کد خبر: ۴۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

مهاجم جدید و خارجی باشگاه پرسپولیس از کجا می‌آید؟

شصت و ششمین بازیکن خارجی پرسپولیس از کشور آنگولا می‌آید. آیا لوکاس ژوائو می‌تواند خاطرات خوبی را برای هواداران پرسپولیس رقم بزند؟

مخاطب۲۴- لوکاس ژوائو (Lucas João)، سرانجام به شصت و ششمین بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس تبدیل شد. لوکاس ۳۱ ساله و متولد لیسبون است، اما با توجه به اصلیت آنگولایی خود، در تیم ملی این کشور آفریقایی بازی می‌کند. لوکاس فوتبالش را از باشگاه ناسیونال پرتغال آغاز کرد. ناسیونال برای بالابردن تجربه این بازیکن، او را به باشگاه میراندلای پرتغال قرض داد. ژوائو اولین بازی باشگاهی خود را در پیراهن میراندلا و جام حذفی پرتغال، در برابر باشگاه ژیل ویسنته تجربه کرد. او بعد از شش ماه حضور قرضی، به ناسیونال بازگشت و خود را به ترکیب این باشگاه تحمیل کرد.



ژوائو در اولین فصل بازگشت به این باشگاه، در ۱۶ مسابقه به میدان رفت و یک پاس گل را در کارنامه خود ثبت کرد. باشگاه ناسیونال که در آن دوران در لیگ سطح دوم پرتغال حضور داشت، به لیگ برتر صعود کرد. لوکاس در اولین تجربه حضورش در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی پرتغال، به ترکیب ثابت ناسیونال رسید و در ۳۰ بازی، شش گل و هفت پاس گل را ثبت کرد. او در ۲۱ سالگی، با ۲.۷۸ میلیون یورو به باشگاه شفیلد ونزدی انگلستان ملحق شد. شفیلد ونزدی در لیگ چمپیونشیپ (سطح دوم) انگلستان حضور داشت و این بازیکن در این سطح، به آمار ۴۰ بازی، شش گل و چهار پاس گل رسید. در دومین فصل خود در ونزدی، در نیم‌فصل نخست در ۱۰ مسابقه فقط سه پاس گل را به ثبت رساند تا باشگاه انگلیسی برای شش ماه دوم سال، او را به صورت قرضی راهی بلکبرن کند. ۱۳ مسابقه، سه گل و یک پاس گل، حاصل حضور قرضی لوکاس در بلکبرن بود.


لوکاس بعد از بازگشت به شفیلد، به ترکیب اصلی این باشگاه برگشت و توانست در فصل سوم حضورش به آمار ۳۰ مسابقه، ۹ گل و سه پاس گل و در فصل چهارم، به آمار ۳۱ مسابقه، ۱۰ گل و دو پاس گل دست یابد. سرانجام بعد از چهار فصل حضور در جمع جغد‌های شفیلد، با ۵.۴ میلیون یورو به باشگاه ردینگ ملحق شد. در فصل اول حضور در ردینگ، به صورت جسته و گریخته در زمین بازی حضور داشت و با این حال، در ۱۹ مسابقه‌ای که به میدان رفته بود، شش گل و چهار پاس گل را به ثمر رساند. لوکاس در ردینگ به یک گلزن تبدیل شده بود و سه فصل در این باشگاه ماندنی شد. او در فصل دوم حضور در ردینگ، ۳۹ بازی، ۱۹ گل و هفت پاس گل، در فصل سوم، ۲۴ بازی، ۱۰ گل و سه پاس گل و در فصل آخر، ۳۴ بازی، هفت گل و دو پاس گل را ثبت کرد. بعد از پایان قرارداد با ردینگ، برای شش ماه به باشگاه شانگهای پورت چین منتقل شد و در ۹ مسابقه در لیگ برتر چین، سه گل و یک پاس گل را به ثمر رساند و به قهرمانی سوپرلیگ چین دست یافت.. بعد از پایان لیگ برتر چین در ماه فوریه، لوکاس به باشگاه ام صلال قطر پیوست. ماحصل حضور او در قطر، ۱۲ بازی، پنج گل و دو پاس گل بود. لوکاس از ابتدای نقل و انتقالات تابستانی امسال در جستجوی باشگاهی جدید بوده و حال به پرسپولیس، قهرمان فصل گذشته ایران رسیده است.

لوکاس ژوائو در رده سنی زیر ۲۰ سال، زیر ۲۱ سال و تیم المپیک برای کشور پرتغال بازی کرده بود. او در سال ۲۰۱۵، در اردو‌های تیم ملی پرتغال حضور داشت و توانست در دو بازی دوستانه برابر لوکزامبورگ و روسیه، با پیراهن پرتغال در میادین حضور پیدا کند. او در مسابقات رسمی هرگز در لیست بازی قرار نگرفت و به همین دلیل توانست ملیت خود را تغییر دهد. لوکاس در سال ۲۰۲۲ پیشنهاد فدراسیون آنگولا را برای تغییر تیم ملی فوتبالی خود پذیرفت و عضوی از تیم ملی آنگولا شد. چهار بازی ملی و یک گل در آنگولا برای او ثبت شده است.

کارشناسان هواسکورد نقاط قوت بازی ژوائو را خطر او در ضربات آزاد، خطا‌های زیادی که رویش می‌شود و پاس‌های کوتاه می‌دانند. نقطه ضعف بخصوصی در بازی این بازیکن بلندقامت مشاهده نشده است. فصولی بوده که ژوائو به طور میانگین امتیازی بالاتر از ۷ در لیگ فیزیکی چمپیونشیپ به دست آورده که به‌عنوان بازیکنی که راهی لیگ ایران می‌شود، نمره بسیار خوبی است.

برچسب ها
ارسال نظرا‌ت
پربازدیدها