کد خبر: ۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این‌که «تنش میان روسیه و اوکراین پیچیدگی چند بعدی دارد» گفت: این مسئله جز از طریق مذاکره حل نمی شود، غرب هم خودش را گرفتار عضویت ناتو نمی کند ضمن این‌که بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این‌که «تنش میان روسیه و اوکراین پیچیدگی چند بعدی دارد» گفت: این مسئله جز از طریق مذاکره حل نمی شود، غرب هم خودش را گرفتار عضویت ناتو نمی کند ضمن این‌که بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

چرا اوکراین مورد حمله روسیه قرار گرفت

به گزارش مخاطب۲۴ علی بیگدلی در گفت و گو با ایسنا در تحلیلی نسبت به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین اظهار داشت : از آغاز دهه دوم فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روسیه تحت فشار دو جریان از طرف غرب قرار گرفت یکی گسترش اتحادیه اروپا و دیگری گسترش ناتو بود.

وی تصریح کرد : همان روزهای اول روسیه به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به این مساله اعتراض کرد اما غرب توجهی نکرد اکنون که مساله عضویت اوکراین در ناتو مطرح شده روسیه به دلیل این که یک نوع تسلط سنتی و دیرینه در اوکراین داشته حساسیت نشان داده و ژست نظامی گری گرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در سال ۲۰۱۴ در پی انقلاب مخملی در اوکراین حکومت طرفدار روسیه فروکش کرد و زلینسکی که طرفدار غرب بود حاکم شد، بلافاصله روس ها همان سال شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاکشان کردند با این اعتقاد که ساکنین این منطقه روس تبار هستند، البته با مراجعه به پارلمان و رأی گیری این کار را کردند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ کنفرانسی تشکیل شد که رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل و مقامات اوکراین و روسیه حضور داشتند و به جمهوری های دونتسک و لوهانسک خودمختاری داخلی داده شد، اکثریت مردمان این مناطق روس هستند.

بیگدلی خاطرنشان کرد : این اتفاق مساله ای بود که زلینسکی که در اوکراین به قدرت رسیده بود به آن توجه نکرد و چه بسار رفتارهای غیرانسانی با ساکنین داشت، در نتیجه مردم این مناطق بارها از روسیه درخواست داشتند تا به آن بپیوندند.


بیشتر بخوانیم:اخبار لحظه به لحظه از حمله روسیه به اوکراین


وی اظهار داشت : با همه این شرایط روسیه طی چند روز اخیر استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و اکنون هم هنوز جنگ به سرزمین اصلی اوکراین کشیده نشده و تنها نیروهای نظامی روسیه برای حمایت از این دو منطقه در مقابل نیروهای اوکراین وارد شده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این‌که «فکر نمی کنم روسیه خودش را آلوده جنگ کند»، یادآور شد : در زمان خروشچف هم این مناطق مستقل اعلام شد اما در مجموع زیر نظر امپراطوری سوسیالیستی شوروی بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نیروهای روسیه در حمایت از دونتسک و لوهانسک وارد شده اند اما هنوز جنگ به سرزمین اوکراین نرسیده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «شرایط امروز به دلیل این بحران بسیار پیچیده است»، گفت : آمریکایی ها اعتقادشان این است که اگر در برابر روسیه سر مساله اوکراین کوتاه آیند و اوکراین متعهد شود که عضو ناتو نمی شود، همین تصور را چینی ها در قبال تایوان خواهند داشت لذا شرایط به لحاظ سیاسی حساس است اما بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

بیگدلی درباره این که بعید است غرب و آمریکا حمایت نظامی از اوکراین داشته باشند،. اظهار داشت: دلیل این رفتار غرب و آمریکا این است که اوکراین عضو ناتو نیست، مساله اصلی این است که آمریکا نگرانی دارد اگر در مورد روسیه نسبت به اوکراین واکنش نشان دهد، از طرف دیگر چین هم چنین برخوردی را در قبال تایوان خواهد داشت. لذا در این مانده که با روسیه چه کار کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرفی پوتین هم اعلام کرده اگر کشورهای خارجی دخالت کنند دست به اقدامی می زند که اروپا تا به حال ندیده، گرچه فعلا پوتین در حال نشان دادن نمایش قدرت است و غرب هم. کاری جز صدور بیانیه و تحریم نمی تواند کند.

وی ابراز داشت : البته اعمال تحریم هم برای غرب کار مشکلی است زیرا اروپای غربی به انرژی روسیه نیاز دارد، روسیه هم در مقابل نیازهای دیگری دارد لذا پیچیدگی چند بعدی وجود دارد که جز از طریق مذاکره حل نمی شود ضمن این که غرب خودش را گرفتار عضویت اوکراین در ناتو نمی کند. تنها راه اوکراین این است که تعهد دهد عضو ناتو نمی شود.

بیگدلی در پایان گفت : پس از انقلاب مخملی در اوکراین که حکومت طرفدار غرب روی کار آمد برای روسیه نوعی شکست تلقی شد، روسیه و مخصوصا پوتین به قصد این نشسته بودند تا اقدام متقابلی انجام دهند و اکنون همان فرصت برای روسیه فراهم شده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزشگاه‌های رانندگی سوالات گواهینامه را می‌فروشند؟ title
در کنار همه بازار‌ها سیاه‌های شناخته‌شده کشور، عجیب نیست که اخیرا شایعاتی درباره فروش سوالات گواهینامه به‌صورت غیرقانونی نیز مطرح شده است!
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
از بیماری‌های شایع فصل بهار چی می‌دونید؟ title
حساسیت‌های بهاری، آلرژی فصلی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل بهار هستند.
شما هم استرس جنگ با اسراییل را دارید؟ title
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.
خاله شادونه درباره حمله دیشب ایران به اسراییل چی نوشت؟ title
ملیکا زارعی در صفحه خود در اینستاگرام نسبت به حمله ایران به اسرائیل نوشت: امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند...
حمید معصومی‌نژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است title
حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا با فیلم «سال گربه» برای اولین بار وارد دنیای سینما شد.
عشق فضای مجازی باعث طلاق در فضای حقیقی شد! title
مرد جوان وقتی متوجه شد همسرش علاقه زیادی به فضای‌مجازی دارد برای جدایی از وی درخواست طلاق داد.
برگزیده
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت title
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینجانب به‌پیروی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و به‌پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.
برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب با عنوان طرح نور title
طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌های در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور از امروز اجرا می‌شود.