مخاطب ۲۴- آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفتوآمد بود. درنهایت ۱۶خردادماه۱۴۰۱، رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵سال، برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.
اما از یک سال پیش وزارت صنعت زمینه ورود خودروهای خارجی را فراهم کرد، اما یکی از چالشهای مهم در زمینه واردات خودرو این است که خودروهای وارداتی عمدتا تناسبی با توان اقتصادی مردم نداشتهاند و خریداران این خودروها عمدتا افرادی هستند که توان اقتصادی بالاتری نسبت به سطح جامعه دارند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر صنعت از حل این چالش مهم خبر داد و تأکید کرد که این وزارتخانه در تلاش برای واردات خودروهای ارزانقیمت است.
طبق آییننامه واردات خودرو، دولت صرفا مجاز است خودروهایی وارد کند که قیمت آنها کمتر از ۲۰هزار دلار است با این حال اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از ۱۰هزار دلار است.
با توجه به این نرخ قیمت خودروهای ۱۰هزار دلاری با نرخ ارز بازار آزاد رقمی در حدود ۶۰۰میلیون تومان است. هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از ۱۰هزار دلار باشد قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.
مروری بر قیمت خودروهای خارجی نشان میدهد که در دنیا خودروهایی وجود دارند که قیمت آنها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است بهطور مثال در هند خودروهایی تولید میشود که معادل تومانی قیمت آنها پایینتر از ۲۰۰میلیون تومان است. در این کشور حتی شرکت تاتا مووتورخودرویی به نام نانو تولید میشود که قیمت آن ۱۸۰۰دلار یعنی حدود۱۰۰میلیون تومان است.