تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

کشف یک هیولای عجیب ۲۸۰ میلیون ساله در اعماق صحرای نامبیا

دانشمندان موفق شدند فسیل یک هیولای عجیب را با قدمت ۲۸۰ میلیون سال پیدا کنند. این موجود باستانی زمانی در اعماق صحرای نامبیا زندگی می‌کرد و سبب وحشت دیگر جانوران شده بود.

مخاطب۲۴- پژوهشگران توانسته‌اند در صحرای نامبیا یک فسیل بسیار عجیب را کشف کنند که به یک هیولای شکارچی تعلق داشته است. این هیولا ظاهری شبیه یک سمندر غول‌پیکر داشت و در مرداب‌ها زندگی می‌کرد. دیرینه‌شناسان تخمین می‌زنند که Gaiasia jennyae حدود ۲۸۰ میلیون سال پیش در زمین حضور داشته است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که این جانور شگفت‌انگیز تقریبا ۴۰ میلیون سال پیش از تکامل اولین دایناسور‌ها سبب وحشت دیگران می‌شد.
کشف فسیل یک هیولای عجیب که قدیمی‌تر از دایناسور‌ها است
وقتی صحبت از هیولا می‌شود، اغلب افراد دایناسور‌ها را به‌یاد می‌آورند. هرچند اگر از علاقه‌مندان به اخبار علمی باشید، به‌خوبی می‌دانید که زمین حتی پیش از دایناسور‌ها نیز جانوران عجیبی را به‌خود دیده است. فسیل جدید می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با تکامل اولیه چهاراندامان ارائه دهد. جمجمه این جانور حدود ۰.۶ متر بوده است و اندازه کل بدن نیز از ۲.۵ متر فراتر نمی‌رفت. همین نیز باعث می‌شد که این هیولای مرداب بزرگترین شکارچی عصر خود باشد.

به‌باور دانشمندان Gaiasia jennyae به‌شکل قابل‌توجهی بزرگتر از سایر جانوران اکوسیستم اختصاصی خود بوده است. به‌همین‌خاطر در اعماق مرداب‌ها و یا دریاچه‌ها منتظر می‌ماند تا هر جانوری که رد می‌شد را شکار کند. قدرت فوق‌العاده آرواره‌های این هیولای عجیب سبب می‌شد که هیچ جانوری توان فرار را نداشته باشد. به‌همین‌خاطر دانشمندان تصور می‌کنند که با یک شکارچی راس هرم طرف هستند.
سر بزرگ، مسطح و البته متفاوت جانور باعث می‌شد که محدودیت چندانی برای شکار نداشته باشد. کافی بود دهان خود را باز کند تا طعمه به درون کشیده شود. این هیولای باستانی دارای دندان‌های نیش بسیار بزرگی بود و به‌طورکلی بخش جلویی دهان آن نیز با دندان‌های غول‌پیکر پوشیده شده بودند.