کد خبر: ۴۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

توضیحات جبلی درباره فرآیند تبلیغات انتخابات در صدا و سیما

رئیس سازمان صدا و سیما برای اولین بار در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با موضوع «تبیین نقش و کارکرد رسانه ملّی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد و به تشریح فرآیند تبلیغات و ساخت برنامه‌های انتخاباتی پرداخت.

مخاطب۲۴- هر روز بحث‌ها درباره مناظرات تلویزیونی و برنامه‌های انتخاباتی به اوج خودش می‌رسد. از افزایش تعداد مناظرات که قرار است ۵ مناظره را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند و چه مجری مناظره‌ها که نام مهدی مهدی قلی اعلام شده است.

همچنین قرار است به محض اعلام تأیید صلاحیت‌ها که فعلاً صدا و سیما برای ۲۲ خردادماه که از قبل اعلام شده، اعلام آمادگی کرده با حضور نمایندگان نامزد‌ها قرعه‌کشی برای برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را داشته باشند که بنابر سنوات گذشته، این برنامه به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد. مکان برگزاری قرعه‌کشی هم مرکز همایش‌های صداوسیما خواهد بود.

همچنین گفت‌وگوی ویژه خبری برای هرکدام از نامزدها، اختصاص کانال اختصاصی تلوبیونی برای پخش برنامه‌های زنده و ضبطی به هر یک از نامزدها، دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای، ستاد‌های تبلیغاتی هر یک از نامزد‌ها همچنین می‌توانند دیدگاه‌های ایشان خطاب به مردم هر یک از استان‌ها را برای پخش در شبکه‌های صدا و سیمای استان‌ها در قالب یک برنامه بصورت رو به دوربین به تعداد استان‌ها تهیه کنند.

تاکنون دو اطلاعیه توسط ستاد انتخابات صدا و سیما در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که در اطلاعیه دوم حتی این نکته مطرح شد که با توجه به فرصت زمانی محدود پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی به نامزد‌های محترمی که امکان حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را زیاد می‌دانند این است که از هم‌اکنون برای آماده‌سازی برنامه‌های ضبطی یاد شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید

البته این بخش از اطلاعیه شائبه‌ای را به وجود آورده بود که آیا تعدادی از نامزد‌ها از تأیید صلاحیت خود با خبرند یا سازمان صدا و سیما پیش‌بینی کرده چه افرادی تایید صلاحیت خواهند شد؟ البته پیگیری‌ها نشان می‌داد که هدف اطلاعیه شماره دو ستاد انتخابات رسانه ملی این نبوده که بگوید چه فرد یا افرادی تأیید می‌شوند یا خواهند شد؛ بدون شک بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای محترم نگهبان ادامه داشته و انتشار هرگونه اسم یا لیستی گمانه‌زنی رسانه‌ای است.
با این اوصاف سازمان صداوسیما تصمیم گرفت در یک اقدامی با سابقه و برای اولین بار نشست خبری را تدارک ببیند که رئیس رسانه ملّی پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرآیند‌های تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستند‌های انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه‌ای با هجمه‌های رسانه‌ای، باشد.

البته محور این نشست «تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» است. این اقدام در طول دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و رؤسای سازمان صداوسیما از ضرغامی گرفته تا سرافراز و علی‌عسکری نشستی خبری صرفاً برای تبیین رویکرد و اهداف رسانه ملی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار نکرده‌اند.

در ابتدای این نشست پیمان جبلی رئیس صداوسیما تأکید کرد: شهادت جانسوز رئیس جمهور شهید را تسلیت و تعزیت و بدرقه باشکوه ملت ایران را تبریک عرض می‌کنم که جای تقدیر دارد. آزمون بزرگی برای ما در صداوسیما بود که این حماسه‌های باشکوه را به تصویر بکشیم که تا حد زیادی توانستیم از این آزمون سربلند بیرون بیاییم که در نظرسنجی اخیر صداوسیما بیش از ۸۷ درصد مردم برای انعکاس این بدرقه و پوشش اتفاقات مربوط به رئیس جمهور شهید ابراز رضایت کردند.

وی افزود: این حماسه بدرقه جمهور مقدمه حماسه تاریخی‌تری در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو خواهیم داشت. با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی در انتخابات بنابر نظرسنجی اخیر پس از حادثه شهادت و حدود ۲۰ درصد عدم مشارکت نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد. این گویاست حماسه بدرقه باشکوه طلیعه مشارکت در انتخابات شد.

رئیس صداوسیما خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از این آمار به انعکاس خوب تشییع شهدای حادثه پرواز اردیبهشت برمی‌گردد، اما هیچ قاب تصویری نمی‌تواند ابعاد این اقیانوس باشکوه حماسه باشکوه مردمی را به طور کامل به نمایش درآورد. البته این خدمات ارزشمند شهدای خدمت هم تأثیرگذار بوده است.

جبلی به چند آزمون رسانه ملی اشاره کرد: انتخابات مجلس، عملیات رسانه‌ای طوفان الاقصی، عملیات وعده صادق و شهادت دردناک رئیس جمهور شهید در طول سه چهار ماه پشت سر گذاشتیم. همه این آزمون‌ها ذیل سند تحول رسانه ملی را گذراندیم. در جریان انتخابات مجلس در فاصله‌ای کوتاه ۲۰۰ کانال انتخاباتی را راه‌اندازی کردیم. انتخابات ۱۱ اسفندماه یکی از این عرصه‌ها بود که برخی گفته شد راه‌اندازی این ۲۰۰ کانال چه فایده‌ای داشت؛ مردمی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند از این کانال‌ها بهتر برای انتخابات تصمیم بگیرند و برای نامزد‌هایی که هزینه‌های بالایی را نمی‌توانند صرف تبلیغات کنند و خوشبختانه تحسین رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. این اتفاق انتظارات را البته نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بالا برد.

وی در ادامه اضافه کرد: رسانه ملی تمام تلاش خودش را خواهد داشت هویت جمهوریت و ماهیت و شاخص‌های ملت را به نمایش درآورد. عدالت رسانه‌ای را با توجه به ظرفیت‌های صداوسیما در دستور کار داریم. رویکرد‌ها و اصول تبلیغاتی صداوسیما در انتخابات برمبنای سند تحول رسانه ملی نشانه‌گذاری شده است.

جبلی تأکید کرد: شهادت دردناک رئیس جمهور شهید وقت و فرصت محدودی را در اختیار ما قرار داد. از همان روز نخست کار را آغاز کردیم و البته هیچ مانعی برای کار‌های بزرگ و دستاورد‌های رسانه‌ای نخواهد بود. عدالت انتخاباتی و برابری رسانه‌ای جزو رویکرد‌های ما است؛ مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد دانشگاهی و اجرایی برای تدوین مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی در این فرصت کوتاه توانستیم بهره‌مند باشیم. مقابله بسیار جدی و تخریب‌ها و لجن پراکنی و ترویج اخلاق حسنه از راهبرد‌های تبلیغی ما خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
قدردان و قدرشناس باشیم! title
‏در جنگل کامرون، شامپانزه‌ای از دست‌های عکاس فرانسوی کمک گرفت تا آب بنوشد و برای قدردانی، دست‌های او را شست.
عکسی که جهانی شد! title
عکسی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که میلیون‌ها بار دیده شد.
گل به خودی خنده‌دار ترکیه! title
گل دوم پرتغال به ترکیه توسط سامت آکایدین مدافع ترکیه به عجیب ترین شکل ممکن به ثمر رسید.
بررسی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا title
F-۱۶ Fighting Falcon و F-۲۲ Raptor چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
چرا پزشکیان دوباره ازدواج نکرد؟ title
مسعود پزشکیان نامزد تائید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری اسلامی ایران است که نامش با جهشی چشم‌گیر در گوگل در صدر لیست نامزد‌ها قرار دارد. برای بسیاری از افراد آشنایی با زندگی خصوصی کاندیدا‌های ریاست جمهوری جالب است.
کنسرت عجیب علیرضا قربانی در ۵۰ متری تخت جمشید! title
کنسرت علیرضا قربانی قرار است در فاصله ۵۰ متری تخت‌گاه تخت‌جمشید برگزار شود. علیرضا عسگری‌چاهوردی می‌گوید: به دلیل آنکه برنامه‌ریزی‌های کنسرت از قبل انجام شده بود امکان اینکه کنسرت در پردیس تخت‌جمشید و پارکینگ ستاره برگزار شود، فراهم نشد، اما اگر صدا‌ی باند‌ها به‌سمت تخت‌گاه منعکس شود در لحظه موسیقی را متوقف خواهیم کرد.
زنگ خطر برای کاربران همستر کامبت چیست؟ title
زنگ خطر برای کاربران همستر کامبت به صدا درآمد.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.