشردوستانه‌ای می‌شود. ایران نیز در صورت درخواست آماده حمایت است، در هر صورت و در همه عرصه‌ها آماده حمایت هستیم.

العالم: آیا آمریکا، برای ارتش نیز ممانعت ایجاد می‌کند؟

فیروزنیا: بدون شک آنان ممانعت می‌کنند.

العالم: جناب سفیر! تحلیلگران و کارشناسان زیادی در لبنان وضعیت و بحران لبنان را به اوضاع منطقه ربط می‌دهند و درگیری کنونی آمریکا و ایران در منطقه را دلیل پیچیده شدن مشکلات لبنان می‌دانند؛ آیا میان درگیری آمریکا و ایران و مشکلات لبنان ارتباطی وجود دارد؟

فیروزنیا: خیر؛ از نظرما لبنان عرصه درگیری ما و آمریکایی‌ها نیست و نه تنها لبنان، هیچ کشور دیگری در این عرصه نیست، اما درخصوص حمایت از مقاومت و مردم لبنان باید بگویم لبنان کشور دوست ماست و در مقابل تهدیدات و حملات صهیونیست ها، قطعاً از مردم لبنان و مقاومت این کشور در همه سطوح حمایت می‌کنیم این سیاست قطعی و مشخص ماست.

ممکن است برخی این اقدام را سیاسی کاری و خلاف منافع خود بدانند که به خودشان مربوط است، اما این رابطه‌ای میان ما و مردم لبنان به عنوان کشوری با حاکمیت، تصمیمات و منافع مستقل است. تصمیم ایران بر این است که به همکاری و حمایت از مردم لبنان و مقاومت این کشور در مقابل چالش‌ها ادامه دهد، ما بار‌ها و با صدای بلند تاکید کردیم که اجازه نخواهیم داد لبنان در برابر فشار‌های خارجی و بحران‌ها فرو بریزد.

العالم: موضع‌گیری ایران درباره موافقت با درخواست سیدحسن نصرالله درباره ارسال سوخت روشن بود، به نظر شما تغییرات منطقه به خصوص توافق هسته‌ای ایران یا مذاکره با عربستان چه تاثیری بر رابطه دو کشور دارد؟

فیروزنیا: چند نکته وجود دارد، ما در وین تاکید کردیم مذاکرات در پرونده‌های منطقه با کشور‌های منطقه است نه آمریکا و دیگر کشورها، چارچوب مذاکرات منطقه‌ای با کشور‌های منطقه در چارچوب ۱ + ۵ یا ۱ + ۴ نیست. اما اگر به یک توافق خوب برسیم، قطعاً تأثیرات مثبتی بر فضای منطقه و همکاری‌های هرچه بیشتر منطقه‌ای و کاهش بحران خواهد داشت.

مهمترین نکته در مورد بحران لبنان؛ عدم مداخله آمریکایی‌ها و لغو تحریم‌های ناعادلانه علیه همه مردم منطقه است، تحریم‌هایی مانند قانون سزار علیه سوریه وجود دارد که مشکلات مردم لبنان و اقتصادی این کشور را افزایش می‌دهد. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، راه برای همکاری‌های منطقه‌ای میان لبنان، سوریه، مصر، عراق و بسیاری دیگر از کشور‌های منطقه باز خواهد شد. لغو تحریم‌های ایران کافی نیست، باید تحریم‌های همه کشور‌های منطقه از جمله سوریه و ... لغو شود.

العالم: در مورد گفتگو با عربستان اوضاع چگونه است؟

فیروزنیا: در مورد گفتگو با عربستان، معتقدیم روابط ایران و عربستان به نفع دو کشور و منطقه است و در مذاکره با سعودی‌ها در بغداد درصدد گسترش روابط هستیم و مشکلی میان ما وجود ندارد. در مذاکرات بغداد هنوز وارد مسائل منطقه‌ای نشده ایم. عربستان مساله یمن را مطرح کرده، اما ما مسائل دوجانبه میان خود و سعودی‌ها را مطرح کرده‌ایم.

العالم: یعنی از پرداختن به مسائلی غیر از روابط دوجانبه خودداری کردید؟

فیروزنیا: بله، تاکنون در مذاکره با سعودی ها، ما نه مسائل منطقه‌ای، نه پرونده لبنان، نه مساله یمن را مطرح نکرده‌ایم؛ اما بهبود روابط ایران و عربستان قطعا به نفع مردم منطقه و کاهش تنش‌ها در منطقه است.

العالم: آیا تأثیر مثبتی بر لبنان دارد؟

فیروزنیا: البته بر لبنان هم تاثیر دارد.

العالم: آیا این کارزار شدید علیه نقش ایران در لبنان کاهش خواهد یافت؟

فیروزنیا: نباید در تأثیرات آن اغراق کنیم.

العالم: چشم انداز ایران به انتخابات لبنان که قرار است دو ماه و نیم دیگر در لبنان برگزار شود، چیست؟

فیروزنیا: برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در ماه می‌در حیات سیاسی لبنان و تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهوری به ویژه در این شرایط بسیار سخت برای مردم لبنان، بسیار مهم است.

لبنان برای برون رفت از این بحران ها، نیازمند اصلاحات و تصمیمات مهم و تلاش‌های جدی است و انتخابات پارلمانی و سپس تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور باید در چارچوب تسریع در انجام این وظایف دشواری باشد که مردم و دولت لبنان به آن نیاز دارند.

ما انتخابات آتی در این زمینه را مرحله‌ی مهمی برای خدمت به مردم می‌دانیم، لبنان اکنون به اصلاحات اقتصادی و یک سیستم اقتصادی جدید و تصمیمات مهمی برای بهبود شرایط زندگی مردم نیاز دارد، ما به اهمیت انتخابات آتی، در این چارچوب باور داریم.

العالم: مخالفان در لبنان روی این انتخابات برنامه‌ریزی کردند و می‌گویند اگر تغییری در آن ایجاد شود، نفوذ ایران در لبنان را کاهش می‌دهد، نظر شما چیست؟

فیروزنیا: من فکر می‌کنم این‌ها بیشتر توهم است تا واقعیت، به هر حال ما به انتخابات آینده به عنوان مرحله مهمی برای خدمت به مردم لبنان و خروج از بحران معیشتی مردم نگاه می‌کنیم.

العالم: چشم انداز شما درخصوص آینده لبنان چیست؟

فیروزنیا: به نظر من امکان دست یافتن به راه حلی برای برون رفت از شرایط سخت و بحران فعلی این کشور وجود دارد، من نسبت به آینده خوش بین هستم. مردم لبنان مردمی ریشه دار هستند، لبنان اکنون به وحدت، همبستگی و انسجام مردم و مسئولان و همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی نیاز دارد. با اتحاد ملی، همبستگی مردمی و انسجام همه گروه‌های مردمی و سیاسی و حمایت دوستان و برادران منطقه امکان بهبود شرایط و برون رفت از این بحران‌ها وجود دارد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.