به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:دادههای IDC نشان میدهد که بیشترین رشد درآمدی در سال ۲۰۲۳ مربوط به بخش پلتفرم به عنوان یک خدمت یا PaaS است که با رشد ۲۹.۳ درصدی بیش از ۱۲۳ میلیارد دلار از مجموع درآمد سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
با این حال پردرآمدترین بخش خدمات ابر عمومی در سال ۲۰۲۳ نیز همانند سال پیش از آن SaaS یا نرمافزار به عنوان یک خدمت (بخش اپلیکیشنها) است که حدود ۴۵ درصد از تمام بازار را به خود اختصاص داده و ۲۹۸.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.
آدام ریوز، رئیس این تحقیقات میگوید: «درآمد PaaS تا حدی به دلیل سرمایهگذاری کاربر نهایی در هوش مصنوعی به رشد سریعتر به نسبت بازار کلی ابر ادامه میدهد. فروشندگان بزرگ بازار و ارائه دهندگان کوچک هردو پیشنهادات هوش مصنوعی به صورت PaaS را در خدمات خود دارند. فروشندگان با ارائه پیشنهاداتی با عملکرد بالا، موافق با توسعه دهنده، قابل اعتماد و ایمنی که به کاربر اجازه میدهد تا اپلیکیشنهای هوشمند را به شکلی بهینه ارائه کند، روی شراکت استراتژی با مصرفکنندگان تمرکز دارند.»
بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ابر عمومی در سال ۲۰۲۳ نیز جایگاه خود را حفظ کردند و مجموع درآمد ۵ بازیگر برتر این عرصه (مایکروسافت، بخش ابری آمازون، Salesforce، گوگل و اوراکل) به ۴۰.۵ درصد از مجموع درآمد این بخش در جهان رسید. مایکروسافت با ارائه پیشنهاداتی هر چهار قسمت جایگاه خود را به عنوان ارائه دهنده برتر بازار ابر عمومی حفظ کرد و سهم ۱۶.۸ درصدی از این بازار داشت و پس از آن نیز خدمات وب آمازون (AWS) با سهم ۱۲.۴ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.
درآمد ۱۶۰۰ میلیارد دلاری خدمات ابر عمومی تا سال ۲۰۲۸
شرکت تحقیقاتی IDC پیشبینی میکند که درآمد خدمات ابر عمومی جهان در سال ۲۰۲۴ از ۸۰۰ میلیارد دلار عبور میکند و رشد ۲۰.۵ درصدی را به نسبت سال ۲۰۲۳ تجربه خواهیم کرد و این روند در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه مییابد. با وجود اینکه نرخ رشد سالانه پس از گذشت هر سال تا حد کمی کاهش مییابد، اما در مجموع انتظار میرود که این بازار با نرخ رشد ناخالاص سالانه (CAGR) ۱۹.۵ درصد در این دوره پنج ساله به درآمد ۱۶۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ برسد.
دیو مککارتی، نایب رئیس تحقیقات، میگوید: «عمومی شدن هوش مصنوعی باعث شده تا سازمانها استراتژی زیرساخت خود را بازنگری کنند، IaaS (زیرساخت به عنوان یک خدمت) ابر عمومی منبع جذابی برای زیرساخت آماده برای هوش مصنوعی است آنهم در حالی که ارائه دهندگان خدمات ابری سرمایهگذاری گستردهای روی خدمات رایانش، ذخیره و شبکهسازی مورد نیاز برای بار کاری هوش مصنوعی دارند. اصول پرداخت در هنگام مصرف و تقاضا محور زیرساخت ابری باعث میشود تا بدون سرمایهگذاری گسترده یا تاخیر در زنجیره عرضه بتوان به جدیدترین فناوری هوش مصنوعی دسترسی داشت.»