به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:شرکت تحلیلی Dell’Oro جدیدترین گزارش بازار جهانی خود در خصوص شبکه رادیویی موبایل (RAN) خود را منتشر کرده است که در آن مشاهده شده است که “درآمدها با نرخ دو رقمی سالانه برای چهارمین سه ماهه متوالی کاهش مییابند”، اما نشانههایی دیده میشود که ممکن است از بدترین وضعیت مخابراتی گذشته باشیم. رکود اقتصادی به طور خاص، آمریکای شمالی به رشد قوی بازگشته است و چین قوی است، اما بقیه APAC، به ویژه هند، یک بار دیگر رشد جهانی را به سمت پرخطری کشاند.
استفان پونگراتز از Dell’Oro گفت: حتی اگر بازار RAN همچنان در نیمه اول با نرخ دو رقمی کاهش پیدا کند، سه ماهه دوم بارقه امیدی را نشان داد که این چرخه با کاهش دو رقمی ممکن است در حال حاضر در گذشته باشد و از آن عبور کرده باشیم. البته این موضوع، این واقعیت را تغییر نمیدهد که انتظار میرود بازار RAN در پنج سال آینده با CAGR دو درصد کاهش یابد. اما سرعت کاهش در آینده باید تا حدودی تعدیل شود؛ بنابراین شاید هنوز زمان آن نرسیده است که حباب فوق بترکد، اما شرکتهایی مانند اریکسون و نوکیا، که روی بهبود بازار RAN در نیمه دوم سال جاری حساب میکنند، از این خبر قدری آرامش خواهند یافت. با این حال، Dell’Oro گزارش میدهد که نسبت به سال ۲۰۲۳، سهم درآمد هواوی در نیمه اول سال میلادی جاری، افزایش یافته است، در حالی که سهم اریکسون و نوکیا با هم ۳ تا ۴ درصد کاهش یافته اند.
بورجه اکهلم، مدیر عامل اریکسون، هنگام بحث درباره درآمدهای اخیر خود هشدار داد که شرکت او “شاهد افزایش شدید رقابت از سوی فروشندگان چینی در اروپا و آمریکای لاتین است”.
از سوی دیگر و با اعلام گزارش درآمدی سیسکو در این هفته دریافتیم که این شرکت فکر میکند “هضم موجودی” تا حد زیادی پایان یافته است. این چیزی است که فروشندگان RAN روی آن حساب کرده اند، اما Dell’Oro همچنان پیش بینی میکند که بازار جهانی RAN در خارج از چین (جایی که فروشندگان غیر چینی عملاً ممنوع هستند) در کوتاه مدت ۸ تا ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت.
گفته شده است که هواوی و ZTE با وجود بهترین تلاشهای ایالات متحده آمریکا و متحدانش، اکنون تقریباً نیمی از بازار جهانی RAN را در اختیار دارند، و به نظر میرسد شتاب به نفع آنهاست. بنابراین، در حالی که بازگشت به هزینههای CSP خبر خوبی برای اریکسون و نوکیا است، به نظر میرسد که آنها کار خود را برای دستیابی به هر یک از آن در بازارهایی که با فروشندگان چینی رقابت میکنند، قطع کردهاند