کد خبر: ۴۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱

عارف: مرکز تحقیقات مخابرات باید در جایگاه ملی خود قرار گیرد

رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران، گفت: متاسفانه فراز و نشیب‌های چهار دهه گذشته، جایگاه مرکز تحقیقات مخابرات ایران را در حد یک مرکز سرویس دهنده به نیاز‌های خاص و کوتاه مدت وزارت ارتباطات تقلیل داده است. این مرکز باید در جایگاه ملی خود قرار گیرد و بتواند از همه توان و پتانسیل‌های کشور با توجه به راهبرد‌ها و اسناد بالادستی استفاده کند.
عارف: مرکز تحقیقات مخابرات باید در جایگاه ملی خود قرار گیرد

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:دکتر محمدرضا عارف در آیین اختتامیه سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد، به شعار این دوره از کنفرانس با عنوان ” فرماندهی و کنترل، فناوری‌های نو، پیشرفت ملی” اشاره کرد و با بیان اینکه ارتقاء کیفیت مقالات و برگزاری کارگاه‌ها یکی از دستاورد‌های کفرانس سیزدهم بود، گفت: توجه به علم فرماندهی و کنترل با نگاه به اسناد بالادستی توسعه علم و فناوری در کشور از یک طرف و روند پیشرفت فناوری‌های نو در جهان از طرف دیگر، یک ضرورت جدی و اساسی برای کلیه مراکز علمی و پژوهشی کشور است.
وی با بیان اینکه بی اعتنایی و عدم سرمایه گذاری در موضوع فرماندهی و کنترل یک تهدید جدی برای کشور بر اساس راهبرد‌های توسعه و علم و فناوری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: با نگاه به ۲ راهبرد و جهت‌گیری فناور‌های نو در قرن جدید میلادی یعنی انقلاب صنعتی چهارم در اوایل دهه دوم قرن حاضر که تاکید بر توسعه هماهنگ فناوری‌های نو دارد و جامعه ابرهوشمند در اواسط دهه دوم قرن حاضر که تاکید بر ادغام و بهره‌برداری مشترک از دستاورد‌های شناخته شده و پتانسیل‌های فناوری‌های نو و خلق این فناوری‌ها را دارد ما را به اهمیت علم فرماندهی و کنترل می‌رساند.
رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران ادامه داد: در یک نگاه می‌توان گفت که اجزا فرماندهی و کنترل زیربنای اساسی و حیاتی جامعه ابر هوشمند آینده است
وی تاکید کرد: آنچه امروز برای کشور ما امری حیاتی است، انتخاب یک برنامه راهبردی، علمی و عملیاتی در زمینه فرماندهی و کنترل است تا با استفاده از رویکرد این “علم” و ” فناوری” با فرماندهی واحد و مدیریت یکپارچه و تصمیم گیری‌های سازنده و عملی، در زمینه‌هایی که فرماندهی و کنترل لازم است، نقش آفرین باشد.
عارف تصریح کرد: شرایط حاکم بر مدیریت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور در شرایط تحریم، ضرورت بهره مندی از قابلیت‌های فرماندهی و کنترل را برای گذر از شرایط موجود به سمت تعادل امن و با ثبات اجتناب ناپذیر کرده است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم جامعه علمی و دانشگاهی صنعتی کشور در جهت تبیین مبانی نظری وپایه، ارائه چارچوب‌های بومی توسعه و برنامه ریزی منعطف و ماندگار در فضای فرماندهی عملیات مشترک شبکه‌ای در ابعاد مورد نظر به صورت امن و پایدار اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی افزود: شرایط جغرافیایی و موقعیت ژئو پلتیک و وجود حوادث بحرانی در کشور از جمله زلزله، سیل، محیط زیست، مسایل اقلیمی ونظائر آن، ضرورت برنامه ریزی منسجم و همگرا را برای سازمان‌های درگیر در مدیریت و اداره این بحران‌ها ضروری کرده است. پاسخ به این معضلات توجه ویژه و تخصصی به حوزه فرماندهی و کنترل با نگاه انسجام‌بخشی به فرآیند‌های شبکه‌ای متعامل در حوزه‌های مسئولیتی سازمان‌ها را ایجاب می‌نماید، رویکرد جایگزین کردن توسعه سیستمی و نظام‌مند به جای توسعه بی رویه فناوری در مدیریت بحران ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه بخشی به توسعه فناوری بدون یک برنامه منسجم و هدفمند و عمل گرا نمی‌تواند در حل مسائل کشور تأثیر چندانی داشته باشد، پیشنهاد کرد آموزش و تحصیلات تکمیلی این حوزه در وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در تحقیقات نظری و بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
وی با قدردانی از شرکت موثر و خوب نخبگان کشور بویژه دانشمندان جوان در سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یا مرکز تحقیقات مخابرات ایران با نگاه ملی و حاکمیتی به این مرکز اهمیت زیادی برای کشور دارد و به همین دلیل باید با استفاده از همه توانایی‌ها و دانش کشور در جهت ارتقاء فناوری و اطلاعات و ارتباطات با تواجه به رسالت ملی این نهاد اقدامات اساسی صورت گیرد.
عارف با بیان اینکه متاسفانه فراز و نشیب‌های چهار دهه گذشته بعضا جایگاه مرکز تحقیقات مخابرات ایران را در حد یک مرکز سرویس دهنده به نیاز‌های خاص و کوتاه مدت وزارت ارتباطات تقلیل داده است، گفت: مرکز تحقیقات مخابرات ایران باید در جایگاه ملی خود قرار بگیرد و بتواند از همه توان و پتانسیل‌های کشور با توجه به راهبرد‌ها و اسنادبالادستی استفاده کند و با کلیه مراکز دانشگاهی فعال در زمینه فناوری و اطلاعات همکاری مستمر داشته باشد و از پژوهش‌های آنان استفاده کند.
وی در پایان بر ضرورت همکاری راهبردی و مستمر انجمن فرماندهی و کنترل با مرکز تحقیقات مخابرات ایران تاکید کرد و گفت: تغییرات مدیریتی در وزارت ارتباطات نباید کارکرد مرکز تحقیقات مخابرات ایران را تحت الشعاع قرار دهد و باید همه محققان و اساتید برجسته و بنام کشور در زمینه فناوری و اطلاعات عملا خود را وابسته و در اختیار این نهاد علمی و پژوهشی ببینند و به آن تعلق خاطر داشته باشند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت
پس از اینکه کلیسای «سنت اومر» در فرانسه امروز طعمه حریق گسترده‌ای شد، سقف و بخش عظیمی از سازه این کلیسا فروریخت
فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ٢۶ بازیکن را برای دو دیدار برابر قرقیزستان و امارات به اردوی تیم دعوت کرد.
قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یک زن جوان، همسایه پیر خود را به خاطر سرقت طلاهایش، با ۳۵ ضربه چاقو در خیابان نبرد به قتل رساند.
صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش
این گفته اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، که « همسرش از شیطنت‌های او چشم‌پوشی کرده و البته این شیطنت‌ها را حق طبیعی هر مردی می‌داند»، بازتاب وسیعی در میان مخاطبان فضای مجازی داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد