کد خبر: ۴۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

چند درصد خانوار‌های شهری به فیبرنوری متصل شده‌اند؟

با گسترش فناوری امروزه دسترسی به شبکه پایدار و پر سرعت امری مهم برای مردم محسوب می‌شود و تسریع پروژه فیبرنوری در مدت سه سال گذشته سبب شده ۴۰ درصد خانوار‌های شهری به فیبرنوری و سرعت تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابند.
چند درصد خانوار‌های شهری به فیبرنوری متصل شده‌اند؟

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:فیبرنوری یا تار نوری، رشته‌های بلند و نازکی از ماده‌ای شفاف مانند شیشه یا پلاستیک هستند که به اندازه قطر موی انسان است. این رشته‌ها در بسته‌هایی به نام کابل‌های نوری مرتب شده‌اند و برای انتقال سیگنال‌های نور در فواصل طولانی، باید از آن‌ها استفاده کرد.

با فیبرنوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر، صوت و ... را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه فیبرنوری به دلیل پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

بر این اساس، ارزانتر، نازک‌تر، ظرفیت بالا، تضعیف ناچیز، سیگنال‌های نوری، مصرف برق پایین، سیگنال‌های دیجیتال، غیر اشتعال زا، سبک وزن و انعطاف پذیر بودن برخی از مزایی است که فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی دارد.

در مدت سه سال گذشته اقدام مهمی بر تحقق و توسعه فیبرنوری به عنوان راه حلی برای برون رفت از شرایط نامناسب اینترنت شد. پروژه فیبرنوری منازل، کسب‌و کار‌ها ذیل یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم محسوب و وزارتخانه مذکور در این پروژه مکلف به ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در سراسر کشور شد.

به دلیل تأکید‌های مسئولان در مدت سه سال گذشته بسیاری از کاربران این فناوری را دریافت و تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند توانسته‌اند به سرعت تا۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنند مسئله‌ای که بار‌ها از سوی وزیر ارتباطات به اشاره شد که هیچ تکنولوژی حتی اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند جای ارتباطات پرسرعت فیبرنوری را بگیرد.

به گونه‌ای که با تسریع یافتن انجام این پروژه، کار در ۶۰۰ شهر آغاز و در ۳۰۰ شهر تمام شده و درحال حاضر حدود ۴۰۰ تیم در این شهر‌ها در حال فعالیت هستند و ۴۰ درصد خانوار‌های شهری به این فناوری دسترسی دارند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند.

درواقع با فعالیت گسترده و فشرده‌ای که در طرح فیبرنوری منازل و کسب‌و کار‌ها در دولت سیزدهم در دست اجرا قرار گرفت، در دو سال گذشته بیش از ۱۰ برابر قبل در شهر‌ها فیبرکشی و به اندازه هشت سال دولت پیشین به مشترکان فیبرنوری اضافه شده است.

حال با توجه به اهمیت این پروژه مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است باید شرایطی ایجاد شود که مردم نیز به اهمیت این پروژه پی ببرند و نسبت به آن حس پیدا کنند که این امر نیازمند آن است که در سطح استان یک عزمی ایجاد و با همراهی اپراتور مربوطه بازاریابی خانه به خانه و محله به محله آغاز شود.

او همچنین تأکید کرد پس از ایجاد پوشش منتظر درخواست مردم کنند و حتی به عنوان هدیه دولت اپراتور‌های فیبرنوری منازل مردم را رایگان به فیبرنوری متصل کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
هوش مصنوعی منجر به قتل شد هوش مصنوعی منجر به قتل شد
یک زن اهل فلوریدا از استارت‌آپ چت بات هوش مصنوعی «کاراکتر» (Character.AI) شکایت کرده و آن را به دلیل خودکشی پسر ۱۴ ساله‌اش در ماه فوریه متهم کرده است و می‌گوید که او به خدمات این شرکت معتاد شده و عمیقا به چت‌باتی که این شرکت ساخته وابسته شده بود.
اندروید ۱۵ با ۱۲ قابلیت شگفت انگیز اندروید ۱۵ با ۱۲ قابلیت شگفت انگیز
اندروید ۱۵ از راه رسیده و کاربران می‌توانند از قابلیت‌های جذاب و هیجان انگیز آن نهایت استفاده را ببرند. با ۱۲ ویژگی جدید اندروید ۱۵ آشنا شوید.
سلامت خود را با خوردن برنج سفید به خطر نیندازید سلامت خود را با خوردن برنج سفید به خطر نیندازید
امروزه افراد در اغلب وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده می‌کنند، بنابراین بهتر است بدانید که زیاده روی در مصرف برنج عوارض جدی را برای بدن به همراه دارد.
طلا و گنج‌هایی که در اعماق آب‌ها زندانی شده اند طلا و گنج‌هایی که در اعماق آب‌ها زندانی شده اند
برآورد می‌شود که حدود ۲۱ میلیارد دلار ارزش گنجینه‌های باستانی در گور‌های زیرآبی ۳کشتی غرق‌شده ارزشمند جهان پنهان شده باشد.
چوبه اعدام خراب و رهایی قاتل از اعدام چوبه اعدام خراب و رهایی قاتل از اعدام
طناب دار بر گردن قاتل بسته شد و همه چیز برای اجرای حکم آماده بود، اما وقتی ولی دم اهرم اجرای حکم را کشید، اهرم کار نکرد و از سویی مرد محکوم به قصاص بیهوش شد تا اجرای حکم متوقف شود. این صحنه نادر و عجیبی بود که مدتی قبل در زندان فریدون‌شهر اتفاق افتاد تا در نهایت یک پرونده قتل با بخشش اولیای دم  به صورتی دیگر بسته شود.
سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش
شهاب حسینی و همسرش در افتتاحیه یک نمایشگاه حضور یافتند.
سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟ سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟
رئیس بیمارستان بعثت سنندج از تولد نوزاد ۵ کیلو و ۵۰۰ گرمی در این بیمارستان خبر داد.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر