کد خبر: ۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
صعود دوباره قیمت وام مسکن / اوراق وام مسکن احتکار شده است!

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از اقتصاد آنلاین؛ قیمت اوراق وام مسکن دوباره به مدار صعودی افتاد و امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن دقایقی به مرز ۱۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت وام مسکن باز صعودی شد

 


بیشتر بخوانید: چگونه با ۵۶ میلیون، وام ۴۸۰ میلیون تومانی بگیریم؟


پریسا شاکری؛ قیمت اوراق وام مسکن که در روز‌های اخیر رکورد‌های پی در پی به جا گذاشته است پس از یک عقب نشینی مقطعی تا محدوده کانال ۱۳۰ هزار تومان دوباره از اواخر این هفته صعودی شده و امروز میانگین بهای هر برگه وام مسکن در ساعات ابتدایی معاملات تا مرز ۱۵۰ هزار تومان رسید و پس از نوسان اندک حالا به حدود قیمت ۱۴۷ هزار تومان رسیده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که برخی فعالان بازار از احتکار اوراق وام مسکن توسط شرکت‌های بزرگ و عرضه قطره چکانی آن به بازار می‌گویند.

روابط عمومی بانک مسکن به اقتصاد آنلاین اعلام می‌کند که محدودیت چهار ماهه خرید و فروش اوراق را برای معاملات آن در نظر گرفته تا از احتکار اوراق و نفوذ دلالان به این بازار جلوگیری کند و همچنین طرح فروش نیم بهای اوراق وام مسکن را تا پایان اسفند ماه امسال تمدید کرده است، اما گویا این تمهیدات موثر نیفتاده و اوراق وام مسکن همچنان با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد. به طوری که تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم ارزش وام مسکن به این ترتیب از بین رفته است.

اوراق وام مسکن در بهمن ماه امسال رکورد بی سابقه ۱۷۰ هزار تومان را هم شکسته است و قیمت آن هم اکنون در انتهای کانال ۱۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

افراد برای دریافت هر یک میلیون تومان وام مسکن باید دو برگه از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند و به این ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۹۶۰ برگه وام مسکن خریداری کند تا بتواند بدون نوبت و سپرده گذاری این وام را دریافت کند.

با میانگین فعلی قیمت هر برگه اوراق مسکن بهای وام ۴۸۰ میلیون تومانی حدود ۱۴۱ میلیون تومان تمام می‌شود.

البته باید اشاره کرد که بانک مسکن امکان خرید این وام را با نصف قیمت هم فراهم کرده، اما افرادی که وام مسکن را نیم بها خریداری می‌کنند باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، باید سود بیشتری پرداخت کرده و وام خود را زودتر تسویه کنند.

بر مبنای طرح جدید بانک مسکن کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آن‌ها ۱۷.۵ درصد است، اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

پیگیری‌های اقتصادآنلاین از بانک مسکن حاکی از آن است که مهلت پرداخت وام نیم بهای مسکن تا پایان امسال دوباره تمدید شده است. روابط عمومی بانک مسکن همچنین توضیح داد اگر افراد تا پایان سال قصد خرید خانه ندارند، اما متقاضی دریافت وام نیم بهای مسکن هستند، می‌توانند درخواست خود را تا آخر اسفند ماه امسال در بانک مسکن ثبت کنند و در این صورت تا پایان اردیبهشت سال آینده فرصت دارند اوراق را به بانک ارائه داده و وام نیم بهای مسکن بگیرند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.