کد خبر: ۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ یک پنت هاوس ۸۵۰ متری در نیاوران به قیمت ۴۷۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که نرخ هر متر مربع آن ۵۵۲ میلیون تومان است!

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از فرارو؛ نرخ‌های دلخواهی که برخی فروشندگان برای خانه‌های عرضه شده به بازار مسکن تعیین می‌کنند، با انتقاد فعالان بازار املاک و برخی نمایندگان مجلس همراه شده است؛ بر این اساس عده‌ای معتقدند نمایش قیمت در آگهی‌ها برای سومین بار طی سه سال اخیر باید حذف شود و در سوی دیگر مدیران پلتفرم‌ها و برخی کارشناسان، حذف قیمت را در تغییرات بازار مسکن بی‌تاثیر می‌دانند و می‌گویند علت اصلی رشد قیمت مسکن بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نوسانات اقتصاد کلان بوده است.

 

 

گران ترین پنت هاوس در تهران

 

 فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن در معاملات با نرخ‌های پیشنهادی در سایت‌های اینترنتی همواره محل بحث و مناقشه بوده است. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۳۳ میلیون تومان در هر متر مربع است؛ در حالی که میانگین نرخ‌های پیشنهادی آگهی‌ها در بهمن ماه به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. این فاصله قیمتی در واقع می‌تواند نشان دهنده ایجاد حباب در بازار املاک باشد؛ هرچند از حدود یک سال قبل تا کنون متوسط قیمت‌های ارایه شده در آگهی‌ها حدود شش میلیون تومان کاهش یافته است، اما هنوز بین نرخی که مالکان و واسطه‌ها برای واحد‌ها تعیین می‌کنند با آنچه عملا معامله می‌شود حدودا متری ۱۷ میلیون تومان فاصله دارد. چند روز قبل، رییس اتحادیه مشاوران املاک به عنوان یکی از منتقدان ارایه قیمت در سایت‌های فروش ملک به ایسنا گفت: در آگهی‌های ملکی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بار‌ها اعلام کردیم نرخ‌های دلخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود، اما کماکان شاهد قیمت‌های کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم.

 


مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه آرامش فعلی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند. تقاضای ما این است که افراد غیرکارشناس از انجام مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند. سامانه‌های فروش نیز بعضا فقط به ضریب نفوذ و منافع خودشان فکر می‌کنند و برایشان اهمیت ندارد که با اعلام نرخ‌های نجومی چه بلایی بر سر بازار می‌آید.

در سوی مقابل، اما مدیران سایت‌های اینترنتی معتقدند که حذف نرخ‌گذاری در واقع خاموش کردن تابلوی قیمت در بازار مسکن است و نه تنها کمکی به کاهش قیمت‌های نمی‌کند بلکه منجر به فضای تاریک در بازار می‌شود و در رشد قیمت اثرگذار خواهد بود. این گروه معتقدند استدلال اشتباه مبنی بر حذف قیمت‌های پیشنهادی در کاهش قیمت مسکن، در واقع به عنوان سدی در مقابل ریزش قیمت که از حدود یک سال قبل آغاز شده عمل خواهد کرد.

تجربه حذف قیمت طی حدود سه سال گذشته دو بار امتحان شده است. یک بار در بهار ۱۳۹۸ و دفعه دوم در بهار ۱۳۹۹ به دستور دادستانی، انتشار قیمت‌های پیشنهادی در استارت‌آپ‌های فضای مجازی ممنوع شد. بار دوم حذف قیمت‌گذاری از اردیبهشت تا دی ماه ۱۳۹۹ طول کشید، اما تاثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن نداشت و بعد از مدتی مجددا نمایش قیمت، آزاد شد. با این حال قیمت‌هایی که در سایت‌های فروش مسکن در تهران مشاهده می‌شود بعضا خارج از عرف است. چند ماه قبل از نرخ‌های تا دو برابری بعضی پنت‌هاوس‌ها در تهران نسبت به منطقه بورلی هیلز آمریکا نوشتیم؛ نرخ‌هایی که هنوز به وفور در سایت‌های فروش ملک دیده می‌شود؛ به طور مثال امروز هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ یک پنت هاوس ۸۵۰ متری در نیاوران به قیمت ۴۷۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که نرخ هر متر مربع آن ۵۵۲ میلیون تومان است! در حالی که خانه‌های بسیار گران قیمت در شمال تهران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع قیمت‌گذاری می‌شود و متوسط نرخ‌های قطعی معاملات در منطقه یک پایتخت متری ۷۰ میلیون تومان است. این نشان می‌دهد پنت‌هاوس مذکور بیش از هشت برابر عرف منطقه قیمت‌گذاری شده است. در آگهی دیگری که دو هفته قبل منتشر شده آپارتمان ۶۴۰ متری واقع در طبقه هشتم یک برج ۱۱ طبقه در خیابان فرشته با سن بنای یک سال طبق به نوشته آگهی‌دهنده دارای چشم‌انداز ابدی کوه‌های شمیرانات و شهر تهران، لابی مجلل و ارتفاع سقف ۷ متر، دارای چهار طبقه مشاعات و دو لاین آسانسور به قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان با نرخ هر متر مربع ۳۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

گران ترین پنت هاوس در تهران


بازار مسکن از حدود یک سال قبل به آرامش رسیده و با وجود افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت‌های اسمی، قیمت واقعی مسکن تقریبا نصف شده است؛ چرا که طی یک سال اخیر تورم مسکن در شهر تهران تقریبا ۵۰ درصد از تورم عمومی عقب ماند. فعالان کسب و کار‌های اینترنتی با اتکا به این آمار، علت اصلی رشد حدود ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ تا کنون را اثرپذیری این بازار از تحولات اقتصاد کلان و رشد قیمت ارز می‌دانند.

با همه این اوصاف برخی فعالان بازار املاک و همچنین نمایندگان مجلس از قیمت‌سازی کاذب در پلتفرم‌های معاملات مسکن ناخرسند هستند.

رسول فرخی میکال ـ نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان ـ در این باره گفته است: بخش اعظمی از قیمت گذاری‌ها در پلتفرم‌های عرضه مسکن کاذب بوده که در همین راستا باید نهاد‌های نظارتی ورود جدی داشته باشند تا چنین اتفاقی نیفتد.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد جو روانی در جامعه می‌شود قیمت گذاری و قیمت سازی‌های مسکن در پلتفرم‌ها واملاکی‌ها است که برخی از این‌ها نیز با هماهنگی چنین اقدامی را انجام می‌دهند و همین موضوع باعث نگرانی مردم می‌شود ضمن اینکه این نرخ گذاری‌های کاذب باعث شده بخشی از مردم صاحب خانه نشوند و حتی به شکلی قیمت گذاری می‌کنند که توان پرداخت اجاره را هم نداشته باشند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.