به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:مدیرعامل شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه با اشاره به سند چشم انداز تدوین شده برای بسترسازی مشارکت کارکنان و شکل گیری ایدههای شایستگیهای سازمانی از طریق توانمندسازی سرمایه انسانی اعلام کرد: با جذب یا مشارکت نیروهای تحول آفرین و تغییرات لازم در یکپارچه سازی زیرساخت و سامانههای فناوری اطلاعات، تحول و نوسازی یکپارچه و هوشمند زیرساختهای شبکه مخابرات بر طبق برنامه مدون و مصوب هیات مدیره محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مجمع عمومی سالیانه شرکت اظهار داشت: باند پهن، خدمات دیتا و انتقال، تلفن ثابت، خدمات ارزش افزوده و ارائه خدمات به شرکت ارتباطات سیار مهمترین بخشهای درآمدی مخابرات است که علی رغم تمام مشکلات درآمدی و قانونی موجود، رشد درآمدهای عملیاتی شرکت مخابرات ایران در سال ۱۴۰۲ به ۳۷ درصد رسیده است.
به گفته مهندس سلطانی، افزایش تعرفه تلفن ثابت، اثری حدوداً ۵ درصدی در رشد درآمد عملیاتی مخابرات داشته است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: با افزایش تعرفه، هزینه دیتا و خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بالا رفت و از افزایش تعرفه، عملا برای اپراتورها سود قابل توجهی باقی نماند.
وی افزود: این آمار نشان میدهد که شیب رشد درآمد عملیاتی مخابرات در بخش ثابت افزایش پیدا کرده و فقط درصد اندکی از آن مربوط به افزایش تعرفه بوده است.
مهندس سلطانی با تشریح جزییات اتخاذ رویکرد دانش بنیان در صنعت زیرساختی مخابرات به منظور پیشرفت همه جانبه گفت: با رعایت الزامات توسعه ای، اساس و بنیاد برنامههای توسعهای مخابرات به ویژه در مورد توسعه فیبرنوری در کشور با استفاده از تفکر و برنامه جهادی سریعتر شده است و اتصال بخشهای مهمی از حوزههای تجاری به شبکه دسترسی فیبر نوری محقق شده است.
وی افزود: شرکت مخابرات ایران با بیش از پنجاه سال سابقه بزرگترین اپراتور کشور و منطقه، با سی و هفت میلیون تلفن منصوبه و بیست و هشت میلیون تلفن دایری، نقش مهمی در بازار ارتباطات بر عهده دارد.
مهندس مجید سلطانی گفت: در حال حاضر ده میلیون پورت سرویس باند پهن منصوبه داریم که حدود پنج میلیون سرویس و مشتری فعال برای مخابرات دایر شده است. همچنین مشتریان تجاری فعال مخابرات به صد و هجده هزار مشتری رسیده است.
مدیر عامل شرکت مخابرات گفت: با توجه به قدمت و وسعت شرکت مخابرات و حضور شرکت در جای جای کشور، خود را متعهد کردیم که همگام با دولت و سیاستهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار را پیش ببریم و بر همین اساس از خرداد ۱۴۰۱ در قالب طرحی به نام نجما (نهضت جهادی فیبر نوری مخابرات ایران) در سراسر کشور ابلاغیهای داشتیم که کار توسعه فیبر نوری در برنامه زمان بندی و متناسب با شرایط هر استان پیش برود.
وی افزود: بر همین اساس هر دو هفته یک بار در تهران و مراکز استانها افتتاحیههایی از طرح نجما داریم و صاحبان کسب و کار و منازل به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری متصل میشوند.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اصول صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را تدوین کرد که شرکت مخابرات هم برای ملحق شدن به این پروانه، با توجه به قدمت و وسعتش شرایطی داشت و ما معتقد بودیم که شرکت مخابرات نباید با شرکتی که عمری ۵ تا ۱۰ ساله دارد مقایسه شود.
مهندس سلطانی در همین راستا تصریح کرد: بر همین اساس جلسات مکرری با مدیران سازمان تنظیم مقررات داشتیم که در نهایت در تفاهم با این سازمان، به عنوان هشتمین شرکت مجری اجرای طرح ملی توسعه فیبر نوری وارد عمل شدیم که پروانه شرکت مخابرات ایران تا سال ۱۴۱۰ تمدید شد و تعهداتی را در الحاقیه پروانه پذیرفتیم.
وی گفت: بیش از یکصد و نود و شش هزار کیلومتر فیبر توسط شرکت مخابرات در شهرها، روستاها و بین شهرها ایجاد شده است و با توجه به تغییر تعرفههای ناچیز مخابرات، کارکنان به صورت جهادی عمل کرده اند تا شرکت سرپا و پابرجا بماند.
مهندس سلطانی در مجمع عمومی مخابرات سالیانه مخابرات که امروز یکشنبه ۳۱تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اعلام کرد: با اتخاذ رویکرد دانش بنیان در سالهای گذشته، آهنگ توسعه مخابرات سریعتر شده است. ضمن اینکه رشد مصرف ترافیک داخلی، رشد درآمد عملیاتی و رشد درآمد کل را در سال ۱۴۰۲ شاهد هستیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به مشکل اصلی در اعلام و ابلاغ تعرفه گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بر اساس وزارت کار، سه هزار میلیارد به هزینههای مخابرات افزوده شد و در خرداد ۱۴۰۰ مصوبه شورای رقابت آمد و اگر با عدد اعلامی کمیسیون تنظیم مقررات، موافقت میشد، پنج هزار و ۷۰۰میلیارد تومان به درآمد مخابرات افزوده میشد و نه تنها مطالبات بازنشستگان تامین میشد بلکه سود سهامداران نیز پرداخت میشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر درآمدی نداشته باشیم نوسازی و بازسازی در شبکه مخابرات را شاهد نخواهیم بود و نهایتا ارائه خدمات کم شده و مطلوبیت خود را از دست میدهد، زمان رفع خرابیها بالا میرود و کیفیت شبکه افت میکند و ممکن است متوقف شود.
مهندس سلطانی، با اشاره به ضرورت پیاده سازی الزامات توسعهای اظهار داشت: اگر این الزامات در زمینه پیشرفت بخش ثابت و سیار در کشور در برنامههای عملیاتی رعایت نشود، رشد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد؛ ضمن اینکه رویکرد نوآوری و پژوهش در تمامی سطوح سازمانی و توسعه توانمندیهای نیروی انسانی همسو با نیازهای تحول دیجیتال از برنامههایی است که به صورت تخصصی پیاده میشود.
مدیرعامل مخابرات افزود: انجام افزایش سرمایه مخابرات از محل تجدید ارزیابی داراییهای شرکت یا روشهای متداول دیگر از جمله برنامههای مهم است که در تلاش هستیم تا یک ماه آینده، افزایش سرمایه را عملی کرده و مجمع عمومی مربوط به این موضوع مهم یعنی افزایش سرمایه مخابرات را برگزار کنیم.
در ادامه این جلسه سهامداران شرکت مخابرات ایران به ایراد سخن و نظرات خود پرداختند و در مورد مشکلات و دغدغههای موجود، مواردی را در مجمع اعلام کردند.